#


دلیل آروغ زدن زیاد چیست؟

20 مارس 2018 بدون نظر 1801 بازدید

دلیل آروغ زدن زیاد چیست؟

به چه دلیل زیاد آروغ می زنیم؟

آروغ زدن پس از خوردن غذا منجر به آرام شدن سیستم گوارش می شود، ولی آروغ زدن زیاد علامت وجود مشکل می باشد که باید آن را جدی گرفت.

آروغ زدن به دلیل استفاده از بعضی نوشیدنی ها

نوشیدنی هایی که گازدار هستند آروغ زدن را به دنبال دارند. نوشابه ها، آب جو و سایر نوشیدنی های حباب دار با استفاده از گازی به نام دی اکسید کربن تولید شده اند. این گاز منجر به ساخت هوای بسیاری در معده می گردد که راه خود را به سوی بالا و از همان جایی که وارد شده برای خروج می یابد، یعنی از راه دهان. علاوه بر این پیشنهاد می شود که از نوشیدنی های داغ هم خودداری کنید. نوشیدنی های داغ منجر به بلعیدن هوا در زمان نوشیدن می شوند که این موضوع موجب ایجاد آروغ می شود.

آروغ زدن به خاطر زخم معده

برخی مواقع آروغ زدن علامت زخم معده می باشد. این زخم های باز در دیواره معده به طور کامل شایع می باشند. یک عفونت منجر به ایجاد این زخم ها می شود. در صورتی که به زخم معده ابتلا داشته باشید، بیشتر از اندازه معمول آروغ می زنید و پس از غذا خوردن احساس سیری یا نفخ می کنید. معده شما هم پس از غذا خوردن احتمال دارد به درد مبتلا شود. از راه درمان درمان، زخم معده در طول دو ماه رفع می شود.

آروغ زدن به دلیل چطور غذا خوردن شما

در صورتی که در زمان کوتاه میزان زیادی غذا بخورید یا بسیار تند و سریع غذا بخورید، هوای بسیاری را می بلعید.اغلب این هوا وارد معده نمی شود و در مری باقی خواهد ماند. مری گلو را به معده متصل می کند و هنگامی که آروغ می زنید، این هوا خارج می شود. سرعت غذا خوردن تان را کاهش دهید و غذای خود را به خوبی بجوید. علاوه بر این وعده غذایی خود را سبک تر انتخاب کنید تا آروغ نزنید. رسیدن به یک وزن مناسب و ایده آل هم تاثیرگذار خواهد بود. وزن اضافه فشار بسیاری را  به معده وارد می کند.

آروغ زدن به خاطر عدم تحمل لاکتوز

تعداد زیادی از افراد پروتئینی که لاکتوز موجود در شیر را تجزیه می سازد، در بدن ندارند. در صورتی که شما یکی از این افراد می باشید، روده شما نمی تواند کاملا غذای حاوی لبنیات را هضم کند. در عوض لاکتوز در معده تخمیر خواهد شد. گاز اضافه ای که از این تخمیر به وجود می آید منجر  به آروغ زدن می شود. در این وضعیت شکم شما پف کرده و دچار درد می شود. دوری از استفاده لبنیات و یا مصرف لبنیات فاقد لاکتوز کمک کننده می باشد. علاوه بر این می توانید از داروهای بدون نسخه مصرف کنید که به هضم لاکتوز کمک خواهد کرد.

آروغ زدن به خاطر اسید رفلاکس معده

برخی اوقات اسید معده به بالا باز می گردد و وارد گلو می شود. این وضعیت در بعضی از افراد بیشتر رخ می دهد، از قبیل خانم های باردار، کسانی که دارای اضافه وزن می باشند یا هنگامی که معده آن گونه که باید غذا را هضم نخواهد کرد. هنگامی که این توده را در گلوی خود حس می کنید، کار بلعیدن را بیشتر انجام می دهید تا از این توده خلاص شوید و این موضوع منجر به آروغ زدن زیاد می شود. استفاده از ضد اسیدهای فاقد نسخه به تسکین نشانه ها کمک می کنند، برخی مواقع نیز احتمال دارد پزشک داروی قوی تر تجویز کند. بعضی اوقات نیز جراحی تاثیر گذار خواهد بود.

آروغ زدن به خاطر غذاهای ادویه دار و اسیدی

پیاز، گوجه فرنگی و مرکبات حاوی مقدار اسید بالایی می باشند. برای بعض از افراد خوردن این غذاها منجر به ایجاد سوزش سر دل می شود. علاوه بر این خوردن غذاهای حاوی ادویه منجر به آروغ زدنی می شود که سوزش پشت گلو را در پی دارد. برای متوقف شدن این شرایط بهتر است از خوردن این نوع غذاها خودداری کنید.

آروغ زدن به خاطر آسم

بسیار عجیب است، ولی آروغ زدن یکی از علائم آسم می باشد. دلیل آن چیست؟ در صورتی که مسیرهای هوایی شما دچار التهاب شده باشند، مجبور می شوید برای رساندن هوای کافی به ریه های تان سعی بیشتری کنید. این کار فشار بسیاری به دیافراگم شما نیز وارد می کند. هر دوی این تغییرات منجر به وارد شدن گاز به گلو و در نهایت ایجاد باد گلو یا آروغ می شود.

آروغ زدن به خاطر آب نبات ها و آدامس های بدون قند

آب نبات های سفت و جویدن آدامس موجب بلعیدن هوا می شوند. در صورتی که از نوع بدون قند این خوراکی ها مصرف کنید، میزان آروغ زدن شما افزایش پیدا خواهد کرد. دلیل این مشکل هم این است که الکل قند که در این آدامس ها و آب نبات ها وجود دارد، هنگامی که به روده می رسند، سریعا پردازش نمی شوند. شکسته شدن این قندها به تعویق می افتد و این مسئله منجر به تولید گاز می شود.

آروغ زدن به خاطر مصرف فروکتوز بیش از اندازه

فروکتوز که قند طبیعی موجود در میوه ها می باشد، مشکل نمی باشد. بعضی از غذاها و نوشیدنی ها با شربت ذرت که دارای میزان بسیاری فروکتوز می باشد، شیرین شده اند. نوشیدن این آبمیوه ها و شکستن فروکتوز در معده منجر به تولید گاز فراوان می شود. احتمال دارد این تاثیر را پس از نوشیدن آب میوه ها هم تجربه کنید.

آروغ زدن به خاطر خلط ته بینی Postnasal Drip

غده های بینی و گلو روزانه مقداری خلط به وجود می آورند. تولید خلط اتفاق خوبی می باشد، این خلط هوایی که تنفس می کنید را تمیز کرده و از ایجاد تعتداد زیادی از بیماری ها جلوگیری می کند. بسیاری از مواقع احتمال دارد متوجه این خلط نشوید. ولی در صورتی که خلط بسیاری در پشت گلو جمع شود، بیش از اندازه معمول آن را می بلعید که این موضوع منجر به آروغ زدن می شود. نوشیدن آب فراوان در رفع این مشکل موثر می باشد.

آروغ زدن به خاطر استرس

مشکلات گوارشی و روده در میان افراد مبتلا به اضطراب بیشتر دیده می شود. در صورتی که عصبی و مضطرب هستید، احتمال دارد هوای بسیاری را وارد معده و روده خود کنید. بعضی از افراد این کار را به عمد انجام می دهند ولی از انجام آن اطلاعی ندارند. در هر صورتت این کار منجر به آروغ زدن می شود. در صورتی که دچار استرس شده اید یا احساس ترس می کنید، به پزشک اطلاع دهید. با کنترل بهتر استرس می توانید از آروغ زدن جلوگیری کنید.

آروغ زدن به خاطر فتق هیاتال

در صورتی که قسمت بالای معده وارد دیافراگم گردد و به آن فشار وارد کند، دچار شرایطی به نام فتق هیاتال Hiatal Hernia شده اید. این مشکل موجب بازگشت اسید معده به طرف بالا و گلو می شود که منجر به آروغ زدن همراه با طعم ترشی در دهان می گردد. بعضی از افراد هم تحت این شرایط دچار مشکل در بلع می گردند. تغییر عادت های روزانه به تسکین این وضعیت کمک می کند. به طور مثال وزن سالم داشته باشید، سیگار را کنار بگذارید و در زمان خواب سر تان را به اندازه تقریبا پانزده سانتی متر بالاتر از تن تان قرار دهید.

آروغ زدن به خاطر باکتری بیش از حد در روده

اسید معده هر میکروبی که به معده وارد شود را از بین می برد. در صورتی که معده به میزان کافی اسید تولید نکند، باکتری های روده کوچک بسیار زیاد می شوند. روده کوچک بین معده و روده بزرگ قرار دارد. رشد زیاد باکتری های روده کوچک جذب غذا از طریق بدن را دشوارتر می کند. گاز بسیاری در این وضعیت به وجود می آید که باعث آروغ زدن می شود. خروج باد از معده و بوی بد دهان هم از دیگر عوارض رشد بیش از اندازه باکتری ها در روده می باشند. تست تنفسی می تواند وجود این بیماری را تشخیص دهد. در صورتی که چنین باشد، آنتی بیوتیک ها و سایر داروها به بهبود شرایط کمک می کنند.

آروغ زدن به خاطر عفونت

هلیکوباکتر پیلوری میکروبی می باشد که دیواره داخلی شکم را مبتلا به عفونت می کند. این مسئله منجر به درد و تورم می گردد و علاوه بر این معده را تحریک می کند تا اسید زیادی را تولید کند. در نتیجه بیش از اندازه معمول آروغ می زنید. علاوه بر این احتمال دارد دچار درد خفیفی شوید که به صورت کامل برطرف نمی شود. در صورتی که آزمایش ها نشان دهند که مبتلا به این مشکل می باشید، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. دارویی که تولید اسید در معده را متوقف خواهد کرد هم تاثیرگذار خواهد بود.

آروغ زدن به خاطر مشکلات پانکراس

پانکراس یک غده بلند می باشد که در کنار معده قرار دارد. این غده مایعات گوارشی به وجود می آورد که در هضم غذا تاثیرگذار می باشد. در صورتی که این غده ملتهب گردد، دچار مشکلی می شوید که به آن پانکراتیت گفته می شود. علاوه بر آروغ زدن احتمال دارد دچار استفراغ شوید، احساس نفخ کنید، سکسکه کنید یا مبتلا به تب شوید. در صورتی که مشکوک به پانکراتیت می باشید، به پزشک مراجعه کنید. پانکراتیت خفیف خود به خود رفع می شود. در حالت شدید نیاز است فرد مبتلا شده در بیمارستان بستری شود و روده استراحت کند و از راه سرم مواد مغذی و مایعات را دریافت کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *