#


راه هایی برای کنار آمدن با افسردگی پاییزه

17 اکتبر 2018 بدون نظر 1865 بازدید

راه هایی برای کنار آمدن با افسردگی پاییزه

با این ترفندها با افسردگی پاییزه کنار بیایید

من به هیچ وجه زیبایی پاییر را متوجه نشدم. مگر زود تاریک‌ تر شدن هوا و زرد شدن و ریختن برگ‌ های زیبای سبز از روی درختان هم زیبایی دارد که این همه در مورد آن حرف می زنند؟! فصل پاییز برای من، فصل شروع غم و غصه است. فصل خداحافظی با خورشیدی که تا دیر هنگام در آسمان می ‌ماند و با نور فوق العاده اش ما را گرم می ‌کرد.

ولی پاییز غمگینم می کند؛ با رنگین شدن درخت ها، گویی من بی رنگ می شوم؛ دلم می خواهد در گوشه ای بخزم و پاهای خود را در آغوش بگیرم و برای آفتاب و نور زیبایش دلتنگی کنم. دلم می خواهد بغض کنم و بی خود و بی جهت برای رفتن تابستان زیبا ناراحتی کنم. من که هیچ وقت متوجه نشدم چگونه می شود پاییز را دوست داشت؟»

چرا افسردگی پاییزه؟

امکان دارد این حس در بسیاری از افراد وجود داشته باشند که هر چند پاییز، از نگاه دیگران زیبا به نظر می رسد، برای این افراد پاییز حال و هوای خخیلی خوبی دارد. گویی که هم زمان با به تن کردن لباس های بیشتر، فشار و استرس بالاتری را هم تحمل می کنند. هر چند این مسئله زیاد هم تعجبی به نظر نمی رسد.

استرس بیشتر

با شروع فصل پاییز مدرسه و دانشگاه بار دیگر شروع به فعالیت می کنند؛ حجم کار امکان دارد سنگین تر شود و در عین حال احتمال بهره مندی از طبیعت و گشت و گذار کمتر می شود. هر چند برخی افراد هم نفسی از سر راحتی می کشند و از این که گرمای تابستان را پشت سر نهاده اند، خیلی خوشحال می شوند، سایر افراد هم حس می کنند که به دغدغه ها، نگرانی ها، غم و غصه ها و ناراحتی های آن ها بیشتر شده است.

امکان دارد در این روزها برخی از ما احساس کنیم که مقداری سخت تر از خواب بیدار می شویم؛ در طول روز بدون هیچ دلیلی گرفته و غمگین می باشیم؛ امکان دارد به نظر زود رنج تر از گذشته شده ایم و سریع تر از گذشته ناراحت می شویم؛ بدون هیچ دلیلی احساس بی قراری می کنیم؛ در قبال مسئولیت های زندگی بی تفاوت شده ایم و یا دیگر کمتر از آن لذت می بریم. برای بسیاری از افراد این علائم خیلی شدید نیست و روی هم رفته می توان آن را تحمل نمود. ولی برای تعدادی دیگر مسئله جدی تر از این حرف هاست.

کاهش نور آفتاب

علت اصلی این مسئله تاکنون برای دانشمندان کاملا مشخص نشده است که چرا برخی از ما در فصل پاییز خلق ضعیف تری داریم، ولی شماری از پژوهشگران بر این عقیده اند که میزان ترشح مواد شیمیایی خاصی در مغز که به آن ها پیک های عصبی گفته می شود، با عوض شدن فصل، در مغز تغییر می کند.

یکی از نظریه های دیگر هم این است که کم شدن نور خورشید در ماه های پاییز و زمستان موجب می شود که تولید سروتونین، یک پیک عصبی خیلی مهم که بر روی حال و هوای ما اثر می گذارد، کم می شود. زمانی که مقدار ترشح سروتونین در مغز ما کم می شود، علائمی مثل غم و غصه را تجربه خواهیم نمود.

افزایش ملاتونین

یکی دیگر از علت هایی که برای به وجود آمدن این شرایط بیان شده است، این می باشد که با کوتاه شدن روزها و کمتر شدن تابش نور آفتاب و در پی آن بالا رفتن تولید ملاتونین در به وجود آوردن این شرایط نقش مهمی دارد و زمینه به وجود آمدن خلق پایین در فصل پاییز و زمستان را به خصوص در کسانی که آسیب پذیری بیولوژیک بالاتری دارند، ایجاد می کند. ملاتونین هورمونی می باشد که در نور کم ما را خواب آلوده و برای استراحت آماده می کند. گویی در فصل های کم نوری مانند پاییز و زمستان بدن ما دچار اشتباه می شود و انرژی که دارد کاهش می یابد.

چکار باید کنیم؟

ولی با توجه به این شرایط چه کاری باید انجام داد؟ پیشنهاداتی که قصد دارم در این لحظه به شما بدهم را می توانید در هر زمانی که حال و هوای گرفته ای دارید، استفاده کنید، ولی این پیشنهادات در چنین روزهایی بیشتر از روزهای دیگر فصل های زندگی به درد شما خواهند خورد:

این نیز بگذرد

به یاد داشته باشید که در هر موقعیتی که باشید، این را با اطمینان کامل می توانید به خود بازگو کنید که این شرایط و موقعیت هم خواهد گذشت و ماندگار نخواهد بود. یکی از بیشترین ترین اشتباهاتی که انسان ها در شرایط دشوار انجام می دهند این می باشد که با خود گمان می کنند، نکند این روزهای سخت و ناراحتی برای همیشه با من باقی بماند؟!

چرا من باید این طوری بشوم؟ نکند برای همیشه این طوری بمانم؟ با اعتماد کامل و با اطمینان خاطر به شما می گوییم که حتی اگر کاری به کار شرایط و موقعیت خود نداشته باشید، پس از یک مدت حال مناسب تری خواهید داشت. بنابراین می توانید برای رسیدن به حال خوب از پیشنهادات زیر استفاده کنید.

به خودتان برسید

قبول داریم که امکان دارد به اندازه گذشته برای رسیدگی به خودتان حوصله نداشته باشید، ولی تا جایی که امکان دارد تلاش نمایید و برای رسیدگی به خودتان زمان مشخص کنید. تحقیقات ثابت کرده اند که رسیدگی به خودتان موجب بهتر شدن سیستم های مهمی در مغزتان می شوند.

هر روز حمام کردن، خواب منظم و به قدر کافی، یک مقدار نرمش و فعالیت بدنی، جلوگیری از پرخوری (که امکان دارد این روزها بیشتر هوایش به سرتان بزند)، حتی رسیدگی بیشتر به لباس هایی که آن ها را به تن می کنید و سر و وضع خود موجب می شود که حال و روز بهتری داشته باشید.

درباره اش حرف بزنید

دانشمندانی که توانایی های مغز انسان را مورد بررسی قرار می دهند، عنوان کرده اند افرادی که حال و هوای خودشان را بهتر می شناسند و بهتر می توانند در مورد خودشان صحبت کنند، کنترل مناسب تری بر روی احساسات شان دارند. هنگامی که حال و هوای فصل تغییر می کند و خلق آن ها تنگ می شود، بهتر از سایرین قادرند بر روی خودشان مسلط شوند و حال خودشان را بهتر کنند.

بنابراین یک گوش شنوا و مهربان و صبور پیدا کنید و سعی کنید تا جایی که امکانش است از حال خود برایش بگویید. به او بگویید که احتیاجی نیست که حتماً برای شما یک راه حل را پیدا کند. همین که می توانید خودتان را وصف کنید، حالتان را بهتر خواهد کرد.

طور دیگری تعبیرش کنید

زمانی که زیاد حال و حوصله ندارید و دل تان گرفته، واقعاً سخت است که در مورد موضوعات مثبت فکر کنید. گویی ذهن تان به صورت عمد به دنبال تعبیر و حرف های غمگین کننده می گردد. این فن خیلی مهمی است که یاد بگیرید هر حرفی را یک مرتبه دیگر مرور کنید و ببینید که می توان طور دیگری فکر کرد یا نه. یکی از فکرهای آزار دهنده ای که امکان دارد به ذهن تان خطور کند این است که چرا من این طوری شدم؟ چرا به این اندازه ضعیف شده ام که اجازه دهم حالم بد شود و قادر نباشم برایش کاری انجام دهم.

در این شرایط باید مقداری انرژی بیشتری مصرف کنید و خودتان را به مثبت اندیشی مجبور کنید. به عنوان مثال با خودتان بگویید که علت این که این چنین حالی دارم امکان دارد تغییر فصل یا هر مورد دیگری باشد و مطمعناً به خاطر ضعف من نیست.

برنامه ریزی کنید و خودتان را مجبور به اجرای آن نمایید

هنگامی که حال و هوای ناراحت کننده پاییزی شما را در بر می گیرد، در واقع امکان دارد که دور برنامه های تفریحی خود را خط بکشید و تصمیم بگیرید که در منزل بمانید. ولی مهم ترین اشتباه دقیقاً همین است. کار کردن و تفریح کردن، حتی اگر به عنوان یک پیاده روی معمولی در پارک باشد، یکی از مناسب ترین شیوه هایی است که می توانید برای بهتر شدن حال خود از آن استفاده نمایید.

اغلب افراد به درون خود نگاه می کنند و می بینند که به اصطلاح حال و حوصله اش را ندارند که به تفریح بروند. چنانچه شما جزو این دسته از افراد هستید، توصیه ما برای شما این است که حتما خودتان را مجبور نمایید که حتی به زور هم که شده به کارهای تان، به ویژه کارهایی که دارای اهمیت یا لذت بخش هستند، ادامه بدهید. ضمانت می کنیم که پس از مهمانی حال خیلی بهتری خواهید داشت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *