#


سه راه برای بهبود سرعت گفتار

گفتار
6 مارس 2017 بدون نظر 1321 بازدید

سه راه برای بهبود سرعت گفتار

سه راه برای بهبود سرعت گفتار

در این بخش سه راهکار برای سرعت مناسب برای گفتار می گوییم : اگر گاهی افراد به شما می گویند«لطفا دوباره تکرار کنید» یا «متاسفم منظورتان را نفهمیدم» بدانید که سریع سخن می گویید.این بدان معناست که در مدت ارائه یا سخنرانی خود حتی سریعتر صحبت خواهید کرد و این امر دنبال کردن ایده ها یا اندیشه های شما را برای مخاطبان واقعا سخت می کند.چند راهکار وجود دارد که به شما کمک می کند تا با سرعتی مناسب سخن گفته و توجه مخاطب خود را جلب کنید.

نفس کشیدن پیوسته و منظم

همانطور که در فصل قبل اشاره شد ترس و عصبی بودن که بسیاری از افراد در جریان سخنرانی تجربه می کنند با واکنش های جسمانی بدن مانند افزایش ضربان قلب انقباض عضلات و تنفس کوتاه همراه است.یکی از دلایلی که افراد در برنامه های عمومی سریعتر سخن می گویند اینست که نفس کم می آورند و سعی می کنند در سریعترین زمان ممکن جمله خود را به پایان برسانند.

انجام این کار فقط آشفتگی را بالا می برد و صدا را نازک و خسته جلوه می دهد زیرا آن ها از بالای ریه های خود و با گلو فک و صورتی تنگ صحبت می کنند.یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش سرعت و بازیابی تعادل در طول سخنرانی این است که تنفس خود را تحت کنترل بگیرید.زمانی که بیش از حد احساس آشفتگی دارید یا واژه ها در طول سخنرانی تان سرعت می گیرد مکث کنید و قبل از ادامه دادن چند نفس عمیق بکشید.

تمرکز روی بیان

زمانی که بطور واضح روی تلفظ کلمات تمرکز می کنیم سرعت گفتارمان ناخواسته کاهش یافته و از حذف هجاها جلوگیری می شود که این امر به مخاطب کمک می کند تا پیام را ساده تر درک و پردازش نماید.

انعکاس نشانه گذاری در سخنرانی

گفتار شفاهی مانند نوشتار باید حاوی نشانه گذاری باشد مخاطب باید بفهمد یک عبارت از کجا شروع شده و در کجا شروع شده و در کجا خاتمه می یابند با این حال اغلب سخنرانانی که سریع حرف می زنند معمولا عبارت بندی را نادیده می گیرند برای ویرگول ها خطوط فاصله و علامت سوال مکث نمی کنند و عبارات را به هم فشرده می کنند.

یک راهکار خوب برای کاهش سرعت این است که بیان شفاهی خود را به صورت نوشتاری تصور کنید و از سرعت گفتار برای تاکید براهمیت پیام استفاده کنید یا به مخاطب فرصت پیش بینی حرف خود را بدهید.اگر احساس می کنید که سریع صحبت می کنید قاعدتا باید با سرعتی کمتر از سرعت معمول خود صحبت کنید.

آرینا نیکیتینا خودیاری
سخنرانی موفق
هفت گام به سوی موفقیت

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *