#


رابطه فشار خون پایین با افسردگی

افسردگی
16 ژوئن 2017 بدون نظر 1611 بازدید

رابطه فشار خون پایین با افسردگی

رابطه فشار خون پایین با افسردگی

به گزارش از من بپرس، بر اساس یافته های یک تحقیق تازه، افرادی که فشار خون پایین دارند، بسیار از بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.

این تحقیق نشان داده است که بیماران دارای فشار خون پایین احتمال دارد ۳۰ درصد بیشتر از افراد دارای فشار خون طبیعی یا حتی بالا به افسردگی مبتلا شوند.

تحقیق ذکر شده که در دانشگاه ترینیتی دابلین در ایرلند به انجام رسیده و نتایج آن در مجله Age and Ageing منتشر شده، حاکی از آن است که برخی موارد ابتلا به افسردگی ممکن است در نتیجه کاهش جریان خون ناشی از فشار خون پایین (یا هیپوتانسیون) باشد.

محققان اعتقاد دارند اگر مطالعات بیشتر در این زمینه، ارتباط بین افسردگی و فشار خون پایین را تأیید کند، احتمال دارد بتوان از طریق افزایش فشار خون، بیماران مبتلا به افسردگی را که هم زمان دچار هیپوتانسیون هستند، درمان کرد.

راهی تازه برای بهبود خلق و خو

افزایش موارد تشخیص افسردگی به تجویز داروهایی مانند پروزاک منجر شده است که به مهارکننده‌ های بازجذب سروتونین با نام مخفف اس‌ اس ‌آر آی‌ ها (SSRIs) معروف هستند. متخصصان بر این اعتقادند که می توان خلق و خو را با افزایش سطح مواد شیمیایی در مغز همچون سرتونین که عامل «احساس خوب» شناخته می شوند، بهبود بخشید.
اما یافته های جدید محققان که بیان کننده ارتباط افسردگی با ابتلا فشار خون پایین است، به این معنی است که در آینده احتمال دارد برای درمان برخی از موارد افسردگی نیازی نباشد که داروی SSRIs را تجویز کرد. بلکه به جای آن می توان از داروها و یا تدابیر دیگری استفاده کرد تا به رفع فشار خون پایین در مبتلایان به افسردگی منجر شوند.

بر اساس یافته های علمی روش های دیگری که می توانند در بالا بردن فشار خون مؤثر باشند، شامل مصرف آب زیاد و مصرف نمک بیشتر باشد. زیرا نمک با حفظ مایعات در بدن باعث افزایش فشار خون می شود.

راه دیگر بالا بردن فشار خون مصرف داروهایی مانند فلودروکورتیزون استروئید است که در حفظ مایعات در بدن نیز مؤثر هستند.

محققان دانشگاه ترینیتی برای این تحقیق، در ابتدا به مدت دو سال به بررسی فشار خون بیش از ۴۵۰۰ مرد و زن بالای ۵۰ سال، پرداختند. آنها همچنین برای بررسی سلامت روانی شرکت کنندگان از یک سیستم نمره دهی افسردگی بهره بردند.

لازم به ذکر است که محققان در این مطالعه از شرکت دادن افرادی که مبتلا به علائم افسردگی هستند یا داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند، خودداری کردند.

همان طور که گفته شد تحقیق و بررسی بر روی دیگر شرکت کنندگان در این مطالعه دو سال طول کشید و مشخص شد که حدود ۲۰۰ نفر به افسردگی مبتلا شده بودند.
محققان نتیجه گرفتند که افراد دارای فشار خون سیستولیک که همواره فشار خون پایین تر از ۱۳۰ میلیمتر جیوه داشتند، در مقایسه با دیگران ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی قرار داشتند.

بنابراین می توان گفت که فشار خون پایین می تواند به عنوان یک عامل خطر قابل اصلاح برای افسردگی در نظر گرفته شود.
گفتنی است که پیشتر مطالعه ای مشابه در نروژ انجام گرفته که نتایج مطالعه دانشمندان دانشگاه ترینیتی یافته های آن را تأیید می کند. با این توضیح که مطالعه انجام شده در نروژ تمام محدوده های سنی را شامل می شده است.
در سال ۲۰۰۷ محققان مؤسسه علوم و تکنولوژی نروژ، ۶۰ هزار مرد و زن ۲۰ تا ۸۹ ساله را مورد مطالعه مستمر قرار دادند. آنها در مدت چند سال به طور مرتب با اندازه گیری فشار خون این افراد، به بررسی وضعیت سلامت روانی آنها پرداختند.

بر اساس نتایج این مطالعه که در مجله اپیدمیولوژی و بهداشت جامعه انتشار یافته، مشخص شد افراد مبتلا به فشار خون پایین در مقایسه با افراد دارای فشار خون طبیعی، ۳۱ درصد بیشتر در معرض خطر اضطراب هستند. همچنین احتمال ابتلا به افسردگی در بین آنها ۲۲ درصد بیشتر است.
این تیم تحقیق نروژی اعلام کرده است که احتمال دارد پایین بودن فشار خون باعث شود توازن هورمون های مورد نیاز برای جلوگیری از اضطراب و یا افسردگی به هم بخورد.
در اثر انتشار نتایج چنین تحقیقاتی  است که در حال حاضر انجمن قلب آمریکا افسردگی را به عنوان یکی از نشانه های فشار خون پایین در نظر می گیرد.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *