#


دل درد و استفراغ

16 ژانویه 2019 بدون نظر 1857 بازدید

دل درد و استفراغ

خودداری از مصرف مسهل

اگر دل درد خفیف یا شدید فرزند شما و بیش از یک ساعت طول کشید و پزشک را خبر کنید . دل درد و علنهای بسیار دارد و بعضی از انواع آن ، بسیار خطرناک است ، ولی معمولا خطری جدی دربرندارد و پزشک می تواند انواع دل درد را از یکدیگر بازشناسد و رهنمود های لازم را به شما بدهد و بسیاری از مردم و علت دل درد را خوردن غذاهای سنگین با وجود آپاندیسیت می دانند، درحالی که این دو عامل تعداد محدودی از دل دردها را به وجود می آورند و کودکان می توانند بدون احساس ناراحتی و مقدار زیادی از غذاهای نا آشنا را مصرف کنند.

دادن مسهل به کودک کاری اشتباه و گاه بسیار خطرناک است و قبل از نماس با پزشک ، درجه حرارت بدن کودک را اندازه گیری کنید و اگر مجبور هستید جز چند قطره آب و چیزی به او ندهید.

علت های شایع دل درد

درهفته های اول تولد و دل درد با و هاسه و با ورم معده (کولیک) ارتباط دارد.

یکی از نادرترین شرایطی که باعث دل درد می شود و پیچ خوردگی روده (۱) است ، که بسته شدن رود مرا به دنبال دارد . این ناراحتی و باعث درد شدید و ناگهانی کودک سالم می شود و هر چند دقیقه یکبار تکرار می شود و سهی آرام می گیرد و این درد های تناوبی ، ممکن است با استفراغ همراه باشد. بعد از چند ساعت ( که ممکن است کودک به شکل طبیعی با اهالی ، مدفوع کند ) ، طفل مدفوعی دفع می کند که به حون وملم آغشته است این ناراحتی بین ۴ ماهگی تا ۲ سالگی بیشتر اتفاق می افتد ، وبدون تاخیر باید کرد که را تحت معاینه و درمان قرارداد .

پیچ خوردگی و انسداد رودهای ، انواع دیگری نیز دارد که با در . اما خطرناک هستند . در این نارا حنيها ، فسمتی از روده و دور خود بر می خورد و درحفرهای از شکم – معمولا در فنق تحتانی آن ، گیر می کند ( شماره ۷۰۹) به این گونه ناراحتیها معمولا با درد و استفراغ همراهاند.

بعد از یک سالگی به یکی از علتهای شایع دل درد و شروع سرما خوردگی * گریب و گلودرد است ، به ویژه اگر با تب همراه باشد . این گونه دل درد ها و نشانه آنست که عفونت و روده ها را تحت تاثیر قرار داده و فعالیت آنها را مختل کرده است . به همین علت تقریبا هرگونه عفونتی می تواند به ویژه در آغاز و باعث استفراغ و پیوست شود ، کودک خردسال وقفی دچار حائل سهوع می شود ممکن است از دل درد شکایت کند و در بیشتر موارد ، لحظهای بعد استفراغ کند.

در بسیاری موارد، عفونتهای معده و روده ، باعث دل درد می شوند که گاه با استفراغ یا اسهال و با هردو همراهاند و برخی از بیماریها که به زبان عامیانه ” سرما خوردگی روده “،” تب روده” و با سرماخوردگی کمر یا نكم” نامیده می شوند ( برخی بیماریهای عفونی و سری روده ها که نوع میکرب با ویروس آنها ناشناخته است) و گاه باعث دل درد می شوند و این بیماریهای عفونی معمولا باعث اسلای چند نفر در خانواده می شوند . برخی از این بیماریهای واگیر رودهای » به عفونتهایی از قبیل اسهال خونی یا عفونتهای پاراتیفوئیدی مدل می شوند که ممکن است با تب یا بدون شب باشند.

” مسمومیت غذایی

با خوردن غذاهای آلوده به میکربهای خطرناک به وجود می آید . طسم غداهای آلوده به میکرب ، ممکن است تغییر کند، با ثابت بماند و مسمومیت حاصل از مصرف غذاهای تازه و کاملا پخته شده و بسیار نادر است ، زیرا بحسن و باعث کشته شدن میکربها می شود ، سمومیت تجذامی معمولا با مصرف شیرینی های خامه ای و تخم مرغی و نیز خوردن گوشتهای نیمه شده و به وجود می آید و این گونه مواد غذایی اگر چند ساعت خارج از یخچال بماند و میکربها به سرعت ر و سهولت در آنها رشد می کند و زیاد می شوند .

علت دیگر سومینهای غذایی ، نگاهداری مواد خوراکی در طرفهای حلبی ، و به شکلی نادرست و غیربهداشتی است و علایم مسمومیت غذایی ، استفراغ، اسهال و دل درد است که که با بولرز همراه است و همه افرادی که از یک غذای آلوده مصرف کرده اند و تقریبا به طور همرمان با یکدیگر دچار مسمومیت می شوند و در حالی که سرما خوردگی روده ” یا اسهال خونی ، طی چند روز میان افراد خانواده منتشر می شود.

کودکانی که دچار مشکلات تغذيه هسند ، معمولا در وقت غدا حوردن و با بعد از آن که مقداری غذا خوردند، از دل درد شکایت می کند و والدین ممکن است تصور کنند که فرزندشان برای نخوردن غذا بهانه می گیرد و تمارض می کند و من فکر میکنم معده کوچک طفل ، به علت احساس تنش و ناراحتی در هنگام غذا و منقبض و درهم پیچیده می شود و درد معده واقعی است. درمان این گونه دل دردها و به رفتار والدین بستگی دارد به والدین باید طوری با کودک رفتار کنند که از خوردن غدا لذت ببرد.

کودکانی که از نظر تندبه مشکلی ندارند ولی به ویژه هنگام صرف غذا احساس نگرانی می کنند، ممکن است دل درد بگیرند و مثلا کودکی که صبح ، مولع وفن به مدرسه ، په عمومي خوردن غذای کامی ، از دل درد شکایت می کنید و به احسبال دل درد او ناشی از سگرانی است و هرگونه اضطراب و هیجان و از ترس نا شادی و می تواند معده و روده ها را تحت تاثیر قرار دهد و نه تنها باعث کاهش اشتها شود ، بلکه استفراغ و اسهال و یبوست را نیز به دنبال داشته باشد.

دل درد عليهای دیگر مانند سوء هاضمه مزمن توام با نفخ شکم و حساسیت بوده و تورم غده های لنفی شکم ، رومانیسم و اختلائهای کلمه نیز دارد که رباد تابع تست و به این ترتیب دل درد مزمن با حنیف ملتهای زیادی دارد که به سلور تشخیص درست ، باید مورد معاینه دقیق پزشک فرار گیرد.

آپاندیسیت در این بیماری در آغاز ممکن است با غم و استفراغ و درد همراه با نجم با نمانید و در ابتدا در تمام شکم احساس می شود و بعد درناحیه را و پایین شکم محدود می گردد و آزمایش خوں ۱ شمارش گلبولهای مهمد ) هم نسوانحہ نشان دهد که درد معده مربوط به آپاندیسمین باشد و ای چند که از این جهت مورد تاکید قرار می گیرد که به شکلی یک جانبه و مورد غسول بسیاری از مردم است.

آبادیس ، زایده کوچکی از روده های بررگ و به انداره یک کرم کوچک است که معمولا در ناحبه راست و پایین شکم قرار دارد ، ولی ممکن است کاملا در پایینه با کمی مایل به چپ نزدیک خط وسط شکم و یا کاملا در بالای شکم در حوالی دنده ها قرار گرفته باشد و تورم و التهاب آپاندیس ( آپاندیسیت ) مثل پیدایش دمل ، تدریجی صورت می گیرد و به همین علت درد ناگهانی و شدید شکم که چند دفیفهای طول بکشد و بعد برای همیشه از بین برود و به دلیل آپاندیسیت نیست و خطر عمده آپاندیسیت و مثل دمل ، در پاره شدن آنست که عفونت را در سراسر شکم منتشر می کند که این حالت را التهاب معاق می نامند .

به همین علت و هر دل دردی که حدود یک ساعت با بیشتر طول بکشد و باید مورد معاینه قرار گیرد با وجودی که در ۹۰ درصد موارد علت چیزی غیر از آپاندیس است.

در نمونه های مشخص آپاندیسیت ، درد شکم تا چند ساعت در اطراف ، شاف پراکنده است و بعد به ناحیه راست و پایین شکم منتقل می شود همیار ممکن است دوبار استفراع کند ، ولی تهوع همیشگی نیست، اشتها و معمولا ، ولی نه هنهم از بین می رود مدفوع و ممکن است طبیعی و خنک و یا به ندرت اسهالی مانده درجه حرارت بدن و چند ساعت بعد از شروع درد و ممکن است به ۵/۳۷ تا ۳۸ و با کمتر و یا بیشتر برسد.

ولی ممکن است بیمار حتی در یک آپاندیست واقعی اصلا نداشته باشد، درد شکم ، پا خم کردن زانو روی شکم : با فرار کردن آن به طرف شعب و با با راه رفتی ، ممکن است افزایش پیدا کند به بنابراین او ملایم آپاندیس، در هر مورد فرق می کند و تشخیص آن کار پزشک امله د پزشک با معاینه دفین ناحیه درد را در دست راست شکم پیدا می کند، پزشک در مواقع لمن شکم ه از کودک دهی برسد که درد دارد با خبر ، زیرا ممکن است کودک همواره باخ لمن بدهد، پزشک از آزمایش شمارش گلبولهای سفید خون نیز استفاده می کند و امرایش تعداد گلبولهای سفید خون به ما می گوید که در بدن عمومی وجود دارد، ولی محل آن را سنحس نمی کند.

برای بیشتر پزشکان با تجربه غیر ممکن است که با اطمینان کامل ادعا کند که طلی آپاندیسیت دارد یا عمر , اگر بزنگی به وجود آپاندیسیت مشکوک شود و مل جراحی را توصیه می کند زیرا اگر واقعا کودک مبتلا به آپاندیس باشد. به تاخیر در محل مطرناک است . ولی اگر آباد پسه نماند و در نتیجه عمل جراحی اسم زیادی نوحه کودک نخواهد

بیماری سلیاک

این بیماری پرانر و تغدیه به وجود می آید و علایم آن اسهال مزمن و چرب و متنوع زیاد ، تعفن و مکرر است و سلیاک مسیولا در طی سال دوم به شکل مشخص در می آید ، ولی در نیمه دوم سال اول نیز به تناوب اسهال وجود دارد.

در این بیماری ، روده ها نمی توانند مواد چربی و نشاسته ای ، به ویژه گلوتن گندم و جو را هضم و جذب کنند.

اگر بیماری شدید باشد ، کودک لاغر می شود ، اما شکمش بزرگ می ماند . در این حال ، طفل عصبانی و زودرنج و معمولا بیا شنهاست . مدفوع معمولا نل ، معدن و کف آلود است ، ولی مزاج کودک ممکن است به تناوب دچار یبوست شود.

برای درمان این بیماری ، ابتدا باید کلیه مواد گلونشی ( خوراکیهای نهيا شده از جو وگندم ) را از رژیم غذایی حذف کرد . اگر این رژیم موثر واقع نشد ، باپدر از شیر و پنیر بدون چربی استفاده کرد و بعد از بهبود قابل توجه میزان انتها و حالت مدفوع ، فداهایی مانند گوشت بدون جربي : میوه و آب میوه و سبزیهای نمیرنشاسته ای را می توان یکی یکی وبا احتیاط زیاد و در طی چند ماه به رژیم غذایی کودک اضافه کرد و در تمام این مدت در کودک باید ویتامینهای لازم را به صورت فطره) ، مصرف کند.

درمان کامل این بیماری به زمانی طولانی احتیاج دارد و علایم آن نیز هرچند سال یکبار ظاهر می شود . در اینجا تنها با برخی از نشانه های این بیماری آشنا شدیم ، درمان بیماری کار پزشکی با تجربه است.دل درد

موکوویسیدوز

بیماری دیگری است که علاوه بر علایم سلیاک ، با سرفه و برونشیت مزمن نیز همراه است و به علاوه تمام این علایم و در ماههای نخست تولد آشکار است و در این بیماری ، مقداری نمک از راه تعریق بوستی ترشح می شود.

اسهالهای مزمن و متناوب

بیماریهای گوارشی متفاوتی هستند که نوزادان و کودکان خردسال را مبتلا می سازند . این گونه اسهالها ، درگذشته یکسان به نظر می رسیدند، ولی امروزه تعاونهایشان روشن تر شده است و با این حال به درستی شناخته نشده اند .

فیبروکیستیک

نوعی بیماری ارثی است که در علاست شایع آن و اسهال رسرعه کامل است ، ولی در علایم آن تنوع زیادی مشاهده می شود . تعداد نوبتهای بم ممکن است زیاد باشد که در آغاز نوزادی عادی به نظر می رسد اما بعد از وارد کردن مواد خوراکی جامد به رژیم غذایی : مدفوع طغل چرب ، خمیری و بدبو می شود و همچنین ممکن است بعد نوزاد بیرون بزند ، روده ها بلافاصله بعد از تولد به وسیله مدفوع ( مکونیوم ) ، پسته شوند و در سالهای بعد نیز به تناوب دچار پیوست شوند و بیشتر نوزادان مبتلا به این بیماری و انتهای بسیار زیادی دارند ، با این حال ، دچار سو تغذیه هستند ، زیرا نمی توانند بخوبی غذا را هضم کنند ، درحالی که برونشیت نیز گسترش پیدا می کند ، و این حالت تا اواخر کودکی به صورت ملایمی درمی آید.

این بیماری پیشرونده و ارثی ، مربوط به غده هاست و از سوی پدر و مادر به نوزاد منتقل می شود ، در این بیماری ، لوزالمعده برای هضم غذا شیره کافی نرشح نمی کند ، غده های کنای نای ، به مقدار ناکافی ترشح خنک دارند و بنابراین قادر به مقابله با عفونتها نیستند ، غده های معرق ، نمک زیادی ترشح می کند ، که والدین هنگام بوسیدن فرزند و طعم آن را احساس می نمایند . (آزمایش وجود نمک در عرق ، برای تشخیص این بیماری موثر است و در موارد حاد و اگر درمان صورت نگیرد و بزرگ ترین خطر آنست که رهه های نوزاد و کودک دچار عفونت شود.

نخستین هدف درمان و مرطوب نگاه داشتن نای یا بخار آب ولرم و تمیز و خشک کردن ترشح با استفاده از آنتی بیوتیک مناسب است و علایم گوارشی ، با رژیم غذایی پرونتین دار و کم چربی د به اضافه ویتامینها و آنزیمهای لوزالمعده درمان می شود و برای درمان این گونه بیماریها در اینجا (آمریکا) بنیادی نیز به وجود آمده است .

شکلهای دیگر سو جذب نیز در سالهای اخیر شناخته شده است که معروف ترین آنها ناتوانی در هضم انواع تند است و در این بیماری مدفوع شل است اما بوی تند و بد ندارد.

بدنبال هراسهال طولانی ، ممکن است سایلی در هضم قند شیر با لاکتوز به وجود آید و درگدشنه به تصور بر این بود که این دسته از کودکان نسبت به شیر حساسیت دارند . ولی چنین به نظر می رسد که این مسئله موقتی است و در این مدت می توان جانشینی برای شیر پیدا کرد.

کرم روده وجود کرم در مدفوع کودک و نشانه سهل انگاری والدین در مراقبت فرزند نیست و نباید باعث ترس و نگرانی آنها شود.

کرمک ( کرمهای سنجاقی) که شبیه بانخ سفید رنگ و به اندازه نیم تا یک سانتیمتر است ، یکی از فراوان ترین انگلهای روده استان به شمار می رود و کرمک در قسمتهای آخر روده بزرگ زندگی می کند ، ولی نیها برای تخم گذاری به ناحیه مقعد می آید ، به همین علت می توان آن را شها در این ناحیه ( با درمدفوع) مناهده کرد و کرمک باعث خارش مقعد و مانع خواب کودک می شود و در گذشته وجود گرم روده را عامل دندان قروچه طول می دانستند، ولی به احتمال وجود جنین رابطهای درست نیست و کرمک را می توان تحت نظارت پزشک درمان کرد .

کرمهای گرد (از جمله آسکاریس) شباهت زیادی به کرم باغجه دارند . آسکاریس همراه مدفوع خارج می شود و تا وقتی زیاد نشده است ، کسالت به وجود نمی آورد.

کرمهای قلابدار درمیان افرادی که ناچارند روی زمینهای آلوده پابرهنه راه بروند ( برنجکاران و کارگران ساختمانی) ، شایع است. در کرم کدو سفید : پهن و بند بند است و طول آن گاه به چند متر می رسد ، تخم آن در گوشت آلوده خوک و گاو ، فراوان است و در نوع محصوصی از این کرم ، بندها جدا می شود و از مقعد بیرون می آید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *