#


دلایل بروز مرگ در خواب

6 سپتامبر 2018 بدون نظر 1429 بازدید

دلایل بروز مرگ در خواب

چه دلایلی باعث بروز مرگ در خواب می شود؟

برخی مواقع ممکن است بشنویم که بعضی از افراد بدون وجود هیچ مشکلی و به طور اتفاقی در خواب فوت کرده اند. در ادامه مهم ترین دلالیل که باعث مرگ در خواب می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم.

چرا در خواب می میرید؟

نه تنها انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن باعث می شود که زندگی سالمی داشته باشید، بلکه خوابیدن به اندازه کافی هم یکی دیگر از عواملی است که کمک شایانی به داشتن یک زندگی سالم می کند. ولی این را می دانستید که خواب هم امکان دارد خطرناک باشد؟

در حقیقت هنگامی که چشم های خود را می بندید و وارد حالت عدم هوشیاری می شوید، بعضی از کارکردها در بدن به طور صحیح صورت نمی گیرند و خطر این مسئله در بعضی از افراد بالا می باشد و امکان دارد باعث مرگ فرد در خواب گردد.

بخش عظیمی از خواب پیوسته به عنوان یک فعالیت مجهول به حساب می آید که بدن خود به خود آن را انجام می دهد. ولی حقیقت این است که در زمان خواب مغز ما به طور کامل فعال می باشد. همچنین سوالات بسیاری در خصوص خواب وجود دارند که دانشمندان هنوز برای آن ها پاسخی یافت نکرده اند.

با این وجود همواره موضوعات غافلگیر کننده ای موجود هستند که پس از غیر فعال شدن مغز و ورود مغز و بدن به حالت خواب اتفاق می افتند که برخی مواقع نتیجه آن ها امکان دارد بسیار هولناک باشند.

ایست ناگهانی قلب در خواب

توقف ناگهانی قلب Sudden Cardiac Arrest یا SCA، هنگامی اتفاق می افتد که گره جیبی دهلیزی sinoatrial،گره ای در قلب است که اصولا ضربان ساز طبیعی بدن می باشد، با مشکل روبه رو می شود. به بیان دیگر این وضعیت هنگامی اتفاق می افتد که سیستم های الکتریکی قلب به طور صحیح عمل نمی کنند. در بعضی از موارد این مشکل در طول چند دقیقه اول منجر به مرگ می گردد.

توقف ناگهانی قلب چطور موجب مرگ می شود؟

این مشکل باعث می شود تا جریان خون در مغز کاهش پیدا کند، مهم ترین و شاید خطرناک ترین بخش مسئله این است که این مشکل علاوه بر این که در خواب اتفاق می افتد، بلکه در اکثر موارد پیش از وقوع هیچ علامتی از خود نشان نمی دهد.

سم مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یا CO نوعی گاز بی رنگ و بی بو است که چنانچه میزان زیادی از آن وارد ریه ها شود منجر به مرگ می گردد. این گاز از اتومبیل های روشن، اجاق گاز، کوره، شومینه و غیره پخش می شود و پیدا کردن این گاز در فضا تقریبا غیر ممکن می باشد مگر اینکه دستگاه آشکارساز مونوکسید کربن به کار برده شود.

در صورتی که میزان مناسبی از این گاز در یک فضای کوچک جمع شود، تنفس آن باعث مرگ می شود. چنانچه فرد قربانی بیدار باشد نشانه هایی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد یا حالت تهوع به سراغ وی می آیند.

ولی کسانی که می خوابند هیچ علامتی را مشاهده نمی کنند و پیش از اینکه چیزی تشخیص دهند، در خواب جان شان را از دست می دهند.

آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی Myocardial Infarction

آنفارکتوس میوکارد که اغلب با عنوان حمله قلبی شناخته می شود، امکان دارد در هنگام خواب اتفاق بیفتد. خوشبختانه این مشکل نشانه هایی را نشان می دهد که پیش از رخ دادن فرد قربانی را از خواب بیدار می کند.

حمله قلبی هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون در قسمتی از قلب مسدود می گردد. این انسداد ممکن است قسمتی از عضله قلب را از بین ببرد.

در صورتی که بافت های قلب صدمه ببینند، قلب آنقدر توانایی ندارد تا خون را به بخش های دیگر بدن انتقال دهد. این امر باعث نارسایی قلبی می شود و در صورتی که سریعا درمان نشود باعث مرگ خواهد شد.

متاسفانه به طور معمول برای فردی که در خواب دچار حمله قلبی شده است مراجعه به پزشک امکان پذیر نیست و این قسمت هولناک ماجرا است.

آپنه خواب مرکزی

آپنه خواب مرکزی Central sleep apnea به اختلالی گفته می شود که موجب می گردد شخص بیمار در زمان خواب به طور پیاپی دچار وقفه تنفسی شود. این مشکل هنگامی اتفاق می افتد که مغز سیگنال های الکتریکی درست را به عضلات کنترل کننده تنفس در هنگام خواب منتقل نمی کند و تصور می شود این مشکل از وجود عارضه ای در ساقه مغز نشأت می گیرد.

آپنه خواب مرکزی چطور منجر به مرگ می شود؟

در صورتی که عارضه آپنه خواب به میزان کافی شدید باشد، هیپوکسمی hypoxemia اتفاق می افتد. هیپوکسمی به این معناست که سطح اکسیژن در بدن افتد پیدا می کند، سطح اکسیژن پایین تر از مقدار مورد نیاز جهت انجام کارکردهای حیاتی می شود و در نهایت بدن با کمبود اکسیژن مواجه می شود.

در صورتی که مغز نتواند در زمان کافی بدن را برای تنفس از خواب بیدار نماید، این مسئله باعث مرگ می شود.

سندروم ناشناخته مرگ ناگهانی

این موضوع شاید یکی از اسرار آمیزترین دلایل مرگ در خواب به شمار برود که در این لیست قرار گرفته است. سندروم ناشناخته مرگ ناگهانی Unexplained nocturnal death syndrome  نخستین بار در سال ۱۹۱۷میلادی کشف شد و از آن زمان به بعد به میزان زیادی در خصوص آن صحبت شده است. دلیل دقیق سندروم مرگ ناگهانی تعیین نشده است، ولی در میان مبتلایان همیشه به یک صورت بوده است. این عارضه باعث مرگ بی دلیل افراد جوان و سالم در خواب می گردد.

آنوریسم مغزی Cerebral Aneurysm

آنوریسم مغزی نقطه ای ضعیف در دیواره رگ خونی در مغز می باشد. آنوریسم مشابه بادکنک نازک و کوچکی است که مملو از خون می باشد. ولی به تدریج زمان و با پمپاژ خون در رگ ها این بادکنک ضعیف و ملتهب می گردد و در صورتی که فشار به شدت بالا رود، پارگی روی می دهد.

هنگامی که آنوریسم مغزی پاره می گردد، خونریزی به طور معمول تنها چند ثانیه به طول می انجامد. ولی خون باعث آسیب سلول های مغزی پیرامون می گردد و این مسئله فشار داخل جمجمه را زیاد می کند. در صورتی که فشار به شدت افزایش یابد، وضعیت ممکن است سریعا باعث مرگ شود.

ویروس Enterovirus D68 یا EV-D68

ویروس Enterovirus D68 یا EV-D68 یکی از نامشخص ترین موارد در این لیست به شمار می رود. این عارضه نوعی ویروس فلج اطفال می باشد که نخستین بار در سال ۱۹۶۲ کشف شد، ولی در سال ۲۰۱۴ افزایش قابل توجهی در میزان گزارشات مربوط به این ویروس دیده شد و پژوهشگران فکر می کردند که این ویروس در سال های آینده بیش از چیزی که تصور می شود رواج پیدا می کند.

ویروس Enterovirus D68 به طور معمول باعث ایجاد نشانه های تنفسی خفیف تا شدید می گردد و برخی مواقع هیچ علامتی ندارد. متخصصین بر این اعتقادند که این ویروس خطرناک تر از ابولا Ebola می باشد.

این ویروس باعث ایجاد مشکلات تنفسی شدید می گردد که همراه با صدای خس خس است، همچنین این ویروس باعث ضعف عضلانی و التهاب نخاعی نیز می گردد که حتی از مشکل تنفسی بدتر است.

عفونت به وجود آمده بر اثر این ویروس لزوما رایج نمی باشد و عامل مرگ نیست، ولی نشانه های آن به صورتی هستند که باعث مرگ می شوند.

خفگی در خشکی

تمام افراد این را می دانند که در آب خفه می شوند، ولی ممکن است هیچ کس با خفگی در خشکی آشنا نباشد. عقیده ای که پشت این خطر وجود دارد به این صورت است که خفگی حتی زمانی که فرد از آب بیرون آمده نیز رخ می دهد.

این خفگی هنگامی اتفاق می افتد که آب فرو داده شده از راه تنفس، حتی یک قطره، وارد گلو و پس از آن وارد ریه می شود. نفوذ این آب به طور معمول با علائمی همراه است ولی این علائم خفیف هستند.

مشکلی که وجود دارد اینجاست که این یک قطره آب ممکن است باعث بروز مشکل تنفسی گردد که به تدریج زمان بدتر می شود. در بعضی از موارد مشکل تنفسی تا چند ساعت و یا حتی تا چند روز بعد نیز از بین نمی رود، تا اینکه فرد می خوابد. این مشکل تنفسی در زمان خواب سطح اکسیژن بدن را کاهش می دهد تا اینکه فرد سرانجام دچار خفگی می شود.

آپنه خواب انسدادی Obstructive sleep apnea

آپنه خواب انسدادی به نوعی اختلال در خواب گفته می شود که در آن نفس کشیدن فرد به طور پیاپی متوقف شده و مجددا شروع می گردد. آپنه خواب انسدادی یکی از متداول ترین دلایل مرگ در خواب به شمار می رود.

در این نوع آپنه خواب راه هوایی فرد بسته می شود. این انسداد به طور معمول به دلیل عضلات گلو اتفاق می افتد، با اینکه عضلات و بافت های زبان، زبان کوچک و لوزه هم باعث انسداد می شوند. بر اساس بررسی های صورت گرفته در ۸۰ درصد موارد آپنه خواب انسدادی تشخیص داده نشده باقی می ماند.

چطور آپنه خواب انسدادی باعث مرگ می شود؟

شخص مبتلا در زمان توقف تنفس با افت ناگهانی اکسیژن خون مواجه می شود و در صورتی که احتمال حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در شخص زیاد باشد، آپنه خواب انسدادی وضعیتی را برای رخ دادن هر یک از این موارد مهیا می سازد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *