#


روش هایی برای تشخیص وجود انگل در بدن

31 می 2018 بدون نظر 2347 بازدید

روش هایی برای تشخیص وجود انگل در بدن

چگونه می توان وجود انگل را در بدن تشخیص داد؟

انگل به موجودی گفته می شود که بر روی بدن موجود زنده و یا درون آن زندگی کرده و تغذیه خود را از راه موجود زنده میزبان فراهم می کند.

به گزارش ازمن بپرس، انگل ها قادر هستند که باعث بیماری و در برخی موارد منجر به مرگ موجود زنده میزبان شوند، ولی خبر خوبی که وجود دارد این است در صورت تشخیص زود هنگام می توان آن را درمان کرد و از خطرهای احتمالی جلوگیری کرد.

انگل ها دارای سه دسته می باشند که شامل تک یاخته ها، کرم های روده و انگل های برون زی هستند.

تک یاخته ها به موجوداتی گفته می شود که بسیار کوچک و تک سلولی هستند و به طور معمول درون روده ها، خون و یا بافت بدن نفوذ می کنند. کرم های روده که به عنوان کرم های انگلی محسوب می شوند مانند کرم های نواری، سرتیغی و لوله ای. انگل های برون زی که بر روی پوست چسبیده و یا داخل آن ها نفوذ می کنند مانند کنه ها، شپش ها، کک ها و مایت ها.

نشانه های میزبانی

مطمئن شوید آب آشامیدنی و آبی که در آن شنا می کنید آلوده نباشد

زمانی که به هر جای دنیا سفر می کنید تفاوتی ندارد که از شیر آب می نوشید و یا در یک دریاچه شنا می کنید. یکی از متداول ترین راه هایی که باعث بروز انگل در بدن می شود استفاده از آب های آلوده می باشد.

گوشت خام می خورید

اگر نمی خواهید که به انگل مبتلا شوید نباید از غذاهایی که دارای گوشت خام هستند استفاده کنید. همچنین استفاده از گوشت خام و یا کم پخته گاو و ماهی باعث بروز عفونت می شود.

دچار کاهش وزن هستید

تعداد زیادی از بیماری ها هستند که منجر به کاهش وزن می شوند، همچنین یکی از این بیماری ها که کاهش وزن بی دلیل را به همراه دارد عفونت انگلی است.

سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است

اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف شود باعث می شود که بدن نتواند با انگل ها مقابله کند. بنابراین کسانی که به بیماری هایی مانند اچ آی وی و دیابت مبتلا هستند و همچنین افرادی که به دلیل عمل پیوند عضو از داروهای مهار سیستم ایمنی استفاده می کنند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به انگل ها هستند.

زمان زیادی را در دستشویی می گذرانید

یکی از متداول ترین بیماری های انگلی روده، انگل ژیاردیا نام دارد که ممکن است به آن ابتلا پیدا کنید. اگر به این نوع از انگل مبتلا شوید سریعا علائم و نشانه های ناخوشایندی در شما بروز خواهد کرد. زمانی که به این بیماری ابتلا پیدا می کنید علائمی مانند اسهال بسیار رقیق، شکم درد، گاز معده و کم شدن آب در طول یک تا سه هفته پس از ابتلا به سراغ تان می آید.

علائم و نشانه های دیگر

از جمله رایج ترین نشانه هایی که بر اثر عفونت انگلی به وجود می آید علائمی شبیه به سندروم روده تحریک پذیر است. در صورت ابتلا به انگل های معده ای روده ای نشانه هایی چون شکم درد، اسهال، مسدود شدن روده ها، نفخ و خارش مقعد در فرد مبتلا شده بروز می کند.

دچار مشکل تنفسی هستید

علاوه بر این که انگل در روده ها به وجود می آید ممکن است که در سایر نقاط بدن نیز رشد کند. در صورتی که انگل درون ریه به وجود بیاید باعث نمایان شدن علائمی مانند سرفه و یا تنگی نفس در شخص مبتلا می شود.

ترشحات واژن تغییرات غیر معمولی داشته باشد

انگل تک یاخته ای که آن را با نام تریکوموناس واژینالیس می شناسند یکی از عوامل بیماری های شایع مقاربتی به حساب می آید. علائم و نشانه هایی که بر اثر این بیماری به وجود می آیند شامل به وجود آمدن تغییراتی در ترشحات واژن (احتمال دارد رقیق تر یا غلیظ تر و یا به رنگ سفید یا کمی زرد یا سبز شود و بویی که از خود ایجاد می کند شبیه به بوی ماهی باشد)، خارش، قرمز شدن و سوزش اندام های تناسلی، سختی ادرار و احساس درد در هنگام برقراری رابطه جنسی.

عفونت هایی که بر اثر انگل ها به وجود می آیند را می توان با مصرف دارو درمان کرد. بیماری های که مربوط به انگل می شوند فقط به کشور هایی که فقیر هستند اختصاص ندارد و هر ساله چندین میلیون نفر در گوشه و کنار جهان و حتی در کشور هایی که توسعه یافته اند نیز به این بیماری مبتلا می شوند. برای جلوگیری از ابتلا به این عفونت تنها کافیست بهداشت را رعایت کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *