#


راه هایی سریع برای افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس
21 ژوئن 2017 بدون نظر 1431 بازدید

راه هایی سریع برای افزایش اعتماد به نفس

راه هایی سریع برای افزایش اعتماد به نفس

به گزارش از من بپرس، شاید اعتماد به نفس در برخی افراد ذاتی باشد، اما در بیشتر موارد یک امر اکتسابی است که می توان آن را آموخت، تقویت کرد و از مزایای آن بهره برد.

اعتماد به نفس به باور داشتن خود در رابطه با دیگران و توانایی تصمیم گیری و عمل مناسب در هنگام مشکلات اشاره دارد. بنابراین به سلاحی مهم برای موفقیت در روابط شخصی و کاری تبدیل می شود.

همچنین بعد از هر شکست یا عدم موفقیت اگر فرد از اعتماد به نفس کافی برخوردار باشد می تواند سریع واکنش نشان دهد و از عوارض بیشتر آن شکست جلوگیری به عمل آورد.

سؤالی که مطرح می شود این است که آیا اعتماد به نفس ذاتی است یا اکتسابی؟

یعنی آیا بعضی افراد با اعتماد به نفس به دنیا می آیند و برخی دیگر ذاتاً خود را دستکم می گیرند؟

در مورد برخی می توان گفت ژن اعتماد به نفس در آنها قدرت بیشتری دارد و برعکس. اما در بیشتر موارد اعتماد به نفس یک امر اکتسابی است.

شاید شما نیز شنیده و یا دیده باشید که اعتماد به نفس برخی بعد از ازدواج بالا می رود. این موضوع به همین اکتسابی بودن اعتماد به نفس اشاره دارد.

در ادامه به شما راهکارهایی را می آموزیم که با استفاده از آنها بتوانید به افزایش یا بازیابی اعتماد به نفس خود اقدام کنید.

فقط اینکه باید «نمی شود» را از خود دور کنید. نمی توان صرفاً با گفتن اینکه من می خواهم اعتماد به نفس خود را بالا ببرم، این امر در شما اتفاق بیفتد.

به ظاهر و ژست خود اهمیت دهید

بسیاری از افراد شما را از روی ظاهرتان قضاوت خواهند کرد. این پدیده جدیدی نیست و ربطی به فرهنگ های مختلف ندارد. تعداد معدودی از افراد وجود دارند که چشم بصیرت داشته باشند و درون شما را فارغ از جلوه های بیرونی تشخیص بدهند. بنابراین زیاد رویش حساب نکنید!!

خود شما اگر فردی را ببینید که اخم کرده یا دست هایش را در جیبش فرو برده و نگاهش را از شما می دزدد، قطعاً برداشتی منفی از رفتار او خواهید داشت.

صاف ایستادن نشانه انرژی داشتن و شادابی و میل به کار است. بنابراین سعی کنید صاف بایستید. حتی اگر ناگهانی قوز کردید، به محض اطلاع آن را تغییر دهید.

باید بدانید که مغز شما با بدنتان رابطه عجیبی دارد. اگر شما بی حال و نامتوازن بایستید، مغز آن را به ناراحتی و کسالت تعبیر کرده و شما را کسل و خسته می کند.

روان شناس مشهوری به نام ایمی کادی با طرح اصطلاحاتی مثل «ژست های قدرتمند» و «ژست های بی قدرت» ثابت کرده که هنگامی که ژستی مقتدر می گیرید، اعتماد به نفس شما نیز بالا می رود. علاوه بر اینکه این کار بر طرف مقابل شما نیز تأثیر می گذارد.

بنابراین با صاف ایستادن و نمایش انرژی موجود در بدن خود، به مغز پیام های مثبت بفرستید.

در این حالت اگر با کسی صحبت کنید، تأثیر بیشتری بر او خواهید گذاشت. از یاد نبرید که هنگام صحبت به چشمان طرف مقابل تان نگاه کنید. نه آنگونه که گستاخانه به نظر برسد. فقط باید نشان دهید که به خود مطمئن هستید و برای حرف های او نیز ارزش قائلید.

از افکار و عقاید خود آگاهی داشته باشید

هیچ روان شناسی مانند خود فرد نمی تواند در تصحیح رفتار به آدمی کمک کند. بنابراین پیش از هر چیزی درباره افکار و عقاید خود بیندیشید. برخی از رفتارهای کوچک ممکن است که معضلات بزرگی را برای شما به وجود بیاورد.

شاید دیده باشید که برخی در صحبت های روزانه و عادی بسیار از فعل هایی مثل نمی شه، نمی تونم و… استفاده می کنند. این قبیل گفته ها کم کم بر روی اعتماد به نفس اشخاص تأثیر می گذارند و زمانی فرد متوجه تأثیر مخرب آنها می شود که می بیند واقعاً نمی تواند.

یک چیز را باید بدانید: هیچ ایده آلی وجود ندارد. نه اینکه دست از ایده آل ها برداریم، نه. موضوع بر سر انجام دادن است. مهم است که آن قدر که می توانید تلاش کنید. اگر بگویید نمی توانم، هیچ کاری انجام نمی دهید. اما اگر بگویید به قدر توانم کاری را انجام می دهم، بالاخره حرکتی از شما سر می زند.

بنابراین بر روی افکار و گفته های خودتان تمرکز کنید و سعی کنید دور موارد منفی را قلم بگیرید.

نظرات دیگران را جویا شوید.

یک ضرب المثل قدیمی می گوید همه چیز را همگان دانند. در رابطه با شناخت از خود نیز این حرف مصداق دارد. خیلی وقت ها فکر می کنیم هیچ کس ما را بهتر از خودمان نمی شناسد که البته حرف اشتباهی است.

سخت است کسی بتواند خودش را از بیرون نگاه کند. بنابراین بهتر است از دیگران بخواهید درباره شما نظر بدهند. برای این کار حتماً نباید مستقیم به دیگران بگویید نظرتان درباره من چیست؟

بهتر است وقتی کاری می کنید، از بقیه بپرسید شما هم موافق بودید؟ یا: به نظرتان من کار درستی انجام دادم؟

در بیشتر مواقع این کار باعث می شود خودتان را از زاویه دید دیگران قضاوت کنید. مضاف بر آن به شما این ظرفیت را می دهد که نقدهای دیگران را بشنوید و به کار ببندید.
بنابراین سعی کنید از افراد نزدیک به خود که قابل اعتماد نیز هستند درباره رفتار خود نظر بخواهید.

کمال گرایی را از خود دور کنید

گفتیم که هیچ ایده آلی وجود ندارد. ایده آل را شما می سازید. پس بهترین توصیه این است که ایده آل را بر اساس توانایی خود بسازید.

بسیاری از افراد به علت کمال گرایی از ریسک کردن پرهیز می کنند، زیرا از شکست می ترسند. اما مهم است بدانید که شکست فقط یک مرحله است. نیازی به گفتن ندارد که عمر طولانی است و مراحل زیادی در پیش است!!

پژوهش گران معتقدند کمال گرایی در بین دختران بیشتر دیده می شود، زیرا فرهنگ غالب بر جامعه این را از آنها می خواهد. بنابراین دختران بیشتر در معرض محافظه کاری و عدم دست زدن به ریسک قرار دارند. در حالی که در ریسک کردن و آگاهانه به استقبال پیادمدهای عدم موفقیت رفتن است که تجربه بیشتر شده و شخص برای دوره ها و مراحل بعدی آماده تر می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *