#


هر آنچه باید درباره تره فرنگى يا پوارو بدانیم

خواص درمانی تره فرنگی
9 دسامبر 2017 ۳ نظر 3235 بازدید

هر آنچه باید درباره تره فرنگى يا پوارو بدانیم

هر آنچه باید درباره تره فرنگى يا پوارو بدانیم

تره فرنگی یا پوارو، سرشار از ویتامینهای ب، ث و دارای مقدار قابل توجهی املاح آهن و فسفر، منیزیم و پتاسیم و گوگرد است. برای بیماران مختلف تجویز می کنند، منجمله بیماران سوء هاضمه که معده انها به هم خورده باشد و به کسانی که مبتلا به رماتیسم و کم خونی شده اند توصیه میشود. معده که به هم خورده باشد و هیج غذایی را قبول نکند، سوپ تره فرنگی را به خوبی قبول میکند و در عین حال به امعاء داخلی استراحت می دهد و آن را تقویت میکند. پوار و خواص ملین دارد، تار و پودهای سلولزی پوارو ولعاب لزج آن بقایای مدفوعات را به خارج دفع می کند. تره فرنگی دارای استانسی سولفوازوته می باشد و از لحاظ خاصیت ادرارآور درجه اول است. از نظر معالجه رماتیسم، درد مفاصل، درد کلیه، بیماریهای کلیه و مثانه (از قبیل سنگ کلیه، سنگ مثانه، بند آمدن ادرار اوره ایی «آوردن اوره») خدمات گرانبهایی را انجام می دهد.

برای زکام و سیاه سرفه باید چند پوارو را در آب پخت. وقتی که کاملاً پخته شد، آب آن را گرفت و شربتی از آن درست کرد که صبح و شب هنگامی که سرفه غلبه کردیک قاشق سوپخوری از ان را خورد.

خواص درمانی تره فرنگی

خواص درمانی تره فرنگی

برای معالجه درد گلو و آنژین باید جوشاندهای درست کرد و آن را صاف کرده، غرغره کرد. برای تهیه این جوشانده دو یا سه پوارو را قطعه قطعه کرده، یک ربع ساعت در آب بجوشانید. بعد آن را صاف کنید و غرغره نمایید.

در سینه پهلو، برگهای کلم و پوارو را ریز ریز کرده، بپزید و یک لیوان سرکه را به آن اضافه کرده، ضماد آن را داغ داغ مصرف کنید.

برای بواسیر داخلی و خارجی، دوازده تره فرنگی با پیاز و برگ آن را در شش تا هشت لیتر آب بجوشانند، بعد این آب را در وان بریزند و وسط بدن خود را در آن گذاشته، حمام تهنشین بگیرند. حمام ته نشین در هشت روز هر روزیک بار باید گرفت و بعد هر قدر بهبودی حاصل شد، باید بین آن فاصله زیادتر شود. ولی در مواقعی که حالت بحرانی پیش می آید باید هر روز دو بار حمام ته نشین گرفت. شیرهای که از تره فرنگی خارج می شود با شیر یا آب زرد پنیر مخلوط کرده، به شکل محلول برای برافروختگی صورت و جوشهای آن به کار می برند.

شیره تره فرنگی را با شیر و خرده نان یا آرد چاودار مخلوط می کنند و خمیری از آن می سازند که وقتی به صورت ضماد روی دملهای کوچک و بزرگ و آبسه های شدید میگذارند فوراً سرباز می کند. همچنین پوارو را ریز ریز کرده می بزند و میکوبند و با کمی پیه خوک که نمک نداشته باشد مخلوط میکنند و روی آبسه میگذارند فورا سرباز می کند. با بخور بوار و ورم لوزتین رفع می شود در مورد ورم لوزتین باید از دهان تنفس کرد و موقع تنفس دهان را روی ظرفی که در آن یک و دو بخار آب پرواز و میپزد و بخار ان بلند است گرفت. بخاری که از این ظرف بلند میشود به لوزتین میرسدورفته رفته تورم آن را برطرف می سازد، برای رفع میخچه و زگیلی باید مدت ۲۴ ساعت یک برگ پوارو را در سرکه قوی بخیسانید و بعد از این که جای میخچه و زگیل را کاملاً شستید و پاک کردید، یک قطعه از برگ پوارو را از سرکه در آورده روی زگیل یا میخچه پا بگذارید و روی آن را با نواری ببندید و بگذارید تا صبح فردا بماند.

بعد نوار و برگ پوارو را از روی زگیل بردارید و با ناخن آن را بکنید. بعداً انگشت خود را روی آن بگذارید، اگر احساس درد نمی کنید میخچه با زگیل به کلی خارج شده است ولی اگر احساس درد کردید، علامت این است که ریشه های آن هنوز باقی است و باید یک قطعه پیاز یا برگهای عشقه (پیچک) را محکم به آن بمالید.

ضماد تره فرنگی را جوشانده اگر روی مثانه بگذارید، نتایج درخشانی در بردارد ورم مثانه را به زودی شفا میبخشد. همین ضماد را اگر با فلفل سفید روی گلو بگذارند، آنزین را فوراً معالجه می کند. برای رفع حبس البول باید در یک دیزی سفالی با آتش ملایمی، ۶ عدد پوارو را با زیتون پخت. وقتی خوب پخته شد تا داغ است آن را روی پایین شکم گذاشت، بیمار فوراً ادرار خواهد کرد و به ندرت اتفاق افتاده است که این عمل را تکرار و یا تجدید کنند.

ضمادهای تره فرنگی که با سفیده تخم مرغ با کمی آب و قند پخته می شود و بعد له شده، خمیری از آن درست می شود، برای رفع دملهای کوچک و بزرگ خیلی مفید است وفوراً چرک آن سرباز میکند. ریشه های پوارو را بکوبند و با شیر مخلوط کنند، کرم کشی ممتازی برای بچه هاست.

برای گزیدگی حشرات یک پوارو را بریده، در سفیده تخم مرغ فرو کرده محکم به محلی که حشره نیش زده است می مالند. اگر نیش زنبور در بدن مانده باشد باید ابتدائیش را درآورد و بعد پوارو به آن ماليد.

خواص درمانی تره فرنگی

خواص درمانی تره فرنگی

در بیماریهای خناق و دیفتری در حالی که در انتظار پزشک هستید، یک برگ پوارو را که ۱۸ تا ۲۰ سانتیمتر است با دقت بشویید و آن را در روغن زیتون خیس کنید و در گلوی بیمار بگذارید. برگ بوار و همین طور که بالا وپایین میرود، پوسته هایی را که باعث خفگی می شوند، خارج می کند.

برای رفع یبوست بچه های شیرخوار یک پوار و خیلی کوچک و نازک را در مقعد آنها فرو کنید تامدتی بماند و بعد بیرون آورید.

دکتر «دوشه، سوشو» در مجله طبی (فرانس کونته) برای پوار و مورد استعمالی را شرح میدهد که کاملا غیر مترقبه است. او میگوید با یک پوارو که قد و اندازه i مناسب و سر آنها گرد شده باشد، پزشک می تواند چیزهایی را مثل هسته آلوچه و استخوان ماهی و غیره که در گلو و مری گیر کرده است به داخل شکم بفرستند. برگهای پوارو را اگر در حرارت معتدل کوره خشک کرده. گرد کنند و گرد آن را در کوزه های سفالی و جعبههای آهن سفید حفظ کنند، هنگامی که هوا سرد و یخبندان شد و هیج سبزی در دسترسی نبود میتوان با ان سوپهای ممتاز پخت.

درگذشته در ایران به تره فرنگی (تره شاهی) و اکنون تره فرنگی می گویند، دو نوع می باشد: یکی پیازش کوچکتر و دیگری بزرگتر است، برگ آن را خام نمیتوان خورد و معمولاً پخته خورده می شود، در بین حیوانات کبک به خوردن تره فرنگی علاقه زیادی دارد. زیرا صدایش با خوردن تره فرنگی باز می شود. تره فرنگی ادرار راباز می کند. تنگ نفس را شفا می بخشد و دارای ویتامین ث هست ولی مقدار این ویتامین در آن کمتر از تره معمولی است. املاح آهن و کلسیم و منیزیم هم کمتر از تره دارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *