#


توهین و تحقیر در رابطه زناشویی

توهین و تحقیر
15 آوریل 2017 بدون نظر 1207 بازدید

توهین و تحقیر در رابطه زناشویی

سوار شماره ۲: توهین و تحقیر

دارا به انتقاد کردن از الیور اکتفاء نمی کند. خیلی زود کار به تمسخر و توهین و تحقیر می کشد. وقتی الیور پیشنهاد می دهد که فهرستی از کارهایی که او باید انجام دهد را روی یخچال بچسبانند تا به او کمک کند یادش نرود دارا می گوید: “ایا فکر می کنی با وجود یم لیست تو بهتر کار می کنی؟” سپس الیور به اومی گوید که وقتی به خانه می رسد قبل از اینکه شروع به انجام کارهای خانه کند نیاز به ۱۵ دقیقه استراحت دارد. رارا از او می پرسد:” خب پس فکر می کنی اگر من ۱۵ دقیقه تو را به حال خودت رها کنم . بعد از ان انگیزه پیدا می کنی و یک باره همه کارها را انجام می دهی؟”

الیور می پرسد:”شاید ماکه این مورد را امتحان نکرده ایم درست می گویم؟”
دارا در اینجا فرصتی پیدا می کند تا قدری کوتاه بیاید اما در عوض دوباره شروع به بحث می کند این بار با طعنه: فکر می کنم تو خیلی راحت به خانه می ایی قدری دراز می کشی و سپس در حمام غیب می شوی .” سپس با تردید اضافه می کند:” پس تو فکر می کنی این کار همه مشکلات را حل می کند این فقط ۱۵ دقیقه به تو وقت بدهم؟”

طعنه و بدبینی

این طعنه ها و بدبینی ها گونه هایی از توهین و تحقیر هستند. دادن القاب زشت غلتاندن چشم ها تمسخر استهزا و شوخی های خصومت امیز نیز مثال های دیگری از توهین و تحقیر هستند. توهین و تحقیر، بدین سوارتباهی یک رابطه در هر شکلی که باشد. رابطه را مسموم می کند چرا که تنفر و انزجار را انتقال می دهد . حل یک مشکل تقریبا غیر ممکن است وقتی همسر شما این پیام را دریافت می کند که شما از او متنفرید و انزجار دارید. توهین و تحقیر ناگزیر به درگیری و اختلافات بیشتر منجر می شود و نه اشتی.

داستان کوتاه

“پیتر” که مدیر یک فروشگاه کفش است استاد توهین وتحقیر بود حداقل وقتی به همسرش می رسید. دقت کنید وقتی او و همسرش سینسیا سعس می کنند درباره نظرات مخالفشان درباره هزینه کردن پول بحث کنند چه اتفاقی می افتد. پیتر می گوید:” به تفاوتی که بین اتومبیل های ما لباس های ما وجود دارد نگاه کن. فکر می کنم این مسئله نکات زیادی درباره این که ما چه کسی هستیم و چه ارزش هایی داریم بیان می کند . منظورم این است که وقتی من کامیونم را می شویم مرا مسخره می کنی؛

ادامه

و خودت پول می دهی تا اتومبیلت را بشویند . ما به خاطر اتومبیل تو خیلی بدهکار شدیم و تو حتی به خودت زحمت نمی دهی ان را بشویی . فکر می کنم این حالت غیر قابل تحمل  است. من فکر می کنم این کار احتمالا لوس ترین  کاری است که انجام می دهی” این یک نمونه عالی  از توهین و تحقیر است. پیتر فقط به این اشاره نمی کند که او و سینسیا به طرز متفاوتی پول هزینه می کنند؛ او دارد به همسرش تهمت می زند که از لحاظ اخلاقی مشکل دارد ولوس بار امده است.

سینسیا در پاسخ می گوید که از لحاظ جسمانی برایش دشوار است که اتومبیلش را خودش بشوید. پیتر این توضیح را نمی پذیرد و دوباره به جنبه اخلاقی قضیه اشاره می کند. اومی گوید: “من به این خاطر از کامیون مراقبت می کنم که اگر خودم این کار را انجام دهم حتما بیشتر عمر می کند. من اصلا چنین طرز فکری  ندارم که هر وقت دلت خواست برو برای خودت اتومبیل جدیدی بخر”

سینسیا که هنوز امیدوار است بتواند موافقت پیتر را جلب کند و او را با خود هم رای کند. می گوید:”خوشحال می شوم اگر بتوانی کمکم کنی اتومبیلم را بشویم. واقعا ممنون می شوم ای کار را انجام دهی .” اما پیتر به جای این که از این فرصت اشتی استفاده کند دوست دارد همچنان مبارزه را ادامه بدهد.

مخالفت

در مخالفت با او می گوید:”خودت تا بحال چندبار به من کمک کرده ای کامیونم را بشویم؟”

سینسیا یک بار دیگر برای اشتی تلاش می کند می گوید:”اگر به من کمک کنی اتومبیلم را بشویم من هم به تو کمک می کنم کامیونت را بشویی.”

اما پیتر که قصد ندارد مشکل حل شود همچنان همسرش را شماتت می کند می پرسد:” سوالم اصلا این نیست منظورم این است که تا به حال چند بار به من کمک کرده ای؟”

سینسیا می گوید:” هیچ وقت ”

پیتر می گوید:”دیدی؟ اما فکر می کنم تو باید مسئولیت پذیر تر باشی. کاری که تو از منمی خواهی مانند این است که پدر برایش یک خانه بخرد و او انتظار داشته باشد پدرش بیاید و خانه را برای اورنگ هم بزند.

“باشد، اگر قول بدهم همیشه به تو کمک کنم کامیونت را بشویی ایا تو هم قول می دهی همیشه به من کمک کنی اتومبیلم را بشویم؟”
پیتر با خنده می گوید: “مطمئن نیستم نیاز داشته باشم که تو به من کمک کنی.”

سینسیا می گوید: ” خب پس حداقل ایا می شود به من کمک کنی اتومبیلم را بشویم؟”

پیتر می گوید:” هر وقت که توانستم کمکت می کنم. البته تضمین مادام العمر نمی دهم . چه کاری از دستت بر می اید از من شکایت کنی؟و بعد دوباره می خندد.

دقت در مکالمات

با کمی دقت در این مکالمه متوجه می شوید که هدف اصلی پیتر این است که همسرش را تحقیرکند. البته اواین توهین و تحقیر را در لفافه ای از بحث کردن درباره جنبه اخلاقی مسئله ابراز می کند. وقتی می گوید:” فکر می کنم این مسئله نکات زیادی را درباره اینکه ما چه کسی هستیم و چه ارزش هایی داریم بیان می کند” یا وقتی می گوید:” من اصلا چنین طرز فکری ندارم ک هر وقت دلت خواست برو برای خودت اتومبیل جدیدی بخر.”

زوج هایی که با یکدیگر به گونه ای تحقیر امیز برخورد می کنند بیشتر از سایر افراد احتمال ابتلا به بیماری های عفونی  همچون سرماخوردگی ، انفولانزا و نظایر ان را دارند.

انگیزه توهین و تحقیر

انگیزه توهین و تحقیر یک سری افکار منفی در مورد همسرتان است که مدت ها در ذهن شما مانده است. اگر اختلافات شما همچنین حل نشده بماند احتمال اینکه چنین افکاری داشته باشید بیشتر است. بدون شک اولین باری که پیتر و سینسیا در باره پول صحبت کردند پیترتا این حد به او بی احترامی نکرده است.

احتمالا خیلی ساده فقط اعتراض کرده و گفته است: “فکر می کنم باید خودت اتومبیلت را بشویی. اگر هر بار بخواهی کسی ان را بشوید هزینه بردار است”. اما پس از گذشت مدتی وقتی چندین بار درباره این موضوع مخالفت کرده اند اعتراضات پیتر تبدیل به انتقادات عمومی شده است. مثلا :” تو همیشه بیش از حد پول خرج می کنی.” و وقتی این درگیری ادامه پیدا می کند او انزجار بیشتری پیدا می کند و از این کا سینسیا حالش بهم می خورد تغییری که باعث شد او حرف هایی را حین مشاجره بزند که با هم خواندیم.

لج و لجبازی

لجبازی و کج خلقی  رفیق قدیمی توهین و تحقیر دقیقا به همان اندازه به رابطه اسیب می رساند. لجبازی نوعی از “عصبانیت پرخاشگرانه” است چرا که در ان تهدید و برافروختگی وجود دارد. وقتی زن گله می کند که شوهرش برای شام به موقع از سر کار نمی اید یک پاسخ از روی لجبازی این خواهد بود:” خب چه کارمی خواهی بکنی؟” وقتی پیتر به سینسیا می گوید:” فوقش چه کار می خواهی کنی از من شکایت می کنی؟” خودش فکر می کند که دارد شوخی می کند اما در واقع دارد لجبازی می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *