#


خاصیت گیاه بومادران در درمان برخی از بیماری ها

گیاه بومادران
15 ژوئن 2017 بدون نظر 1751 بازدید

خاصیت گیاه بومادران در درمان برخی از بیماری ها

خاصیت گیاه بومادران در درمان برخی از بیماری ها

گیاه بومادران تب بر، نیرو بخش، ضد تشنج و برای درمان بواسیر و تب های نوبه ای موثر است. مدر و ادرار آور، جوشانده سرشاخه های گلدار آن عادت زنان را باز می کند. و برای انواع سردرد، سرسام و درد سینه مفید و زایمان را آسان می کند.

ضماد آن اورام را می خواباند، استنشاق آب جوشانده آن جهت درمان زکام و نزله« سرماخوردگی که باعث تب و سرفه می شود» و آنفولانزا توصیه می شود، این جوشانده ضد تنگی نفس، معالج تب و لرز، پادزهر سموم و مسکن دردهای مفاصل و سیاتیک می باشد. دود آن نیز حشرات را فراری می دهد.

اگر ضماد این گیاه را روی محل نیش عقرب بگذارید، فورا درد آن را ساکت می کند. سوخته آن برای جلوگیری از خونریزی به کار می رود. برای تسکین اعصاب، دمکرده پنج درصد آن به کار می رود.

بومادران در طبیعت گرم و خشک و لطیف و مدر ادرار و حیض، ریزاننده سنگ کلیه ومثانه، مقدار خوراکی به اندازه ۳۶ نخود(۲ درهم) گل آن با عسل برای خارج کردن کرم معده مجرب است و آشامیدن مطبوخ آن و جلوس در آن جهت گرفتگی حیض و حبس شدن ادرار و عسر ولادت و ضمادش جهت درد سینه و اقسام سردرد و سده دماغی و تقویت دماغ(مغز) نافع است.

بومادران از نظر لئونس کارلیه، نویسنده کتاب میوه ها و سبزیجات و دکتر ریموند دکسترت و پروفسور لهاموی فرانسوی، مورد استعمال سرشاخه های گلدار آن است که کمی تلخ است. خاصیت آن تب بر، به جای مرهم در زخم و جراحات استعمال می شود و خوردن جوشانده آن ضد تشنج، قبض کننده، نیروبخش« سرشاخه آن که گلدار است و خشک می باشد.

موقع نارس، رنگ گلهای سفید، پس از خشک شدن آن زردرنگ می شود» مقدار مصرف آن از ۱۵ تا ۴۰ گرم در یک لیتر آب جوش، مدت ده دقیقه دم کرده برای رفع انواع دل درد، نزله های روده و بواسیر مصرف می نمایند.

گیاه بومادران سفید

گیاه بومادران سفید

خانمهایی که رگلشان عقب افتاده و رگلهای دردناک شده اند یا مایعات سفید در آنها زیاد شده است، بیست گرم گل بومادران در یک لیتر آب ده دقیقه دم کرده، هر روز سه تا چهار فنجان بنوشند و ادامه دهند تا بهبودی حاصل نمایند. این دمکرده اثر مهمی در تصفیه خون، تقویت اعصاب و باز کردن اشتها دارد.

همچنین این دمکرده به مدت ۲۴ ساعت سالم است از این مدت که بگذرد فاسد می شود. باید هر روز به صورت تازه میل شود. همچنین برای رفع تشنج تنطور آن را از داروخانه ها تهیه کنند، ده تا سی قطره در روز در سه نوبت مصرف شود.

دکتر «پیرکروزه وآلامیر» شربت زیر را برای معالجه انواع بواسیر تجویز میکند:

برای معالجه ده گرم عصاره مایع بومادران، بیست قطره تنطور وانیل، صدو پنجاه گرم شیره سفت پوست نارنج، این شربت را باید هر روز یک تا پنج قاشق سوپ خوری مصرف نمود.

برای معالجه زخمهای چرکی، درد پا و سر پستان زنان یا بواسیرهای چرکی، سی تا چهل گرم گل بومادران خشک شده را در یک لیتر آب به مدت ده دقیقه جوشانده، این چنین زخم های چرکی را شستشو داده و سپس پانسمان کنند.

همچنین ۲۰ گرم در یک لیتر آب آن جهت سرگیجه، ضعف قوا و معده به کار میرود. دم کرده ۱۵ گرم انواع نورالژی را تسکین می دهد و دل به هم خوردگی را رفع میکند. ۲۰ گرم قاعدگی های زنانه را به جریان می اندازد. ۶۰ تا ۷۰ گرم از گل با برگ گیاه حمام ته نشین دور تا دور کمر را باید بپوشاند تا بخار گرم آن به ناحیه پایین شکم برسد.

این گیاه به نام افسنتین رومی و برنجاسف نیز نامیده می شود و همچنین در کتاب مفتاح الدویه ناصری به نام ابسینت نوشته شده. گل و برگ خشک شده این گیاه در طب معمول و متضمن روغن و ماده فره است که اثر تحریک کننده معده به واسطه آن است. مقدار مصرف شربت آن برای کودک: ۲ تا ۵ گرم گل خشک به صورت دم کرده در یک لیتر آبو در بزرگسالان ۵ تا ۱۰ گرم می باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *