#


خواص نان سنگک ابداع شیخ بهایی

15 ژانویه 2019 بدون نظر 2705 بازدید

خواص نان سنگک ابداع شیخ بهایی

خواص نان سنگک ابداع شیخ بهایی

 نان نگگ از جمله نان های خوبی است که ویژگی هایی مانند مغذی بودن و یا خاصیت سیرکنندگی دارد .این نان هم چنین از ویتامین های زیادی ،پروتئین،اهن و کلسیم تشکیل شده است.

 پخته نان سنگک داستان آن به زمان شیخ بهایی برمی‌گردد و این موضوع را در ذهن تداعی می کند که هر کاری که هوشمندانه و برای رضای خدا و خدمت به خلق انجام شود دوام و ماندگاری خواهد داشت.

شیخ  بهایی در فلسفه ،ریاضیات و منطق مشهور و معروف بوده است و همیشه درصدد حل مشلات مردم بوده است .این نان ان قدر با دقت اختراع شده است که هنوز هم بعد از چندین سال به همان سبک و سیاق پخته می شود.

تنور نان سنگک

 از آنجایی که من آن سنگ که دارای خمیری بسیار نرم است .شیخ بهایی تنور سنگکی را ابداع کرد به علت اینکه از لحاظ طعم ، مزه و سلامت یکی از بهترین نان های ایرانی است و در ماه‌های مبارک رمضان مورد توجه خانواده‌ها قرار می گیرد .از ویژگی های مختلف این نان پخت و آن روی سنگ ریزه های داغ است که باعث می‌گردد کیفیت آن بهتر شود.

 ویژگی های نان سنگک

ارد سبوس دار جز قابل توجه نان سنگگ است.آنچه این نان را از سایر نان ها متمایز می کند شیوه پخت سنتی و شکل و طعم متفاوت آن است که در فرهنگ و سفره ایرانی ارزش والایی داشته و در اولویت سایر نان ها قرار گرفته است.

ان موجود نان سبوس دار برای باهوش بودن و رفتار خوب کودکان موثر است .کودکان به خاطر این که سلول های عصبی ان ها درحال رشد است بهتر است از این نان استفاده کنند.  و از طرفی به خاطر اینکه در پخت نان سنگک از آرد کامل استفاده میشود و آرد کامل شامل املاح و ویتامین ها می باشد مصرف این نوع نان بیشتر توصیه می شود. نان سنگک دارای فیبر زیادی است و به همین دلیل ارزش غذایی ان بسیار بالا است.

 سنگک از قدیمیترین نان های ایرانی

یکی از قدیمی ترین نام های ایرانی نان سنگک است که قدمت این نان را پیش از ورود اسلام به ایران و برخی نیز عهد شاهان صفوی می داند .

در کشور ایران و نان های سنتی و ملی شامل تافتون و بربری نان لواش و نان سنگک می شود که از نظر کارشناسان تغذیه در بین این نان ها نان سنگک بهترین نان به شمار می آید.نان سنگک

 سبوس عامل خوشمزه گی نان سنگک

  با ترکیب ارد خوب ،اب و مقداری نمک نان سنگگ پخته می شود .این نان از بهترین نان های است که متخصصین ان را توصیه می کنند .کارشناسان تغذیه معتقدند دلیل این که  نان سنگک از بهترین نان های سنتی ایرانی است آرد این نان از گندم مرغوب و سالم و بدون هیچ عامل دیگری مانند آرد جو یا حبوبات باشد. سبوس موجود در آرد سنگک حدود ۱۳ درصد است نان فقط یک غذای سیر کننده نیست و منبعی از برخی ویتامین‌ها، املاح، روغن، فیبر و کربوهیدرات ها می باشد به این ترتیب بخش زیادی از انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن ما را تامین می کند.

 برای اینکه بهترین نان را در نانوایی انتخاب کنید به دو مورد اشاره می کنیم:

* نان سالم باید کاملاً پخته و برشته باشد اما در سطح آن نباید نشانه ای از سوختگی وجود داشته باشد

 *در یک نان خوب بافت آن نرم و یکنواخت است و به راحتی بریده می شود و زود بیات نمی گردد این ویژگی ها نشان می دهد در پخت آن از خمیر مایه استفاده شده است نه جوش شیرین.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *