#


سوختگی ها؛ دوش برای درمان جراحات کوچک

سوختگی ها
25 نوامبر 2017 يك نظر 1551 بازدید

سوختگی ها؛ دوش برای درمان جراحات کوچک

سوختگی ها ؛ دوش برای درمان جراحات کوچک

آتش ! آتش !

شما چه کار می کنید؟ آتش را خاموش کنید.

برای سوختگی ها هم، این توصیهٔ خوبی است. هنگامی که دستتان به وسایل داغ کباب پزی داخل فر میخورد و یا اسید باطری روی سینه تان میپاشد و یا هنگام باز کردن در ماکرووبو ، بخار داغ به صورتتان می خورد یا وایتکس به داخل چشم تان می رود، سریع تر آتش را خاموش کنید.

شعله های آتش را با آب خاموش کنید.

دکتر ویلیام بوردیک میگوید: اولین و مهمترین کار، توقف روند سوختگی است. سوختگی را با آب سرد فراوان به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه بشویید؛ اما از یخ و یا آب یخ استفاده نکنید زیرا اینها میتوانند باعث بدتر شدن سوختگی شوند. اگر سوختگی ناشی از تماس با اشیای داغ می باشد، بخش آسیب دیده را زیر آب سرد قرار دهید. اگر سوختگی ناشی از روغن داغ و با مواد داغ نظیر اسید باطری یا صابون باشد، لباسهای خیس را در آورید و روغن را از روی پوست پاک کنید، سپس محل سوختگی را در آب سرد قرار دهید. اگر لباسها به محل سوختگی چسبیده اند، از روی لباس شستشو دهید، سپس به دکتر مراجعه کنید. سرما مانع گسترش سوختگی به بافتهای اطراف می شود و به عنوان یک ضد درد موقت عمل می کند.

سوختگی ها

سوختگی ها

قالب کره را برای نان کنار بگذارید .

شما برای خاموش کردن آتش از قالب بزرگ کره استفاده نمی کنید، آیا ایسن کار را می کنید؟ برای سوختگی ها هم همینطور است. مسواد خوراکی که روی سوختگی ها می گذارید، گرما را داخل بافت نگه می دارند و وضعیت را بدتر می کنند؛ همچنین ممکن است باعث عفونت هم بشوند. پس، از درمان های قدیمی محلی مسانند مالیدن سرکه، سیب زمینی و یا عسل خودداری کنید.

میزان سوختگی را ارزیابی کنید .

بیشتر اوقات می توانید سوختگی های درجه یک و دو را که در بچه ها، کوچک تر ازسکهٔ پنج تومانی و در بزرگسالان کوچک تر از سکه پنج تومانی و در بزرگسالان کوچک تر از سکهٔ ده تومانی است ، درمان کنید و برای درمان سوختگی های وسیع تر از این اندازه ها و همچنین سوختگی های بچه های زیر یک سال و افراد مسن بالای ۹۰ سال، میتوانید به پزشک مراجعه کنید.

محل سوختگی را بپوشانید.

بعد از سرد و تمیز کردن سوختگی ، محل سوختگی را با پارچه خشک نظیر گاز ضخیم به آرامی بپوشانید.

بعد از این، هیج کاری انجام ندهید.

حداقل برای ۲۴ ساعت ، به سوختگی دست نزنید. محل سوختگی باید روند النجسام معمول خود را طی کند.

به التیام جراحت کمک کنید.

جان گیلیت می گوید: بعد از ۲۴ ساعت از شروع سوختگی ، محل زخم را به آرامی با آب و صابون و با محلول بتادین ملایم، یک بار در روز شستشو دهید، حین شستشوها، محل جراحت را خشک و تمیز نگه دارید.

سوختگی ها

سوختگی ها

دردتان را با عود تسکین دهید.

دو یا سه روز بعد از سوختگی ، یک تکه عود را بشکنید و از رطوبت التیام آور طبیعسی آن استفاده کنید و یا کرم آن را روی سوختگی بمالید. هر دو اثر ضد درد دارند، در صورت استفاده از رقیق کننده های خونی و یا همشکلات قلبی از عود استفاده نکنید.

از محلول های تسکین دهنده استفاده کنید.

هنگامی که سوختگی شروع به التیام کرد، یک کپسول ویتامین E را بشکنید و مایع درون آن را روی پوست آسیب دیده بمالید؛ این کار باعث احساس خوبی در شما می شود و از باقی ماندن جای سوختگی جلوگیری می کند.

از کرم ضد میکروب هم استفاده کنید.

از پمادهای آنتی بیوتیکی حاوی ترکیبات پلی میکسین B سولفات و یا با سیتراسین که عفونت را مهار و روند التیام را تسریع می کنند، استفاده کنید.

بدانید چه مواقعی سوختگی شما خیلی شدید و جدی است.

به گفتهٔ پزشکان، اکثر سوختگیهای درجه یک و دو را خودتان ، میتوانید درمان کنید. اما سوختگیهای درجهٔ سه نیاز به مراقبت پزشکی دارد. در اینجا چگونگی تشخیص درجهٔ سوختگی آمده است :

سوختگی ها

سوختگی ها

* سوختگی های درجه یک: مانند آفتاب سوختگی و یا سوختن با آب داغ که محل سوختگی قرمز و دردناک است .

* سوختگی های درجه دو: شامل آفتاب سوختگی های شدید و یا سوختگی های ناشی از تماس کوتاه با شعله گاز که محل سوختگی تاول میزند و ترشحات دردناک دارد.

* سوختگیهای درجه سه : که محل سوختگی از گرما سیاه میشود و یا رنگ کرم و سفید دارد که می تواند با مواد شیمیایی ، الکتریکی و یا تماس طولانی با سطوح داغ ایجاد شود. اغلب این سوختگیها دردناک نیستند. زیرا پایانه های عصبی از بین رفته اند، اما نیاز به مراقبت پزشکی دارند. دیکر سوختکیهها که به مراقبت سریع پرنسک انبار دارند :

* سوختگی های صورت ، دست ها، پاها، لگن نواحی شرمگاه و چشم ها. هر سوختگی ای که شما دربارهٔ درجه یک یا دو بودن آن ، مطمئن نیستید.

* سوختگی هایی که نشانه های عفونت را دارند مانند تاول های دارای مایعات قهوه ای و سبزرنگ و یا سوختگی ای که دوباره گرم و یا قرمز رنگ می شود.

* هرگونه سوختگی که در ده روز و یا دو هفته بهبود نیابد.

* اگر قصد دارید به پزشک مراجعه کنید، محل سوختگی را بشویید ولی هیچ گونه پماد ، ضد عفونی کننده و یا اسپری به کار نبرید؛ البته می توانید محل را با پانسمان استریل و خشک بپوشانید.

تاول ها را دستکاری نکنید .

حباب های پوست ، بهترین پانسمان طبیعی می باشند، بنابراین به آنها دست نزنید. اگر یک تاول ترکید، محل را با آب و صابون تمیز کنید و سپس مقدار کمی پماد آنتی بیوتیکی بمالید و آن را پانسمان کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *