#


رژیم کتوژنیک یا مدیترانه ای کدام یک برایتان مناسب تر است؟

29 ژانویه 2019 بدون نظر 1467 بازدید

رژیم کتوژنیک یا مدیترانه ای کدام یک برایتان مناسب تر است؟

رژیم کتوژنیک یا مدیترانه ای کدام یک برایتان مناسب تر است؟

اگرشما هم مانند میلیون ها نفر دیگر که به دنبال لاغری و شیوه جدیدی از تغذیه هستند و سعی دارند تا رژیم غذایی مناسبی را برای کاهش وزن خود پیدا بکنند رژیم کتوژنیک که این روزها شهرت زیادی پیدا کرده است به گوشتان خورده باشد.

در این مطلب تصمیم بر این داریم تامقایسه ای بین رژیم کتوژنیک با رژیم مدیترانه ای انجام داده و نقاط ضعف و قوت هریک را عنوان کنیم. با ارائه آخرین دستاوردها پیرامون جزئیات این دو رژیم غذایی به شما این کمک را می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام یک برای سلامت و کاهش وزن شما مناسب تر است.

 کتوژنیک از الگوی رژیم غذایی با چربی بالا و کم کربوهیدرات و پروتئین دار تبعیت می کند. که در آن باید ۷۵ کالری از چربی ۵ تا ۱۰ درصد از کالری کربوهیدرات ها و ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری پروتئین باشد .در این رژیم هدف این است که بدنتان به جای کربوهیدرات ها چربی ها را به عنوان سوخت مصرف کند و با محدود کردن کربوهیدرات ها سوخت و سازتان وارد فاز کتون زدگی شود.رژیم کتوژنیک

 برای اینکه وضعیت به سمت چطور زدگی تغییر یابد باید کلیه وعده های غذایی بر محور آووکادو کربن استیک و چربی هایی چون کره و روغن باشد و میزان مصرف کربوهیدرات ها بسیار محدود گردد یعنی تقریبا چیزی معادل یک یا دو سیب در روز کربوهیدرات دریافت کنید .در ارتباط با پروتئین هم آزاد هستید تا به مقدار متعادل آن را در سه وعده در روز مصرف کنید که می تواند از منابعی مانند تخم مرغ ماهی بوقلمون و گوشت گوساله باشد در این رژیم چربی هیچ محدودیتی ندارد می توانید از انواع چربی ها مانند پنیر ،ماهی چرب ،بیکن و کره استفاده بکنید

رژیم مدیترانه ای ۶۰ تا ۶۵ درصد از کالری روزانه از کربوهیدرات ها ۲۵ تا ۳۵ درصد کالری از چربی ها و بقیه از پروتئین برای بدن تامین می شود.

 در رژیم غذایی باید این نکات را رعایت کنید:

 میوه در طول روز و دو وعده میوه و پنج وعده سبزیجات

 غلات سبوس دار در روز سه وعده

 مغزهایک  مشت

 گوشت قرمز و فرآورده های لبنی در حد متعادل

 حبوبات وعده های غذایی تهیه شده با حبوبات چند بار در هفته

 روغن زیتون بکر به جای کره و خامه منبع اصلی چربی شود.

درارتباط با رژیم غذایی مدیترانه ای تقریباً ۶ هزار مطالعه صورت گرفته است که همه آنها نقش این رژیم غذایی را در کاهش ریسک دیابت نوع دوم سرطان زوال عقل و بیماری‌های قلبی ثابت کرده اند. در میان چهل و یک رژیم غذایی متفاوت رژیم مدیترانه ای بهترین رژیم غذایی از جهت تغذیه سالم شناخته شده که اساسی گیاهی دارد و راحت ترین رژیم از نظر پیگیری می باشد اما رژیم کتوژنیک در میان این رژیم‌ها مقام سی و هشتم را کسب کرده است.

 طی مطالعاتی که انجام گرفته افرادی که به الگوهای رژیم مدیترانه ای و شیوه های تغذیه ای آن پایبند هستند طول عمرشان نسبت به سایر افراد بیشتر است.

 رژیم کتوژنیک از سال ۱۹۳۰ با هدف درمانی شایع شده و مهم ترین کاربرد آن کنترل حملات صرع در کودکان است. ،اما در چند سال گذشته شهرت این رژیم به عنوان راهی برای کاهش وزن سریع شده است.

 یکی از مشکلات اساسی رژیم کتوژنیک این است که طرفداران این رژیم فقط می توانم مدت کوتاهی آن را دنبال کنند و  پایبند ماندن دنبال کردن آن تقریبا ناممکن است. رژیم کتوژنیک غلات صبحانه میوه و سبزیجات نشاسته دار و انواع نان محدود شده است و به همین دلیل احتمال دارد بدن دچار کمبود این مواد مغذی بشود و می تواند به دلیل داشتن چربی های اشباع زیاد ریسک بیماری قلبی را بالا ببرد.

* یک تفاوت دیگر

 رژیم مدیترانه ای در کاهش وزن و حفظ وزن مناسب بسیار تاثیرگذار خواهد بود چراکه یک شیوه تغذیه ای قابل تداوم دارد و به علت اینکه گیاه محور است دارای مزه های در خود است و محصولات محلی و فصلی در آن استفاده می شود.

 رژیم کتوژنیک کالری هایی که در طول روز لازم است از طریق  غذاهای حیوانی و چربی های صنعتی همچون کرده و روغن تامین خواهد کرد.

 آیا شما می توانید بدون خوردن برنج ،پاستا ،نان و یا سیب زمینی بقیه عمرتان را سر کنید ؟بعید است بتوانید!

 اگر به دنبال رژیم غذایی سالمی هستید تا ریسک بیماری های مزمن را کاهش می دهید و وزنتان را کم کنید و همچنین سلامت عمومی تان را بهتر کنید رژیم مدیترانه ای را انتخاب کنید و از مزایای آن لذت ببرید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *