#


تشنج و راهکارهایی برای درمان آن

4 جولای 2018 بدون نظر 1609 بازدید

تشنج و راهکارهایی برای درمان آن

بیماری تشنج

مشاهده تشنج در طفل بسبار وحشتناك است ولی تشنج در غالب موارد بخودی خود چندان خطر ناک نمی باشد. تشنج در غالب موارد، اعم از اینکه معالجه بشود یا نشود، بعد از مدت کوتاهی متوقف میگردد.

به طبيب فورا تلفن کنید، اگر نمی توانید او را به فوریت پیدا کنید، اشکالی ندارد نگران شود. معمولا تا آمدن طبیب تشنج تمام شده وطفل بخواب رفته است.

مواظب باشید طفل خودش را مجروح و مصدوم نسازد. اگر طفل زبان خودرا گاز میگیرد سعی کنید با گذاشتن ته مداد یا ته قلم خودنویس بین دندانهای فوقانی و تحتانی، آنها را از هم دور نگاه دارید تا زبانش در بین دندانها گیر نکند و مجروح نشود.

فرو کردن طفل دريكوان محتوی آب ولرم تأثیری در متوقف ساختن تشنج نخواهد داشت.

اگر طفل تب شدیدی دارد ، سعی کنید با ماساژ مرطوب درجه حرارتش را پائین بیاورید. لباسهایش را در بیاورید ؛ دست خود را با آب تر کنید و برای مدت چند دقيقه يك بازوی طفل، سپس بازوی دیگر ، هر دو پا ، سینه و پشتش را ماساژ دهید . هرقدر لازم است دست خود را تر کنید. ماساژ ملایم پوست بدن، خون را بسطح پوست میکشاند و تبخير باعث خنك شدن بدن میگردد. اگر تشنج طفل ادامه یابد و یا اگر تبش بالاتر از ۳۹ درجه بماند ، می توان ماساژ را ادامه داد . موقعی که سعی دارید تب طفل را پائین بیاورید ، او را با پنو و لحاف نپوشانید.

در موقع تشنج، طفل بیهوش میشود، چشمها بطرف بالا میچرخد، دندانها بهم کلید می۔ شود، تمام بدن یا قسمتی از بدن طفل به پیچ و تاب ورعشه میافتد، تنفس مشکل میشود و دهان کف آلود میگردد، گاهی اوقات ادرار یا مدفوع طفل بلااختيار خارج میشود.

تشنج، ناشی از تحریکات مغزی است که دارای علل مختلف و متعددی میباشد. این علل در سنین مختلف متفاوت است . علت تشنج در نوزادان معمولا صدمات وارده بمغز در موقع تولد میباشد.

در اطفال خردسال بين يك و پنج سالگی، شایع ترین علت تشنج عبارت از پیدایش ناگهانی تب در شروع سرماخوردگی، گلودرد و گریپ است. بنظر میرسد تبی که ناگهان در طفل پیدا میشود دستگاه عصبی اش را تحريك ميكند. بسیاری از اطفال در این دوره در موقع شروع تب ، ولو اینکه تشنج کاملی هم نداشته باشند ، معذالك به لرزه و رعشه می افتند. بنابر این اگر فرزند در سه ساله شما در موقع شروع تب تشنج میکند، نباید تصور کنید حتما مرض خطرناکی دارد و یا بعدها نیز گرفتار حملات تشنج خواهد شد . تشنج بعد از نخستین روز شروع تب معمولا نادر است.

صرع، نام تشنجاتی است که در اطفال بزرگتر، بدون اینکه علت آن تب با مرض دیگری باشد. مکرر پیدا می شود. علت اصلی و حقیقی صرع تاکنون معلوم نشده است . در بندر نوع است: در حمله بزرگی، شخص کاملا بیهوش میشود و تشنج می کند. در «حملة كوچك، حمله صرع مختصر و کوتاه است بطوریکه شخص بزمين نمی افتد و یا کنترل خود را از دست نمیدهد، فقط ممکن است بنقطه ای خیره شود یا عضلاتش موقتأ سفت ومنقبض گردد.

هر موردی از صرع باید بوسیله طبیبی که با این مرض آشنائی دارد مورد بررسی و معاینه قرار گیرد. اگر چه صرع معمولا مرضی است مزمن، ولی با تجویز داروهائی می توان از بروز حملات آن جلوگیری کرد و با آنها را تخفیف داد. تشنج علل دیگری نیز دارد که کمتر شایع است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *