#


تشخیص سلامت بدن با شکل و رنگ و ناخن ها

تشخیص سلامت بدن
10 نوامبر 2018 بدون نظر 1873 بازدید

تشخیص سلامت بدن با شکل و رنگ و ناخن ها

شکل و رنگ ناخن ها چه چیزی را در مورد سلامتی به ما می گویند؟

تشخیص سلامت بدن از طریق ناخن ها هم امکان پذیر است. ناخن به عنوان یکی از اعضای دست محسوب می شود که ممکن است کمتر کسی به آن ها توجه داشته باشد. امکان دارد باور نکنید ولی این بافت خاص می تواند اطلاعاتی خیلی خوبی در رابطه با سلامتی شما را فاش کند.

ناخن ها در مشخص کردن شرایط سلامتی و وضعیت خوب یا بد کارکرد بدن اطلاعات مهمی در اختیار ما قرار می دهند.

تغییرات در رنگ، فرم، اندازه و بافت ناخن می تواند به شما نشان دهد که دارای چه بیماری هایی هستید؛ از مشکلات معمولی گرفته تا سرطان. قصد داریم در ادامه این مطلب شما را با چند تغییر در فرم یا رنگ ناخن ها و مفهومی که در خصوص شرایط سلامتی شما خواهد داشت آشنا کنیم.

به شما پیشنهاد می شود که هر نوع تغییر قابل احساسی در ناخن های خود را جدی گرفته و متوجه باشید که این تغییرات به خاطر به وجود آمدن مشکلی در درون بدن تان اتفاق افتاده است.

گرد شدن ناخن ها

گرد شدن یا چماقی شدن ناخن ها وقتی اتفاق می افتد که ناخن ها و پوست اطراف ناخن پهن تر می شود و نوک انگشت های شما را در بر می گیرد. در این وضعیت ناخن شما به فرم یک قاشقی که برعکس شده در می آید. این وضعیت می تواند به خاطر وخامت شرایط قلبی یا ریوی شخص باشد.

هرچند با دیدن این وضعیت می بایست هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید ولی عنوان می شود که این وضعیت نشان دهنده کم شدن میزان اکسیژن در درون خون، سرطان ریه، آمفیزم، سیروز کبدی، بیماری کبدی، بیماری ارثی قلبی، التهاب مثانه، ایدز و یا بیماری مربوط به لوزالمعده است.

تشخیص سلامت بدن و ناخن های زرد رنگ

چنانچه شما هم از آن دسته از افرادی می باشید که ناخن های خود را بیش از اندازه و به مدت های طولانی لاک می زنید امکان دارد با این مشکل رو به رو شوید. افرادی که سیگار می کشند هم به علت تاثیرات بد نیکوتین امکان دارد با مشکل زرد شدن ناخن ها مواجه شوند ولی علل دیگری هم می توانند در این موضوع دخیل باشند.

به غیر از زرد شدگی، در صورتی که مشاهده کردید که ناخن های شما از جای خود بالا آمده اند امکان دارد به بیماری های قارچی مبتلا شده باشید. علاوه بر این زرد شدن ناخن می تواند علامت وضعیت سخت تری مثل دیابت، بیماری ریوی، اختلالات تیروئیدی یا لنفادم باشد، لنفادم به جمع شدن بیش از اندازه مایع لنفاوی در بافت ها گفته می شود.

ناخن های شکاف دار، شکننده یا خشک

در خیلی از مواقع خشک شدن ناخن می تواند موضوعی معمولی باشد و به خاطر عوامل خارجی و قابل کنترل به وجود آید، به عنوان مثال استفاده زیاد از پاک کننده های لاک ناخن به خصوص استون، تماس با مواد شوینده خیلی قوی، ترکیبات بهداشتی مثل ضد عفونی کننده های دست و قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آب.

ولی چنانچه به درستی از ناخن های خود مراقبت می کنید و باز هم با شکنندگی و خشکی پوست رو به رو هستید، امکان دارد به یک بیماری جدی مبتلا شده باشید، بیماری هایی نظیر کمبود پروتئین، سندروم رینود (ضعیف شدن جریان خون در رگ های دست و پا) یا کم کاری تیروئید.

خطوط تیره بر روی ناخن

کسانی که دارای پوست تیره ای هستند اغلب دچار این مشکل می شوند. اگر بر روی ناخن خود خطوط تیره ای مشاهده نمودید به یک متخصص پوست مراجعه نمایید چون این موضوع می تواند علامت بیماری ملانوما، رایج ترین نوع سرطان پوست باشد. این خطوط به تشخیص سلامت بدن بسیار کمک می کنند.

یک باور اشتباه عمومی در رابطه با این سرطان این می باشد که از پوست آغاز می شود ولی پزشکان عنوان می کنند که امکان دارد این بیماری در زیر ناخن و به خصوص در انگشت اشاره، انگشت شست و انگشت بزرگ پا خود را بروز دهد. عوض شدن رنگ یا بی رنگ شدن پوست کنار ناخن هم می تواند علامتی از بیماری ملانوما باشد.

علامت های سفید روی ناخن

افرادی که بیش از اندازه با دست های خود کار می کنند به احتمال زیاد متوجه علامت های سفید روی ناخن شان می شوند که پس از آسیبی به ناخن مثل ضربه خوردن یا شکستن آن ایجاد می شوند. این علامت ها که اغلب به نیمه ماه شبیه می باشند می توانند نمایانگر بیماری کبدی و یک بیماری بد دیگر به اسم «سندرم ناخن های تری» (Terry’s Nails) باشد.

وجود یک علامت عرضی سفید بر روی ناخن امکان دارد به خاطر مسمومیت با آرسنیک، تالیوم و یا دیگر فلزات سنگین به وجود آمده باشد. هلال های سفید هم می توانند به واسطه شیمی درمانی پدید آمده باشند.

خطوط برجسته روی ناخن

خط های برجسته عمودی بر روی ناخن معمولاً با بالا رفتن سن به وجود می آیند ولی به خطوط افقی باید خیلی توجه کرد. این خطوط که آن ها را با نام «سندرم خطوط بیو» (Beau’s Lines) می شناسند امکان دارد علامت متوقف شدن رشد ناخن باشند.

همین طور استرس یا گذراندن دوره نقاهت یک بیماری سخت هم می تواند منجر به متوقف شدن رشد ناخن ها و به وجود آمدن این برجستگی ها روی ناخن شود. این خطوط بیشتر به خاطر سوء تغذیه، شیمی درمانی و عفونت های شدید به وجود می آیند.

بی رنگ شدن پایه ناخن ها

پایه ناخن ها باید نرم و منعطف باشند و در کنار آن باید رنگ خاصی هم داشته باشد. در صورتی این بخش از ناخن شما در بیشتر مواقع بی رنگ است احتمال دارد شما دچار کم خونی شده باشید. کم خونی وقتی اتفاق می افتد که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز تولید نمی کند و در نهایت اکسیژن کافی را در اختیار سلول ها قرار نمی دهد.

چنانچه این شرایط را در ناخن خود احساس کردید بهتر است از پزشک خود بخواهید تا از شما آزمایش خون بگیرند و مقدار آهن مصرفی روزانه خود را هم بالا ببرید. بیماری «کویلونیچیا» (Koilonychia) یا قاشقی شدن ناخن یکی دیگر از مشکلات مرتبط با ناخن می باشد که به واسطه کمبود آهن در بدن به وجود می آید. در صورتی که شما هم از این شرایط رنج می برید، پایه ناخن شما هم خیلی نازک و فرورفته است و می تواند یک قطره آب را بدون اینکه سرازیر شود در خود نگه دارد.

تشخیص سلامت بدن با فرورفتگی ناخن ها

آیا شما هم متوجه چاله های کوچکی بر روی ناخن های خود شده اید؟ به این حالت فرورفتگی و یا چاله ناخن گفته می شود که می تواند علل مختلفی داشته باشد.

معمولاً این حالت به خاطر بیماری پوستی پسوریازیس به وجود می آید ولی می تواند علامت بروز بیماری آلوپشیا منطقه ای هم باشد. این بیماری مربوط به سیستم ایمنی بدن، وضعیتی می باشد که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو هجوم می آورد و به دنبال از بین رفتن آن ها، ریزش مو اتفاق می افتد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *