#


خواص پنیرک در درمان سنتی

پنیرک
21 می 2017 بدون نظر 1855 بازدید

خواص پنیرک در درمان سنتی

خواص پنیرک در درمان سنتی

پنیرک گیاه دارویی است که برای تسکین درد و رفع التهاب و عفونت های شدید بدن استفاده می شود و در طب کهن به پنیرک توله یا سبزه توله نیز شناخته شده است . این گیاه دارویی فواید و مضراتی دارد که خحلاصه وار به آن ها اشاره می کنیم .

خواص پنیرک

ضد درد ، ضد التهاب و ضد عفونی کننده ، قابض ، ادرار آور ، خلط آور و تقویت کننده رحم است . این گیاه با نام علمی  Malvasylvestris در عربی خبازی نام دارد که گیاهی است علفی ، با ارتفاع ۶۰ سانتی متر و پایا . به صورت خودرو می روید و در بسیاری از نقاط وجود دارد ، البته برای استفاده کشت نیز می گردد . بیشترین قسمتی که مورد استفاده قرار دارد گل و برگ این گیاه است ، البته در برخی نواحی گل پنیرک مورد استفاده قرار دارد . خود ا ین گیاه در ایران رویش ندارد ولی گونه ی نزدیک به این گیاه با نامM . neglecta مورد استفاده قرار دارد . گونه ایی که در ایران وجود دارد به حالت دندانه دار و گل هایش و کوچک است .

گیاه پنیرک که در ایران وجود دارد فقط قسمت گل خشک شده اش مورد استفاده قرار می گیرد . اغلب افراد از ساقه و ریشه ی آن استفاده نمی کنند و نمی دانند برای عفونت های داخلی چقدر مؤثر است . این گونه از گیاه پنیرک در اکثر نقاط ایران می روید .

ترکیباتی که گل پنیرک دارد

به اندازه ی ۱۰ درصد موسیلاژ در گل پنیرک وجود دارد که این موسیلاژ در اثر هیدرولیز ، تبدیل به گالاکتوز ، آرابینوز ، گلوکز ، رامنوز ، اسید گالاکتورونیک می شود . مقدار کمی تانن و حدود یک دهم درصد لوکوآنتوسیانین ها و هفت درصد آنتوسیانین ها در گل های پنیرک نسبت به وزن خشک گل ها وجود دارد .  یکی از داروهای گیاهی خوب ضد سرفه  دم کرده ی گل های پنیرک است که موسیلاژ دارد . همچنین دارویی برای ضد نزله ( زکام ) و تورم دهان و گلو است . از طرف دیگر چون خاصیت قابض ضعیفی دارد تا حدی می تواند به عنوان ضد اسهال نیز به کار برده شود .

از خوراکی این گیاه برای مشکلات مثانه به صورت ضماد موضعی در التیام زخم ها در طب عوام استفاده می گردد . از رنگی که این گیاه دارد برای مواد غذایی استفاده می شود .

خواص چای و جوشانده برگ و گل این گیاه

پنیرک

پنیرک

۱ – اثراتی که گل پنیرک دارد عمدتاً مربوط به موسیلاژ و آنتوسیانین آن است که یکی از داروهای مهم ضد سرفه است و برای رفع گرفتی صدا مفید است .

۲ – زمانی که دم کرده را صاف می کنیم بهتر است گل را کمی فشار بدهیم تا تمام موسیلاژ آن خارج بشود و سپس تفاله را دور بریزیم .

۳- هنگامی که می خواهیم این فرآورده را آماده کنیم نباید اجازه دهیم بیشتر از ۵دقیقه بجوشد چون باعث می شود موسیلاژ آن هیدرولیز شده و اثر کمی داشته باشد .

۴- طی نظری که در منابع جدید وجود دارد مصرف این گیاه برای درمان کم خونی بسیار مؤثر گزارش شده است .

برگ پنیرک نیز خواصی دارد که عبارتند از :

اثراتی که برگ پنیرک دارد شبیه به اثرات گل آن است ؛ اثراتی که این گیاه دارد برای درمان تورم قسمت های بالای راه های تنفسی و گلو ، تورم های روده ای _ معده ای مناسب است . برای درمان التهاب های تنفسی و جوش های پوستی کاربرد فراوان دارد . دارای ویتامین های  Aو B و C   است و برای درمان بیماری های کلیه و مثانه بسیار مؤثر است و مرهم سینه می باشد . اگر کسی که دچار دمل یا کورک است برگ و ریشه پنیرک را به شکل ضماد در بیاورد و روی دمل و کورک بگذارد موجب می گردد تا بسیار سریع سر باز کند و خوب شود .

طب سنتی پنیرک را معتدل می داند و می گوید اخلاط غلیظ را رقیق کرده و اخلاط خیلی رقیق را معتدل می کند . سائیدگی برگ آن برای شکستگی اعضا مفید بوده و وقتی با روغن زیتون ترکیب می شود برای سوختگی و عقرب گزیدگی بسیار مفید است ، دم کرده ساقه و برگ آن با شکر برای رفع گرفتگی صدا بسیار مؤثر است .

جوشانده این گیاه برای عفونت های مثانه ، اسهال خونی و سرفه های شدید مؤثر می باشد ، دمکرده این گیاه برای افرادی که دچار یبوست شده اند و دارای معده و روده های تنبلی هستند توصیه اطبای طب سنتی است . این گیاه با خاصیت دارویی که دارد برای رفع سوزش مجرای ادرار نیز مؤثر است . در هندوستان نیز از گیاه پنیرک به عنوان یک داروی نرم کننده و خنک کننده و مسکن استفاده می کنند .

استفاده از جوشانده آن به صورت کمپرس گرم وحمام کردن با آن برای از بین بردن ناراحتی های بواسیر ، بعضی تومورها ، ورم پلک چشم و غیره در بین مردم به صورت معمول استفاده می شود .

برای رفع سر درد های شدید یک طرفه ، دل پیچه ، ورم لوزه ها ، درد گلو و آنژین اثرات مفیدی دارد .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *