#


راه هایی برای درمان درد دندان در سفرهای نوروزی

3 مارس 2018 بدون نظر 1229 بازدید

راه هایی برای درمان درد دندان در سفرهای نوروزی

درد دندان را چگونه در سفرهای نوروزی تسکین دهیم؟

علی مرسلی، جراح دندانپزشک بیان کرده است: خمیردندان، قطره ‌های گیاهی ضد درد و بعضی از داروهای گیاهی سنتی از جمله گل میخک جزو مواردی می باشند که می ‌توانند در کنترل درد دندان تاثیر گذار باشند.

به گزارش ازمن بپرس، این جراح دندانپزشک در مورد نحوه بهداشت دندان ‌ها در روزهای تعطیلات گفته است: یکی از مواردی که احتمال دارد در ایام تعطیلات نوروزی با آن رو به رو شویم، دندان درد می باشد؛ به خصوص در جریان مسافرت ها و خوردن غذاهای مختلف در طول تعطیلات، امکان بروز مواردی نظیر دندان درد وجود دارد.

علی مرسلی با اشاره به اینکه اسفند ماه، ماهی است که بسیاری از کارهای عقب افتاده سال را به اجبار در این ماه انجام می دهیم می گوید: چنانچه در طول سال از معاینه دوره ای دندانپزشکی چشم پوشی کرده ‌اید، پیش از تعطیلات دندانپزشک تان را ملاقات کنید و از مشکلات احتمالی که امکان دارد در طی تعطیلات به سراغ تان بیاید جلوگیری کنید. در روزهای تعطیلات نیز تعداد زیادی از مراکز خصوصی و دولتی دندانپزشکی، باز هستند که در زمان مشکلات احتمالی، می توانیم به آن ها رجوع کنیم.

وی در ادامه افزود: در زمان سفر، به همراه داشتن مسکن‌ های ساده مجاز که در تمام داروخانه ها ارائه داده می ‌شود، کار عاقلانه ای می باشد. در زمان رانندگی احتمال دارد دسترسی به داروخانه ساده نباشد؛ در سفرهای هوایی برخی مواقع در زمان صعود و فرود هواپیما حالتی به نام بارودونتالژیا (ناشی از تغییرات فشار هوا) به وجد می آید که موجب دندان درد شدید در سفر هوایی خواهد شد و از مسکن ‌های ساده برای بهبود این درد می ‌توانید مصرف کنید. توجه کنید که مسکن‌ های دارای مخدر در بعضی از کشورها ممنوع می باشد و حمل و استعمال آن ها در حکم حمل و استعمال مواد مخدر به حساب می آید و مشکلات شدید قانونی برای شما به دنبال دارد.

مرسلی توصیه کرد: از استفاده ته مانده آجیل خودداری کنید؛ به طور معمول در آخر ظرف آجیل، پسته‌ های دهان بسته، بادام های پوست کلفت و بخش های سفت و غیرقابل خوردن آجیل وجود دارند زمانی که به این محدوده آجیل رسیدید از این قسمت چشم پوشی کنید.

وی با اشاره به این که نخ دندان و مسواک و رعایت بهداشت دهان و دندان را در طی تعطیلات نباید از یاد برد بیان کرد: شب نشینی ‌ها، میهمانی‌ ها و مسافرت‌ های روزهای عید نوروز مجوزی برای چشم پوشی کردن از برنامه ‌های رعایت بهداشت دهان و دندان شما نمی باشد؛ اتفاقا به خاطر استفاده همیشه از مواد قندی و پوسیدگی‌ زا در دید و بازدید های نوروزی ،شما بیش از پیش به رعایت بهداشت دهان و دندان های تان نیاز دارید.

این جراح دندانپزشک اظهار کرد: چنانچه دندان درد بروز کرد، بهترین راه حل مشکل مراجعه به دندانپزشک می باشد؛ در حال حاضر مراکز شبانه روزی دندانپزشکی حتی در روزهای تعطیلات در اکثر شهرهای بزرگ آماده هستند تا به مراجعین خدومات رسانی کنند؛ چنانچه به دندانپزشک دسترسی نداشتید در صورتی که منع مصرفی ندارید از مسکن های ضد درد ساده که بدون نسخه فروخته می شوند (از جمله ایبوپروفن یا استامینوفن) مصرف کنید و از داروهای عجیب و غریب و یا کاری های عجیب و غریب روی نیاورید.

وی خاطرنشان کرد: اسپری‌ های بی حس کننده، خمیردندان، قطره های گیاهی ضد درد و بعضی از  داروهای گیاهی سنتی نظیر گل میخک اممکان دارد در کنترل درد مفید باشند؛ سیر، عسل، فلفل، نمک، پونه، پوست انار، ریشه زنجبیل، برگ چای و موادی از این قبیل نیز در زمان گذشته برای بهبود دندان درد مصرف می شده ‌اند.

این دندانپزشک گفته است: به کار بردن این ها در موارد اورژانس احتمال دارد در بهبود درد شما تاثیر گذار باشد با این که از لحاظ علمی کارآیی دقیق یا مکانیسم ضد درد این مواد به ثبت نرسیده باشد، تا وقتی که مطمئن هستید سمی یا مضر نمی باشند می توانید از آن ها استفاده کنید.

وی در ادامه افزود: الکل، مواد مخدر یا سیگار روش های کنترل درد دندان نمی باشند؛ داروهای خواب آور و آرام بخش نیز در صورتی که از طرف پزشک پیش از این تجویز نشده باشند، برای مصرف در زمان هایی که دندان درد بروز می کند مجاز نیستند، این مواد و داروها صرف نظر از اعتیاد آور بودن، احتمال دارد اثرات مضر جبران ناپذیری به همراه داشته باشند.

مرسلی بیان کرد: چنانچه با درمان موقت یا بدون آن، در روزهای تعطیلات، درد دندان شما متوقف شد به یاد داشته باشید که توقف درد به معنای عدم نیاز به مراجعه نمی باشد. حتی در صورت قطع شدن درد، به دندانپزشک رجوع کنید تا دلیل درد تعیین شده و برای درمان قطعی آن اقدام شود. تاخیر در رجوع کردن به غیر از بیشتر خراب شدن دندان و تحمیل هزینه های بیشتر مالی ، درمان شما را مشکل کرده و حتی احتمال دارد به از دست رفتن دندان شما منجر شود.

درد دندان یک از مواردی می باشد که احتمال دارد در سفرهای نوروزی به خاطر استفاده بی ‌رویه از مواد قندی، شکلات و آجیل به سراغ اشخاص بیاید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *