#


سریع غذا خوردن

10 فوریه 2019 بدون نظر 2135 بازدید

سریع غذا خوردن

سریع غذا خوردن سبب می گردد تا دچار پرخوری شده و به دنبال آن وزنمان نیز یاد شود هنگامی که سریع غذا خورده می شود ما از خوردن آن وعده به اندازه وقتی که آهسته غذا میخوریم لذت نمی بریم . آرام غذا خوردن سبب می شود تا لذت مان از غذا افزایش پیدا کرده و به بدن این زمان را بدهد تا با دریافت پیام سیری جلوی غذا خوردن اضافه را بگیرد.

در دنیای امروز سرعت همه کارها را تحت تاثیر خود قرار داده است از جمله ان ها می توان به غذا خوردن اشاره کرد. بیش تر مردم  مدت زمان کمی  برای صرف غذا و لذت بردن از آن را دارند و مدام بر این برای جبران کمبود وقت خود سریع غذا می خورند و یا اینکه با انجام کاری دیگر غذای شان را می خورند.

اما سریع غذا خوردن سبب می گردد تا دچار پرخوری شده و درنتیجه ان دچار اضافه وزن شویم.حتی  سریع غذا خوردن باعث می شود تا ان چنان که باید از غذا خوردن لذت نبریم .آرام غذا خوردن باعث می شود تا هم از غذا خوردن لذت ببریم و بدن وقت دارد تا پیام سیری را به مغز منتقل کند و از پرخوری به این ترتیب جلوگیری خواهد شد.

سریع غذا خوردن

سریع غذا خوردن چه نشانه هایی دارد؟

اگر در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه غذای تان را می خورید این نشان می دهد که خیلی سریع غذا خورده اید و اگر بعد از خوردن غذا احساس پری بیش از حدی دارید یعنی  سریع تر از حد معمولی غذا خورده اید .آهسته خوردن غذا باعث می شود تا بدن نسبت به سیگنال‌های سیری بیشتر حساسیت نشان بدهد و علاوه بر لذت بیشتری که از قضا می‌بریم حس بدی هم بعد از خوردن غذا نخواهیم داشت.

وقتی سیر هستید  متوقف نمی شوید :برای خوردن یک وعده غذایی نباید کمتر از ۲۰ الی ۱۵ دقیقه ای زمان و بگذارید این زمان ۲۰ دقیقه ای همان مدت زمانی است که دستگاه گوارش برای ارسال هورمون هایی به مغز جهت اعلام سیری و توقف غذا خوردن نیازمند است. با  دادن زمان کمتری برای صرف غذا فرصت کافی برای ارسال پیام سیری به مغز را نمی دهید و این باعث می شود تا با سریع خوردن غذا  دچار  پرخوری شوید.  هورمون های علامت دهنده بین مسیر گوارشی و مغز به شکل کاملا پیچیده ای عمل می کنند زمانی که غذا از معده به روده کوچک وارد میشود پیامی به مغز ارسال میگردد تا توقف غذا خوردن را اعلام نماید..

هورمون  لپتین باعث تنظیم بلند مدت اشتها می شود.از سلول‌های چربی لپتین آزاد می‌شود و به مغز علامت می‌دهد تا بر اساس ذخایر چربی بدن  عمل سیری و گرسنگی را تنظیم کند.

با افزایش سلول های چربی در بدن انسان تولید لپتین نیز افزایش می یابد این خود باعث کاهش جذب غذا می شود .با این حال همراه با چاقی ممکن است مقاومت به لپتین نیز اتفاق بیفتد این مقاومت موجب می‌شود دریافت پیام سیری در مغز و دچار اختلال گردد. وقتی خیلی سریع غذا می‌خورید این پیام زمان کافی برای درست کار کردن نخواهد داشت

 چگونه مانع افزایش وزن شویم؟

تحقیقات نشان داده است افرادی که دچار اضافه وزن هستند و زمانی که سرعت غذا خوردنشان را پایین بیاورند مقدار غذایی که می خورند نیز کاهش می یابد.

هچنین آنهایی که آرامتر غذا میخورند در وعده‌های غذایی خود کالری کمتری هم دریافت می کنند پس اگر سعی دارید تا وزن خود را کم کنید سعی کنید هنگام وعده ها سرعت غذا خوردنتان را کاهش دهید این کار بسیار مفید می باشد زیرا سبب می‌گردد کمتر غذا بخورید .تحقیقات نشان داده است خطر چاقی با سریع غذا خوردن دو برابر میشود، علاوه بر کیفیت و کمیت غذایی که می خورید باید بر روی سرعت خوردنتان نیز تمرکز بکنید.

از غذای خود لذت نمی برید :اگر برای هر کاری عجله داشته باشید به ندرت اتفاق می‌افتد که چیزی را با آرامش و صبر انجام دهید .شاید برایتان عجیب به نظر بیاید که تمرکز روی آنچه که می خوریم و آهسته غذا خوردن باعث می‌شود تا به مقدار کمتری اشتها داشته باشید اما سریع غذا خوردن اشتها را هم بیش تر می کند.

وقتی غذای خود را سریع می خورید در واقع از طعم واقعی آن چیزی را متوجه نمی شوید. لذت بردن و چشیدن  غذا سبب می‌شود تا از آن سریعتر احساس رضایت کنیم. به  آرامی ای لذت بردن از یک قطعه کوچک کیک می‌تواند از طریق خوردن دو قطعه بزرگ کیک خیلی لذت بخش تر باشد سعی کنید به گونه ای غذا بخورید که از نظر روانی احساس رضایت کنید و صرفاً معده‌تان راضی نباشد.

نکاتی برای آرام تر غذا خوردن

سعی کنید هنگام غذا خوردن از انجام دادن چند کار با هم بپرهیزید / هنگام غذا خوردن تنها روی همان غذا خوردن تمرکز کنید زیرا کارهای دیگری که در کنار ان مانند تلویزیون نگاه کردن و سایر کارهایی که انجام می دهید باعث پرت شدن حواس می شود و این خود باعث می شود تا نتوانید به اندازه غذا بخورید.

از غذاهای خود گاز های کوچک بزنید و یا به عبارتی لقمه های کوچک بردارید این طور خوردن غذا باعث می شود تا ارام تر ان را میل کرده و به این ترتیب خواهید توانست به تناسب اندام خود کمک کنید. بهتر است اگر این موضوع را در حین غذا خوردن فراموش می کنید از قاشق های کوچک هنگام غذا خوردن استفاده کنید و به این ترتیب روند غذا خوردن تان را کند کنید.

غذا را با دقت بجوید سریع غذا خوردن باعث می شود تا غذا به خوبی جویده نشود .پس در هنگام غذا خوردن بهتر است روی جویدن ان تمرکز کنید تا روند گوارش غذا نیرز بهبود یابد .

بین لقمه ها قاشق و چنگالتان را در کنار قرار دهید همین حرکت باعث می شود تا خودتان مجبور شوید کند تر غذا بخورید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *