#


دندان‌ های سفید و درخشان

دندان‌ های سفید و درخشان
14 ژانویه 2019 بدون نظر 1309 بازدید

دندان‌ های سفید و درخشان

راز دندان‌ های سفید و درخشان

همه افراد علاقه فراوانی به داشتن دندان‌ های سفید و درخشان دارند اما اغلب به دلیل استفاده بیش از حد و مواد مضر و بی توجهی به آن از این معضل رنج می برند. در این میان، این سوال پیش می آید که آیا دندان های شما بر اثر لکه های زرد و تیرگی زیبایی خود را از دست داده است؟

با بالا رفتن سن افراد، دندان ها دچار لکه های تیره و زرد می شوند و البته برخی از نوشیدنی ها، غذاها و یکسری محلول های شستشوی دهان نیز هستند که باعث می شوند دندان های شما لکه دار شوند.

روش های خانگی می تواند برای داشتن دندان‌ های سفید و درخشان و پرهیز از یکسری مواد به شما در جلوگیری از ایجاد لکه های زرد و تیره کمک کند.

استفاده از جوش شیرین

یکی از روش های قدیمی استفاده از جوش شیرین با مسواک می باشد که افراد از گذشته این کار را برای داشتن دندان های سفید و درخشانتر به کار می بردند.

خوردن میوه جات و سبزیجات

بعضی از مواد غذایی مانند: سیب، گلابی، کرفس و هویج نیز وجود دارند که باعث تولید بیشتر بزاق دهان می شوند و باعث می شوند مواد اضافی از روی دندان ها پاک شود.

جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون قند نیز باعث پاک کردن مواد اضافی از روی دندان ها می شود و همچنین به تولید بزاق دهان کمک می کند.

یکی از فواید زیاد شدن بزاق این است که باعث بی اثر شدن اسیدی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود، می‌گردد. هرچه اطراف دندان‌ ها بزاق بیشتری باشد، بهتر است.

استفاده از خمیر دندان‌های سفیدکننده

خمیردندان‌ها، ژل‌ها و محلول‌های بدون نسخه به از بین بردن بعضی از لکه‌های سطحی کمک می‌کنند.

دندان‌ های سفید و درخشان

اغلب این محصولات دارای مواد ساینده ملایم، مواد شیمیایی یا براق کننده هستند. آنها برخلاف سفید کننده‌ها، رنگ طبیعی دندان‌ها را تغییر نمی‌دهند

عواملی که باعث ایجاد لکه های تیره و زرد می شود:

  • استفاده مکرر از سیگار

افراد سیگاری بیشترین آسیب را به دندان هایشان می رسانند و سیگار باعث تیرگی و پوسیدگی دندان ها می شود.

دندان‌ های سفید و درخشان

علاوه بر این توتون و تنباکو نیز باعث لکه‌های قهوه‌ای می‌شوند که به شیارها و حفره‌های مینای دندان وارد می شود برای داشتن دندان‌ های سفید و درخشان از مصرف اینگونه مواد خودداری کنید.

  • غذاهای که دندان‌ها را لک می‌کنند

خواص تغذیه‌ای این میوه‌ها و سبزیجات بخاطر رنگ‌های تیره‌ای است که دارند اما زغال اخته، تمشک و چغندر، رنگ‌هایشان را روی دندان‌ها باقی می‌گذارند.

دندان‌ های سفید و درخشان

برای جلوگیری از ایجاد لکه بوسیله این میوه‌ها و سبزیجات:

  • بلافاصله بعد از خوردن آنها مسواک بزنید
  • دهانتان را با آب بشویید

داروهایی که باعث لک شدن دندان‌ها می شود:

بعضی از آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای آنتی‌سایکوتیک و داروهای فشار خون و همچنین آهن و فلوراید اضافی نیز می‌توانند باعث لک شدن دندان‌ها شوند. آنتی بیوتیک، تترا سایکلین باعث خاکستری شدن دندان‌ها در کودکانی که دندان‌هایشان در حال رشد است، می‌شود.

محلول‌های شستشوی دهان که حاوی کلرهگزیدین یا ستیل پیریدینیوم کلراید هستند می‌توانند باعث لکه دندان‌ها شوند.

ایجاد لکه براثر نوشیدنی های انرژی زا

علاوه بر این که مواد غذایی شیرین همگی برای دندان ها مضرر هستند و آسیب می رساند برخی نوشیدنی های انرژی زا و ورزشی نیز باعث پوسیدگی دندان می شود.

دندان‌ های سفید و درخشان

براساس تحقیقات محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده مکرر از نوشیدنی هایی مثل لیموناد شیشه ای باعث از بین رفتن مینای دندان می شود. که منجر به شفاف شدن و براق شدن دندان‌ها و تغییر رنگ آنها می‌شود. برای جلوگیری از سایش دندان‌ها:

  • این نوشیدنی‌ها را جرعه جرعه و کم کم و بمدت طولانی ننوشید.
  • بعد از نوشیدن، دهانتان را با آب بشویید

مراقبت روزانه برای دندان‌ های سفید و درخشان

هر روز مسواک بزنید و سعی کنید حداقل روزی یکبار از نخ دندان استفاده کنید. حتی بهتر است که بعد از هر وعده غذایی و میان وعده مسواک بزنید تا دندان های سفید و درخشان داشته باشید.

مسواک زدن به جلوگیری از ایجاد لکه و زرد شدن دندان‌ها و داشتن دندان های سفید و درخشان، بخصوص در خط لثه. ممکن است مسواک‌های الکتریکی و صوتی نسبت به مسواک‌های معمولی در از بین بردن پلاک و لکه‌های سطحی، موثرتر باشند.

هنگام نوشیدن مایعات، دقت کنید

این احتمال وجود دارد که  لیوانی شراب قرمز، آب آلبالو یا آب انگور سرشار از آنتی اکسیدان باشند اما به سادگی می توانند دندان‌ها را لک کنند. البته این به آن مفهوم نیست که نمی توان آنها را استفاده کرد اما باید به خاطر داشت که بعد از نوشیدن آنها، دهانتان را با آب بشویید. البته این ها، تنها مواد غذایی لک کننده دندان نیستند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *