#


رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن و متابولیسم برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 موثرتر است

دیابت
13 جولای 2017 بدون نظر 1151 بازدید

رژیم گیاهخواری برای کاهش وزن و متابولیسم برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 موثرتر است

رژیم مناسب برای دیابت نوع ۲

رژیم گیاهخواری گیاهی نه تنها از رژیم غذایی دیابتی معمولی برخوردار است، بلکه کمک بزرگی به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ برای از دست دادن وزن است، اما به دلیل آنکه چربیهای ماهیچه را به طور موثر کاهش می دهد، همچنین به آنها کمک می کند تا سوخت و ساز بدن خود را بهبود بخشند.

این یافته های اصلی یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله کالج تغذیه ای آمریکا توسط نویسنده اصلی دکتر هانا Kahleová، مدیر تحقیقات بالینی در کمیته پزشکان پزشکی مسئول در واشنگتن دی سی و همکارانش بود.

دیابت نوع ۲ شایع ترین نوع دیابت است و در حال توسعه است؛ زیرا بدن به طور موثر از انسولین تولید نمی کند و یا از آن استفاده نمی کند. هرچند که در هر سنی می تواند رشد کند، اما اغلب در افرادی که در میانسال ها و سالخورده هستند، ایجاد می شود.

دیابت یک مشکل جهانی بهداشت عمومی است که حدود ۱۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. انتظار می رود این تعداد تا سال ۲۰۲۵ نه تنها به دلیل افزایش تعداد مردم و جمعیت های پیرامون، بلکه به دلیل عوامل قابل تغییر، مانند شیوه زندگی آرام، رژیم های ناسالم و چاقی، دو برابر شود.

در ایالات متحده، بیش از ۲۹ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و ۸۶ میلیون نفر دیگردر خطر مبتلا به دیابت هستند؛ وضعیتی که قند خون بالاتر از حد طبیعی است و دررنج دیابت نیست، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

به رسمیت شناخته شده است که افراد مبتلا به پیش دیابت می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهند و با شرکت در برنامه های ساختاری برای تغییر شیوه زندگی خود اقدام کنند.

مزایای رژیم گیاهخواری گیاهی

در مقاله مطالعه خود، دکتر Kahleová و همکارانش توضیح می دهند که تغییرات در رژیم غذایی بخش مهمی از مدیریت دیابت نوع ۲ است و آنها شواهد مربوط به رژیم های گیاهی را مورد بحث قرار می دهند.

برای مثال، آنها به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با یک رژیم معمولی، یک رژیم گیاهخواری میتواند به کاهش وزن کمک کند، کنترل قند خون یا کنترل گلیسمی، افزایش حساسیت به انسولین، و منجر به پیشرفتهای متابولیک دیگر شود.

نویسندگان همچنین در مورد اثرات مفید یک رژیم گیاهی – که حاوی تنها مواد غذایی گیاهی است – در رابطه با سلامت به عنوان دیابت بحث می کنند. برای مثال، شواهدی وجود دارد که در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یک رژیم گیاهی با ویتامین با کم چرب باعث بهبود کنترل گلیسمی و عوامل خطرزای قلبی عروقی می شود.

بنابراین، برای مطالعه ۶ ماهه، آنها تصمیم گرفتند تا اثرات یک رژیم غذایی دیابتی معمولی با رژیم گیاهخواری گیاه را در ۷۴ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ مقایسه کنند، که شامل ۴۳ درصد مردان و ۵۷ درصد زنان مبتلا به داروهای خوراکی برای کنترل قند خون بودند.

محققان به طور تصادفی ۳۷ شرکت کننده به گروه گیاهخواری و ۳۷ گروه رژیم متعارف اعطا کردند. هر دو رژیم غذایی کالری محدود برای کاهش مصرف با ۵۰۰ کالری در روز بود و تمام وعده های غذایی به شرکت کنندگان برای ۶ ماه مطالعه ارائه شد.

ترکیب دو رژیم غذایی

در رژیم گیاهخواری، حدود ۶۰ درصد از کالری ها از کربوهیدرات ها، ۱۵ درصد پروتئین و ۲۵ درصد از چربی ها به دست آمد. این شامل دانه ها، حبوبات، سبزیجات، میوه ها و آجیل ها بود، و محصولات حیوانی هر روز محدود به حداکثر یک قاشق ماست کم چرب بود.

یک برنامه غذایی معمولی در رژیم گیاهخواری ممکن است شامل یک صبحانه از ارزن، آلو و بادام پخته شده باشد. یک سوپ ساخته شده با عدس، کلم، و هویج در هنگام ناهار؛ توفو ترشی شده، جوانه لوبیا و برنج قهوه ای برای شام؛ و تنقلات هوموس با چوب هویج.

در رژیم غذایی معمول دیابتی – که بر اساس یک دستورالعمل شناخته شده طراحی شده است – حدود ۵۰ درصد از کالری ها از کربوهیدراتها، ۲۰ درصد پروتئین و بیش از ۳۰ درصد از چربی (با محدودیت ۷ درصد چربی اشباع شده) وارد شده است.

یک برنامه غذایی معمولی در رژیم غذایی معمول دیابتی ممکن است شامل: یک صبحانه از کره بادام زمینی بادمجان بادمجان؛ یک بسته بندی با تن و خیار برای ناهار؛ برنج قهوه ای با مرغ لیمو عسل و سبزیجات در زمان شام؛ و میان وعده های هویج و کرفس با یک شیب لبنی کم چربی و یا ماست ساده با چربی کم.

برای ۳ ماه اول، از شرکت کنندگان خواسته شد که عادت های ورزشی فیزیکی خود را تغییر ندهند. سپس، برای ۳ ماه دوم، یک برنامه ورزشی هوازی به رژیم غذایی خود اضافه شد. محققان شرکت کنندگان را در ابتدا، ۳ ماه و ۶ ماه مورد بررسی قرار دادند. این آزمایشها شامل اسکن با استفاده از MRI برای اندازه گیری تغییرات در ترکیب چربی بود.

رژیم گیاهخواری باعث کاهش وزن و کاهش چربی عضلانی شد

نتایج نشان داد که میانگین کاهش وزن در گروه رژیم گیاهخواری گیاهی ۶/۲ کیلوگرم بود (۱۳. ۷ پوند)، تقریبا دو برابر ۳/۲ کیلوگرم (۷/۱ پوند) میانگین کاهش وزن در گروه رژیم غذایی متعارف. این به رغم این واقعیت است که هر دو گروه مصرف کالری مشابه در روز را دارند.

محققان همچنین دریافتند که در حالی که هر دو گروه کاهش مشابهی در چربی زیر پوست دارند، تنها گروه گیاهخواری میزان کاهش چربی های عضلانی و هر گونه کاهش چربی زیرفستایی را کاهش داد.

چربی زیر پوستی نوعی چربی است که در زیر پوست ذخیره می شود. چربی زیر چانه ای این است که عضلات را می بندد، در حالی که چربی داخل چربی آن چربی است که درون عضلات ذخیره می شود.

محققان همچنین دریافتند که کاهش چربی های زیر جلدی و زیر فساد با تغییرات شاخص های متابولیسم و کنترل گلوکز مانند گلوکز خون ناشتا، حساسیت به انسولین و هموگلوبین گلیکوز شده مطابقت دارد.

تفاوت در نتایج در دو گروه رژیم غذایی قابل توجه است؛ زیرا افزایش چربی زیرفازی با مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است، بنابراین کاهش این نوع چربی می تواند به بهبود کنترل قند خون کمک کند.

دکتر Kahleová توضیح می دهد، “با مصرف بیش از حد از سلول های عضلانی، ما دوباره به انسولین اجازه می دهیم تا شکر را به انرژی تبدیل کنیم.”

او این اثر را به “متابولیک راه اندازی مجدد، به ویژه برای افرادی که با وزن اضافی، متابولیسم تند و یا دیابت نوع ۲ مبارزه می کنند، مقابله می کند.”

محققان همچنین خاطرنشان کرده اند که کاهش چربی های عضلانی می تواند موجب افزایش تحرک و قدرت عضلانی شود که می تواند برای افراد مسن دیابتی مفید باشد.

“آنچه که ما متوجه شدیم این است که یک رژیم گیاهخوار گیاهی یک ابزار مفید برای هر کسی است که در مورد حفظ سلامتی و لاغر جدی است، به خصوص در سن ما.”

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *