#


درمان آلرژی فصلی با داروهای گیاهی

آلرژی فصلی
4 می 2017 بدون نظر 1723 بازدید

درمان آلرژی فصلی با داروهای گیاهی

درمان آلرژی فصلی با داروهای گیاهی

حساسیت یا آلرژی فصلی از شایع‌ترین نوع حسیاسیت‌هاست، این نوع از حساسیت همواره با التهاب مخاط بینی همراه است. این مسئله با وجود اینکه خطرناک نیست اما فرد را دچار دردسر می‌کند. حسایت فصلی روز به روز در حال شایع‌تر شدن است. اگر بخواهیم به مهم‌ترین واکنش‌های حساسیتی اشاره کنیم باید از التهابات پوست، خارش بینی، گلو، تهوع، استفراغ، اسهال، کهیر، تنگی نفس، تب بالا، فشارخون، ضعف غیرطبیعی، یبوست و بیش‌فعالی نام ببریم.

طب سنتی و حساسیت فصلی

طب سنتی افراد را از نظر خصوصیت‌های روحی و جسمی در ۴ دسته با مزاج «گرم و خشک»، «گرم و تر»، «سرد و گرم» و «سرد و تر»، طبقه‌بندی می‌کند. افراد با مزاج خشک بیشتر دچار آلرژی فصلی می‌شوند. این افراد باید از خوردن غذاهایی با طبیعت گرم، ادویه‌ها، و … و قرار گرفتن در هوای آلوده خودداری کنند. این گروه از افراد بهتر است از سبزیجات، سبوس گندم، نان‌های سبوسدار، خاکشیر و انواع آش استفاده کنند. این مقاله گیاهان دارویی که از نظر طب سنتی برای آلرژی مفید هستند را بررسی می‌کند.

بادرنجبویه

«بادرنجبویه» یا «بادرشبی» یکی از گیاهانی است که در رفع حساسیت مؤثر است. نام این گیاه به معنای زنبور است و ریشه یونانی دارد. بادرنجبویه گیاه مورد علاقه نوعی از زنبور عسل است. زنبورها وقتی از کندویشان دور می‌شوند، با عطر بادرنجبویه راه بازگشت را پیدا می‌کنند. از نظر ترکیبات شیمیایی در اندام سبز این گیاه موادی مانند
سیترال، اسید اولئیک، رزماری اسید، ژرانیول ترکیبات شیمیایی این داروی گیاهی هستند. «سیترال» اشاره به اسانس تند و لیمویی بادرنجبویه دارد که در عطرسازی کاربرد زیادی دارد. این گیاه آرام‌بخش است و همچون یک «مُسکن» بر دستگاه عصبی مرکزی اثر می‌گذارد، به همین خاطر موجب کاهش تحریکات آلرژیک نیز می‌شود.

چای سبز

«چای سبز» نیز یکی دیگر از گیاهان تأثیرگذار بر آلرژی فصلی است، ویتامین C موجود در این چای سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و آن را در مقابل بیماری‌ها مقاوم می‌کند. چای سبز همچنین در درمان استرس، تنش، افسردگی و هیجان کاربرد دارد.
عسل
«عسل» البته از نوع مرغوب آن دارویی شفابخش برای افراد مبتلا به آلرژی است. توصیه می‌شود عسل را قبل از شروع حساسیت و برای بخورید با این کار از بروز حساسیت پیشگیری می‌کنید. یکی از کاربردهای عسل، درمان خارس بدن در آلرژی‌های فصلی است؛ بدین صورت که یک یا ۲ حبة سیر را رنده کرده و آب آن را جدا کنید، آب سیر را با ۲ قاشق عذاخوری عسل و یک قاشق چای‌خوری زنجبیل کاملا مخلوط کرده و روی محل خارش بگذارید، این ضماد را بعد از ۲ الی ۳ ساعت با آب ولرم بشویید.

پرتقال

پرتقال میوه‌ای است که دارای مقادیر فراوان ویتامین C است، اگر این میوه را هر زور صبح میل کنید درواقع یک آنتی‌هیستامین طبیعی استفاده کرده‌اید که بدن‌تان را در مقابل آلرژی مقاوم می‌کند.

درمان آلرژی فصلی با گیاهان دارویی

درمان آلرژی فصلی با گیاهان دارویی

دارچین و زردچوبه

اگر شما هم از حساسیت فصلی کلافه شده‌اید مصرف دارچین و زردچوبه را فراموش نکنید زیرا خاصیت ضدآلرژی بودن‌شان ثابت شده است. در بزرگسالان مصرف۳ گرم زردچوبه و ۵ گرم دارچین در روز مانعی وجود ندارد.

بابونه

اگر در فصل بهار به کوه رفتید و به گیاه «بابونه» برخوردید به سادگی از کنارش نگذرید! زیرا که از مؤثرترین داروهای گیاهی است و در ترکیب داروهای گیاهی برای درمان حساسیت از آن استفاده می‌شود. نفخ شکم و و دل درد را با خیال راحت به این گیاه معطر بسپارید. طبیعت بابونه گرم و خشک است و در نوسازی گلبول‌های سفید خون نقش مؤثری دارد. این گیاه برای کبد مفید است و موجب تعادل مزاج می‌شود. صاف کردن خون و رفع انسداد مجاری طحال از دیگر کاربردهای بابونه است. خانوم‌های حامله، افراد دارای فشار خون و مشکلات قلبی در مصرف بابونه اعتدال کنند. این گیاه را بهتر است با پسته، چای و گردو میل نکنید.

زنجبیل، سیر، فلفل سیاه، فلفل قرمز و خصوصا پیاز از دیگر داروهای طب سنتی است که با دارا بودن آنتی‌بادی «ایمونوگلوبولین» موجب پیشگیری از بروز آلرژی فصلی می‌شوند.

انگور، نارنج، سیاهدانه و شاه‌تره نیز برای حساسیت مفیدند. پیامبر اکرم(ص) همواره مصرف سیاهدانه را به مسلمانان توصیه کرده و آن را داروی همه دردها می‌دانستند.

دور افزودنی‌های غذایی، چربی و قند خط بکشید!

در پایان باید این نکته را بگوییم که داشتن تغذیه سالم از بروز انواع حساسیت جلوگیری می‌کند. افزودنی‌های غذایی، به ویژه «بنزوات» از مواردی است که موجب آلرژی می شود. آبمیوه‌ها، همبرگر، سس‌های سالاد، غذاهای آماده و مواد غذایی بسته‌بندی شده داری این ماده افزودنی‌ هستند.
توصیه می‌شود افراد مبتلا به حساسیت از مصرف قندهای تصفیه‌شده، غلات تصفیه‌شده، کیک‌ها، کلوچه‌ها، دسرها، سیب‌زمینی سرخ کرده، همبرگر، هات‌داگ و … نیز خوداری کنند.



دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *