#


شکل پا و بیماری ها

شکل پا
26 ژانویه 2019 بدون نظر 1683 بازدید

شکل پا و بیماری ها

تشخیص برخی بیماری ها از شکل پا

بهتر است بدانیم که هر یک از اعضای بدن می توانند به طریقی از سلامت و یا بیماری های پنهان داخلی بدن خبر دهند. یکی از این اعضای افشا کننده پاها می باشند، که باید به پاهایتان ارزش زیادی دهید. برخی از بیماری های جدی که تاثیر در شکل پا دارند می توان دیابت، بیماری های قلبی، و تیروئید را نام برد.

پاهای پوسته پوسته شده و خشک: تیروئید

شکل پا

اگر با شکل پای پوسته پوسته شده مواجه شدید یعنی ممکن است مشکل تیروئید داشته باشید بخصوص زمانی که با مرطوب کردن خشکی پس از چند روز برطرف نشود باید برای تست اولیه تیروئید به پزشک مراجعه نمایید و مطمئن شوید که بیمار نیستید. شکنندگی ناخن پا نیز می تواند نشانه ایی از مشکلات تیروئید باشد.

پنجه ها و انگشتان بدون مو: بیماری های عروقی

معمولاً انگشتان پا دارای موهای کرکی هستند زمانیکه متوجه تغییر شکل پا به دلیل ریزش موها در انگشتان و پنجه پا شدید حتماً با پزشکتان مشورت کنید زیرا این علامت نشان دهنده ایجاد اختلال در گردش خون به دلیل ابتلاء به بیماری های شریانی عروقی می باشد.

شکل پا

معمولاً بیماری های عروقی با ریزش و رشد کند موها در سطح پا و زانو همراه هستند. از نشانه های بیماری PAD می توان به کاهش رشد مو در انگشتان و مچ پا، انگشتان کبود رنگ و پوست نازک و براق اشاره کرد.

زخم های مزمن: دیابت

در بیماری دیابت به دلیل آسیب دیدن اعصاب و اختلال در چرخه گردش خون، گاهی خون رسانی به پاها به درستی صورت نمی گیرد و زخم های ایجاد شده در پاها به دلیل تحریک کفش های نامناسب که تاثیر زیادی به روی شکل پا دارد شانس زیادی برای بهبود نخواهند داشت.

شکل پا

از این رو اگر زخم های درمان نشده در پاهای خود دارید حتماً آنها را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه نمایید و آزمایش قند خون بدهید.

خط های نازک و قرمز در زیر ناخن پا: مشکل قلبی

با ایجاد خط های قرمز و نازک در زیر ناخن پا بخصوص شست پا احتمال وجود مشکل و یا عفونت در نواحی داخلی قلب می باشد زیرا این خطوط زمانی ایجاد می شود که خون های لخته شده در عروق خونی، باعث پاره شدن مویرگ های نازک زیر ناخن می شوند.

شکل پا

اشخاصی که سابقه بیماری های قلبی دارند باید این علائم را جدی بگیرند و با پزشک خود مشورت کنند.

شست پای دردناک و ملتهب: نقرس

اگر دردهای مزمن یا حمله های ناگهانی دارید و شست پاهایتان بزرگ تر از حد طبیعی شده است حتماً به برنامه غذایتان نگاهی بیاندازید و با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف بیش از حد گوشت قرمز و مواد غذایی که دارای پروتئین می باشند باعث ایجاد علائمی در شکل پا می شوند. نقرس روی مفاصل شست پا اثر می گذارد و دردهای مفصلی این ناحیه را به همراه دارد.

ناخن های قاشقی: کم خونی یا لوپوس

اگر شکل ناخن های پایتان به حالت گود و قاشقی در آمده است احتمالاً کمبود آهن دارید و یا مبتلا به کم خونی و یا حتی لوپوس هستید.

شکل پا

بیماری این نوع از شکل پا به کایولونیچیا معروف است که با کمبود آهن و یا تولید بیش از حد آهن همراه است.

یک خط تیره مستقیم زیر ناخن پا: سرطان پوست

وجود خط های عمودی و تیره زیر یک ناخن پا می تواند علامتی از ابتلا به بیماری ملانوم باشد. این خطوط به صورت خط های عمودی تیره رنگ می باشند که از بستر ناخن شروع شده و تا نوک ناخن ادامه پیدا می کند.

سوراخ شدن ناخن های پا: پسوریازیس

وقتی که روی ناخن های پا سوراخ های کوچک، شیارها و یا خط هایی ظاهر می شود ممکن است دچار پسوریازیس ناخن شده باشید افرادی که پسوزیازیس ناخن دارند پسوریازیس پوست را هم تجربه کرده اند.

برای درمان پسوریازیس باید به پزشک مراجعه نمایید که ممکن است پزشک کرم موضعی تجویز کند و یا استروئید در ناخن تزریق کند.

قوس زیاد: آسیب عصبی

اگر شخصی عضلات قوسی شکل در پا پیدا می کند این نشانه می تواند از وضعیت عصبی به نام شارکوماری تورث(CMT) باشد.

شکل پا

که این اختلال علاوه بر تاثیر در شکل پا، می تواند باعث تغییرات در راه رفتن، بی حسی در پا، تعادل، از دست دادن عضلات در پایین پا شود در صورت بروز این ناهنجاری ها حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

سردی پاها: کم کاری تیروئید

بعد از سن ۴۰ سالگی بسیاری از خانم ها از سرد شدن پاهای خود شکایت دارند این افراد دچار کم کاری تیروئید می باشند. این اختلال باعث ایجاد تغییرات دمایی در قسمت انتهای بدن مانند پاها می شود.

زخیم و پهن شدن انگشتان پا: سرطان ریه یا بیماری قلبی

از دیگر علائمی که در پاها بروز می کند و شکل پا را تغییر می دهد، ضخیم و پهن شدن انگشتان پا و انگشتان دست می باشد که اغلب از نشانه های سرطان ریه، عفونت مزمن ریه، بیماری قلبی یا بیماری روده می باشند.

سرطان ریه و بیماری باعث کاهش مقاومت عروقی می شود یعنی جریان خون به عروق کوچک در انگشتان پا و نوک انگشتان دست افزایش می یابد و بافت پوست متورم شده و باعث ظاهر شدن کلوب(گردتر شدن، پهن تر شدن انگشتان پا و دست) می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *