#


روش های کنترل کنندہ مسمومیت غذایی

28 اکتبر 2017 بدون نظر 1503 بازدید

روش های کنترل کنندہ مسمومیت غذایی

روش های کنترل کنندہ مسمومیت غذایی

چه پیک نیک بزرگی با شما به سختی انتظار می کشید تا بازی به پایان برسد و بتوانید به غذاهای لذیذی که در زیر آفتاب تابستانی انتظار شما را می کشند، برسید. اکنون چند ساعت می گذرد. انگار توپ ، محکم به شکم تان خورده است . دچار سرگیجه و تهوع هستید، استفراغ می کنید و اسهال دارید. مطمئناً بقیه روز را باید استراحت کنید. چه اتفاقی افتاده است ؟ از شانس شما غذا به باکتری سمی آلوده بوده است و دچار حالتی معروف به مسمویت غذایی شده اید . باکتری استافیلوکوک ، به غذای تان منتقل شده است . رودههای شما در معرض حمله شدیدی قرار گرفته است و برای یک روز یا بیشتر که بدن تان در حال مبارزه با میکروب ها باشد ، احساسی بسیار بدی خواهید داشت . بنابراین با کارهای زیر مقاومت بدن تان را بالا ببرید:

مایعات فراوان مصرف کنید.

باکتریها موجب آسیب به مسیر رودهای و از دست رفتن زیاد مایع می شوند. آب ، بهترین مایع جایگزین است. بعد از آن مایعات صاف نظیر آب سیب ، سوپ و آبگوشت ، بهترین مایعات می باشند. کوکاکولای غیرگازدار نیز مفید است و باعث آرام شدن معده میشود. دکتر گارآگوسی میگوید که شما میتوانید گاز نوشیدنیها را با ریختن متناوب آن از یک لیوان به لیوان دیگر بگیرید.

مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی

کم و به آرامی بنوشید.

نوشیدن مقدار زیاد مایع در یک وعده می تواند باعث تحریک استفراغ شود.

از این ترکیب غذایی استفاده کنید.

استفراغ و اسهال می تواند الکترولیت های مهم بدن نظیر پتاسیم ، سدیم و گلوکز را دفع کند. برای جبران آن می توانید از مکمل های الکترولیتی استفاده کنید و یا به پیشنهاد دکتر حین مفنسون «رئیس مؤسسه تحقیقات ملی سلامت » می توانید از این نسخه استفاده کنید: آب میوه ها (حاوی پتاسیم ) را با نصف قاشق چایخوری عسل یا شیرهٔ ذرت (حاوی گلوکز) و یک سر انگشت نمک (سدیم کلراید) مخلوط کنید.

آنتی اسیدها را برای سوزش معده نگه دارید.

آنتی اسیدها ، باعث کاهش اسید معده می شوند و دفاع بدن را در برابر باکتریها کاهش می دهند. دکتر موفنسون می گوید: اگر آنتی اسید مصرف کنید باکتریها میتوانند در تعداد بیشتر و زمان کوتاه تری تکثیر یابند.

جلوی پیشرفت و بهبودی را نگیرید.

دانیل رودریگه «اپیدمیولوژیست مرکز کنترل بیماری ها در جورجیا» توضیح میدهد: بدن شما سعی می کند که ارگانیسم های سمی را دفع کند. در بعضی از موارد مصرف داروهای ضد اسهال می تواند در توانایی بدن برای مبارزه با عفونت تداخل ایجاد کند. پس از این داروها پرهیز کنید و بگذارید که بیماری که بیماری سیر طبیعی خود را طی کند. اگر احساس می کنید که باید داروی خاصی بخورید ، ابتدا با پزشکتان مشورت کنید.

حالت استفراغ را در خود تحریک نکنید.

اجازه ندهید که واژه مسمومیت شما را بترساند و شما را ودار کند که انگشستان را داخل گلو ببرید؛ ابداً نیاز به چنین کاری نیست.

 غذاهای ملایم بخورید.

معمولا بعد از چند ساعت تا یک روز پس از اینکه اسهال و استفراغ فروکش کرد، شما اماده خوردن غذای مناسب هستید. معده شما مورد حمله قرار گرفته و آسیب دیده است . دکتر مفنسون می گوید: با غذاهای سهل الهضم شروع کنید . غلات ، بیسکویت و یا سوسپا را امتحان کنید . از غذاهای پرفیبر ، ادویه دار ، اسیدی ، چربی دار، حاوی قند و یا فرآوردههای شیری اجتناب کنید. این پرهیز غذایی را به مدت یک یا دو روز نگه دارید.

مسمومیت غذایی

هشدار پزشکی

بعضی از بیماران، به مراقبت های ویژه نیاز دارند.

علایم معمول مسمومیت غذایی که شامل درد و گرفتگی در شکم ، تهوع ، استفراغ، اسهال ، سرگیجه می باشد ظرف یک یا دو روز از بین خواهد رفت . اما برای افراد بسیار جوان و یا مسن و یا بیماران دچار نقص سیستم ایمنی ، مسمومیت غذایی میتواند خیلی خطرناک باشد. این افراد با مشاهده اولین علایم مسمومیت باید به پزشک مراجعه کنند. اگر در گروه های بالا قرار ندارید در صورتی که علایم بالا همراه نشانه های زیر بود، سریعاً باید به پزشک مراجعه کنید:

اختلال در بلعیدن، صحبت کردن و یا نفس کشیدن، تغییرات بینایی و ضعف عضلانی، مخصوصاً اگر بعد از خوردن قارچ ، غذاهای کنسرو شده و یا ماهیهای صدف دار ایجاد شود .

*  تب بالای ۳۷/۷ درجه سانتیگراد.

* استفراغ شدید، بدین معنی که شما نمی توانید هیچ گونه مایعی مصرف کنید. به اسهال شدید بیش از یک یا دو روز ۰

*  درد شکمی موضعی مداوم .

* تشنگی شدید، دهان خشک، کاهش ادرار و یا هنگامی که شما پشت دستتان را نیشگون می گیرید و پوست همان حالت می ماند.

* اسهال خونی .

اجازہ ندهید که دوباره اتفاق بیفتد.

دکتر دانیل رودریگه می گوید: شما همیشه نمیتوانید رستورانهای داخل شهر را مقصر مشکلات روده ای تان بدانید؛ بسیاری از موارد بی توجهیهای داخل خانه منجر به مسمومیت غذایی میشود . این قانونهای عمومی را رعایت کنید تا به طور قابل ملاحظهای شانس ابتلا به مسمومیت غذایی در شما کاهش یابد:

* دست تان را قبل از آماده کردن غذاها بشویید تا از انتقال باکتری هایی نظیر استافیلوکوک ( که به وفور در پوست و گلو یافت می شود) و یا شیگلا (که از طریق مدفوع منتقل می شود) جلوگیری کنید. بعد از کار با گوشت خام و تخم مرغ دست ها را دوباره بشویید.

* پروتئین هایی نظیر ماهی ، مرغ، گوشت حیوانات اهلی ، شیر و تخم مرغ را به صورت خام نخورید. از تخم مرغ های ترک خورده استفاده نکنید. گوشت خام، محلی برای تجمع باکتریهاست.

* گوشت خام را گرما بدهید یا سرد کنید. باکتریها در دمای بالای ۵/۶۵ و زیر ۵/۴ درجه سانتیگراد نمی توانند تکثیر پیدا کنند.

* گوشت را تا دمایی بپزید که رنگ صورتی آن از بین برود. مرغ را نیز تا از بین رفتن رگه های قرمز رنگ و ماهی را تا پوسته پوسته شدن حرارت دهید. پختن کامل تنها راهی است که شما می توانید مطمئن شوید که باکتریهای بالقوه مضر ، کشته شده اند.

* در هنگام کار با مایکروویو از حرارت سنج استفاده کنید. این کار باعث اطمینان از پختن گوشت مرغ یا گاو می شود.

* برای اطمینان از مزه غذا، خوراک ماهی ، گوشت خام در حال پخت و حتی مایهٔ کلوچه را امتحان نکنید. بگذارید این غذاها کاملاً پخته شوند.

* اجازه ندهید که عصارهٔ گوشت خام به داخل غذاهای دیگر نفوذ کند. چرا که می تواند غذاهای سالم دیگر را آلوده کند .

* از تخته و ظروف جدا برای بریدن گوشت و دیگر غذاها استفاده کنید و این وسایل را با آب و صابون و یا سفید کننده بشویید. این کار از انتقال آلودگی جلوگیری می کند.

* میزهای آشپزخانه و در باز کن ها را کاملاً بسایید و داخل فرورفتگی ها و درزها را کاملاً تمیز کنید ، این کار مانع جمع شدن باکتریها در درزها می شود.

مسمومیت غذایی

* ابرهای شستشو را مرتباً عوض کنید و از کاغذ توالت برای تمیزی پیشخوانها استفاده کنید .

* غذا را بیش از دو ساعت در دمای اتاق نگذارید و از خوردن هرگونه غذایسی که شبک دارید به مدت طولانی خارج از یخچال قرار گرفته، خودداری کنید. باکتریها در غذاهای گرم پروتئینی نظیر گوشت ، تخم مرغ، کیک های کرم دار، س و سالاد سیب زمینی رشد میکنند.

* بگذارید یخ گوشت در یخچال آب شود. باکتریها میتوانند در حالی که مرکز گوشت هنوز یخ زده است، در سطح آن تکثیر یابند.

* باقی مانده غذاهای خورده شده را بلافاصله حتی در صورت گرم بودن در یخچال بگذارید.

* هرگز قارچهای وحشی را نکنید و نخورید. بعضی از این قارچ ها حاوی مواد سمی است که به سیستم عصبی حمله می کند و می تواند کشنده باشد. چیدن قارچهای وحشی را به متخصصین واگذار کنید.

* هرگز غذاهای کنسرو شده را قبل از بیست دقیقه جوشاندن مزه نکنید. اگر به درستی کنسرو نشده باشد باکتریهای داخل آن میتوانند سم خطرناک تولید کنند.

هیچ غذایی را که ظاهراً سالم به نظر می رسد و یا بوی مشکوکی دارد، مزه نکنید. از شیشه های ترک خورده یا باد کرده، قوطی کنسروهای فرشده، مایعات صافی که رنگ شیری پیدا کردهاند و یا شیشه ها و کنسروهایی که در هنگام باز کردن ، فوران دارند و یا بوی آن به سرعت پخش می شود، خودداری کنید. آنها میتوانند حاوی باکتریهای خطرناک باشند. مطمئن شوید که این مواد را به دقت و در مکان امنی دور انداخته اید تا حیوانات خانگی در تماس با آنها قرار نگیرند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *