#


خواص کاسنی و تأثیر آن بر بیماری ها

کاسنی
24 می 2017 بدون نظر 1711 بازدید

خواص کاسنی و تأثیر آن بر بیماری ها

خواص کاسنی و تأثیر آن بر بیماری ها

گیاه کاسنی ، گیاهی دارویی با گل های آبی رنگ است که بیشتر در فصل بهار و هوای مرطوب رشد می کند . کارشناسان گیاهان دارویی در مورد خواص کاسنی می گویند که تمام قسمت های کاسنی اعم از ریشه و برگ مصرف دارویی داشته و از دم کرده برگ و یا ریشه آن به اندازه یک فنجان قبل از هر وعده غذایی برای تقویت معده استفاده کرد .

کارشناسان می گویند برگ تازه کاسنی مقدار فراوانی ویتامی « ث » دارد و برای بهبود التهابات لثه که ناشی از کمبود این ویتامین می باشد مؤثر است . شربت تهیه شده از جوشانده ریشه کاسنی برای سرفه های خشک و مقاوم با خلط غلیظ بسیار مؤثر و توصیه شده است . ریشه ی کاسنی مجاری گوارشی را پاک کرده و تصفیه کننده ی بسیار خوبی برای خون می باشد و نوشیدن یک فنجان عرق کاسنی در یک لیوان آب سرد صبح و شب بسیار مؤثر برای تصفیه ی خون است .

استفاده از عرق کاسنی برای طراوت و شادابی پوست و رهایی از جوش صورت نیز مفید است . البته همچون بسیاری از مواد دیگر در مصرف کاسنی هم نباید زیاده روی کرد . طبق نظریه کارشناسان مصرف بلند مدت فرآورده های کاسنی موجب تخریب عروق شبکیه می گردد ، علاوه بر آن موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می گردد . مصرف فرآورده های کاسنی موجب انقباض عضلات رحمی می شود ولی مصرف آن در دوران بارداری امکان زایمان زودرس را بالا می برد . این گیاه دارویی موجب افزایش اشتها شده و کلسترول و LDL را کاهش می دهد . برگ و ساقه گیاه کاسنی برای هضم غذا بسیار مفید است .

کاسنی در طب سنتی

کاسنی

کاسنی

بوعلی سینا در مورد خواص کاسنی می گوید :

  • کاسنی بازکننده است و سموم کبد را دفع می کند .
  • در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری بسیار مفید و مؤثر است .
  • مالیدن آب کاسنی به محل هایی از بدن که دچار خارش شده اند بسیار مفید و درمان کننده است .
  • برای از بین بردن گلو درد و تورم مفصلی می توان از غرغره آب کاسنی استفاده کرد .
  • برای از بین بردن تب های طولانی و مداوم بهترین دارو خوردن آب پخته کاسنی با سکنجبین است .
  • ریشه کاسنی برای باز کردن و روان شدن اخلاط بسیار مؤثر و مورد استفاده است .
  • ریشه کاسنی ، مجاری گوارشی را پاک کرده و بهترین تصفیه کننده خون است .
  • ریشه کاسنی برای از بین بردن ورم احشا خیلی مؤثر است .
  • برای رفع آب آوردن شکم بهترین دارو ریشه کاسنی است که برای نفخ و تحلیل مواد بسیار منفعت دارد .
  • ریشه کاسنی برای تقویت معده ، زیاد کردن ادرار و از بین بردن درد مفاصل و یرقان بسیار مفید است و مشکلات صفراوی را برطرف می کند .
  • کاسنی در ازدیاد نطفه مؤثر بوده و انسان از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدن را تجدید می کند .
  • این گیاه برای از بین بردن ضعف اعصاب ، ضعف چشم و فشار خون بسیار مؤثر و مفید است .
  • باعث فعال تر شدن و نشاط بیشتر قلب و کلیه و کبد می گردد .
  • این گیاه رحم را مجبور می کند تا وظیفه ی طبیعی خود را انجام دهد و برگ آن دارای مقدار زیادی ویتامین C است از این رو برای حفظ جوانی بسیار کاربرد دارد .
  • بهترین گیاه دارویی برای در مان کبد چرب در طب سنتی است که آلودگی ها ی کبد را از بین می برد .

فواید کاسنی برای کبد

کاسنی با تأثیراتی که روی کبد می گذارد موجب دفع صفرا شده و زردی را از بین می برد و بار کبد را سبک می کند به همین دلیل یک مسکن مؤثر برای تب به حساب می آید .

از آن جا که کبد عضو سم زدای بدن است و بیش از ۵۰۰ کارکرد حیاتی دارد که تفکیک مواد مغذی از مواد زائد ، سم زدایی ، تجزیه مواد شیمیایی ، نابودی میکروب ها ، تنظیم هورمون ها ، سوخت و ساز چربی ها ، پروتئین ها و قندها ، دفع اوره و … از جمله وظایفی است که بر عهده کبد می باشد .

اگر کبد دچار اختلال گردد همه بدن را درگیر می کند و عوارض آن به سرعت منتشر می شود . علائمی همچون زردی پوست ، خستگی بیش از اندازه ، التهاب بدن ، عطش ، چربی خون بالا و … از جمله علائمی است که به هنگام بروز مشکل در کبد به حساب می آید .

فواید دیگر عرق کاسنی ملین و ادرار آور بودن آن است و با خروج سموم از بدن التهاب بدن ، تب های صفراوی ، یرقان و زردی ناشی از گرمی را رفع می کند کیسه صفرا ، کلیه و مثانه را از سنگ پاک کرده ، التهاب معده را برطرف ، اسید کلریدریک معده را تحریک و اشتها را زیاد می کند .

هر چقدر عرق کاسنی تلخ تر باشد فواید این عرق بیشتر بوده و برای بهبود بخشیدن به امراض کبدی مؤثرتر است .

عرق کاسنی برای بیمارانی که به نقرس و هپاتیت مبتلا هستند بسیار مفید است . ایمنی در برابر بیماری های عفونی از دیگر خواص عرق کاسنی است .

نوع وحشی این عرق کاسنی دارای فسفر و آهن گیاهی است که در نوع پرورشی آن کمتر است . عرق کاسنی با تقویت کبد رنگ پوست را روشن کرده و بیماری های مزمن پوستی به خصوص اگزما را التیام ، رسوبات ادراری و جوش های ناشی از گرمی غذاها را از بین می برد .

عرق کاسنی یکی از بهترین داروها برای افزایش نیروی جنسی و مفید برای مردان است . عرق کاسنی به دلیل اثر نیکویی که بر کبد دارد می تواند به تنظیم هورمون ها کمک کرده و در افزایش قدر با روری  نطفه و تنظیم و تقسیم کروموزوم های نر و ماده تأثیر گذار باشد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *