#


سرفه خونی و تنگی نفس نشانه کدام بیماری است

سرفه خونی و تنگی نفس
31 دسامبر 2018 بدون نظر 2103 بازدید

سرفه خونی و تنگی نفس نشانه کدام بیماری است

سرفه خونی و تنگی نفس نشانه کدام بیماری است

هنگامی که سرفه با خون مخلوط باشد و فرد دچار تنگی نفس شود، می تواند یکی از علائم هولناک آمبولی ریه باشد این شرایط در بین مردم کمتر رایج است اما باید توجه شما را بیشتر به خود جلب کند چون ممکن است نشانه ای از سرطان ریه باشد.

 به واسطه مسدود شدن یک رگ خونی در ریه که با لخته خون ایجاد می شود آمبولی ریه به وجود می آید لخته خون معمولا در قسمت های دیگر بدن به ویژه در پا بیشتر تشکیل می شود و به دلایل نامعلوم این لخته ممکن است با عبور از شکم و قلب در نهایت وارد ریه شود زمانی که لخته به اندازه شریان یا رگ خونی بزرگ باشد آن را مسدود کرده و جریان خون به بخشی از ریه متوقف می گردد.

 باتوجه به مطالبی که از سوی موسسه ملی سلامت آمریکا منتشر شده افرادی که سرفه خونی و تنگی نفس دارندممکن است به آمبولی ریه مبتلا شوند از جمله می‌توان به افرادی که به تازگی یک عمل جراحی داشتند و افراد چاق، افراد بیماری قلبی یا ریوی، افراد مبتلا به سرطان و افرادی که به شکستگی لگن یا استخوان پا دچار شده باشند علاوه بر این تولد نوزاد در شش هفته پایان بارداری نیز می تواند سبب شود تا مادر با خطر بیشتر تشکیل لخته خون مواجه شود.

 در آمریکا حدود ۹۰۰ هزار نفر در سال به علت آمبولی ریه رنج می برند و مرگ ناگهانی نخستین و تنها نشانه ابتلا به بیماری است.

 اگر داروهای ضد بارداری و هورمونی مصرف می کنید این مطلب را بخوانید

 از آنجایی که داروهای ضد بارداری ترکیبی استروژن و پروژسترون هستند باعث می شوند که سطوح عوامل لخته کننده را در خون افزایش بدهند از هر هزار نفر زنی که داروی ضدبارداری مصرف می کنند یک نفر در سال دارای لخته خون خواهد شد پس اگر به یک اختلال لخته شدن خون مانند ترومبوفیلی مبتلا هستید در ارتباط با مصرف داروهای ضد بارداری با پزشک خود مشورت کنید و به جای آن از آی یو دی و یا راه های دیگر جلوگیری استفاده نمایید.

 تحرک داشته باشید

چنانچه فرایند پمپاژ خون در سیاهرگ به خوبی انجام نشود درصد تشکیل لخته خون به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. افرادی که مدت زمان زیادی را در حال نشسته طی می‌کنند مانند سفرهای هوایی طولانی یا راننده ها دچار این عارضه می گردند پس سعی کنید به طور منظم از جای خود بلند شده و راه بروید تا گردش خون بهبود یابد.

 نشانه  هشدار دهنده: تنگی نفس

 در اغلب بیماران نخستین نشانه آمبولی ریه پس از ورود لخته خون به ریه دیده می شود که شایع ترین آن تنگی نفس است بطور بسیار سریع است و ممکن است فردی که شب قبل از حال عمومی خوبی برخوردار بوده صبح روز بعد ناگهان با تنگی نفس مواجه بشود.

 نشانه هشدار دهنده درد قرمزی در پاها

در برخی از افراد مبتلا به آمبولی ریه ممکن است لخته خون در قسمت پاها دیده شود. زمانی که پا دچار تورم و قرمزی بوده و درد داشته باشد باید آن را یکی از نشان های آمبولی ریه درنظر گرفت که به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی به شمار می رود.. در صورتی که مواجه با دردهای منقبض کننده ماهیچه باشد قرمزی پوست یا احساس گرما در پای خود داشته باشید به پزشک مراجعه بکنید چون ممکن است لخته خون از پا جدا شده و با وارد  شدن به ریه‌ها  محرکی برای آمبولی ریه شود.

آمبولی

 نشانه هشدار دهنده سینه درد

افراد باید توجه داشته باشند زمانی که با نفس عمیق دردی در سینه خود احساس کنند ممکن است یکی از نشانه های آمبولی ریه باشد وقتی که بخشی از عملکرد ریه در معرض خطر قرار می گیرد با رسیدن کمتر اکسیژن به قلب منجر به درد می شود و با هر نفسی تشدید می گردد.

 نشانه هشداردهنده سرفه خونی و تنگی نفس

 گاهی شرایط به گونه ای است که برخی علائم کمتر دیده می شوند اما اگر ترکیب خلط و خون را به همراه سرفه داشته باشید می تواند نشانه ای از بیماری ریه از جمله سرطان ریه باشد در صورت مواجهه با سرفه خونی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 نشانه هشدار دهنده سبکی سر

 اگر در حالت عادی باشید سرگیجه و یا غش به سراغتان بیاید شرایط به سرعت بهبود می یابد اما در صورت ابتلا به انگل یا ریه عارضه ممکن است به بیهوشی منجر بشود در تحقیقاتی که انجام گرفته ۱۳ درصد از بیمارانی که از حملات غش رنج می‌برند دارای یک لخته خون در ریه های خود بوده اند .

نشانه هشداردهنده نگرانی از بروز اتفاقی قریب الوقوع

 احساس اضطراب یا ترس نیز می تواند نشانه ای از آمبولی ریه باشد از آنجایی که اضطراب می تواند منجر به تپش قلب شود ممکن است با این شرایط مواجه بشوید نشانه هایی که درست به نظر نمی‌رسند را نادیده نگیرید و در پی دریافت کمک و مراجعه به پزشک باشید.

 نشانه هشدار دهنده بدون علائم

 جالب است بدانید نیمی از افرادی که به بیماری آمبولی ریه مبتلا می شوند هیچ علامتی را نمی بینند و زمانی متوجه بیماری خود می شوند که بسیار دیر شده است اغلب بیماران آمبولی هیچ نشانه مشهودی ای ندارند.حتما دقت کنید پس از سرفه خونی و تنگی نفس خود به پزشک مراجعه کنید.

 تشخیص دشوار

برخی از علائمی که آمبولی ریه از خود نشان می دهد به مانند یک حمله قلبی بوده و اغلب بیماران و پزشکان دچار سردرگمی می شوند. این شرایط می‌تواند مانند نارسایی قلبی درد سینه و پهلو سوزش سر دل یا یک حمله قلبی به نظر برسد اما باید در صورت مواجه با این علائم سریع به پزشک مراجعه بکنید تا به مشکل زمینه‌ای شما رسیدگی شود.

 درمان آمبولی ریه

 آزمایش هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی و یا سونوگرافی از مهمترین مواردی هستند که در تشخیص پزشک می توانند تاثیر مثبت داشته باشند و با مصرف داروهای حل کننده لخته خون و یا عمل جراحی برای برداشتن خون می توانید بیماری خود را درمان کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *