#


ترش کردن؛ راهکارهایی برای خاموش کردن این آتش!

ترش کردن
9 نوامبر 2017 بدون نظر 1585 بازدید

ترش کردن؛ راهکارهایی برای خاموش کردن این آتش!

ترش کردن؛ راهکارهایی برای خاموش کردن این آتش!

ترش کردن چیست؟

چند دقیقه صبر کنید حتماً خواهید فهمید.

علت این سوزش چیست ؟ عوامل گوناگونی دخیل هستند . اما در اغلب موارد ، جریان اسیدی مقصر است.

بعضی از مایعات گوارشی که به طور معمول در معده یافت می شوند به خارج از معده و به طرف مری تراوش می کنند و باعث سوزش می شوند. این مایعات حاوی اسید هیدروکلرید می باشند. اسیدی که به خاطر خاصیت خورندگی در صنایع تمیز کردن فلزات به کار میرود.

در معده پوششی وجود دارد که مانع از اثر اسید روی معده می شود ولی در داخل مری چنین لایهای وجود ندارد. به همین علت است که این اسید در حرکت رو به بالا سوزش ایجاد می کند و گاهی وقتها آنقدر شدید است که گویی انسان دچار حمله قلبی شده است.

چه عواملی باعث بالا آمدن اسید معده میشوند ؟ خودتان حدس بزنید. حمله گازانبری به یخچال یکی از علل آن است ، اما تنها علت نیست.

ترش کردن

متاسفانه بعضی از افراد بدون زیادهروی در خوردن دچار ترش کردن می شوند. برای چگونگی خاموش کردن این آتش سوزنده و چگونگی عملکرد آن ما موضوع را با متخصصان مان در میان گذاشته ایم :

در خوردن زیاده روی نکنید .

اسید معده هنگامی مجبور به بالا آمدن به داخل مری می شود که غذای بیش از حد، داخل معده باشد و شما معده را مجبور می کنید که اسید بیشتری تولید کند. دلایل زیادی برای ترش کردن وجود دارد اما اگر شما گه گاه دچار آن می شوید، علت معمول آن ، خوردن غذای زیاد با سرعت زیاد است .

صاف دراز نکشید.

سرپا بایستید تا اسید معده تان شانس بیشتری برای ماندن در معده داشته باشد . دکتر کلچر و متخصص گوارش ، میگوید: آب سر بالا نمی رود، اسید معده هم همین طور .

وقتی که دراز کشیدید ، سر خود را از تخت ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر بالاتر بگذارید . شما می توانید با گذاشتن آجرهایی زیر پایه های تخت و یا گذاشتن چند بالش زیر سر این کار را انجام دهید. ( استفاده از بالش های بیشتر می تواند مؤثر باشد )؛ کاج نگه داشتن رختخواب، مانع از تکرار ترش کردن معده می شود .

از داروهای آنتی اسید استفاده کنید.

ضد اسیدها باعث تسکین سریع ترش کردن معده می شوند.

ترش کردن

مشکل خود را با توصیه های غلط بدتر نکنید.

چه اشکالی در مصرف نعناع یا شیر وجود دارد؟ نعناع یکی از غذاهایی است که باعث شل شدن اسفنکتر مری می شود ، ( دریچهٔ کوچکی که کارش نگه داشتن اسید معده در داخل معده می باشد) و این سرپوشی کوچک حتی وقتی زیاد خورده باشید میتواند از شما محافظت کند. اما مشکل شیر چیست ؟ چربی ، پروتئین و کلسیم موجود در شیر می تواند ترشح اسید معده را تحریک کند.

دکتر کلین میگوید: بعضی افراد شیر را توصیه می کنند چون احساس خوبی در هنگام پایین رفتن به انسان می دهد اما باید بدانید که شیر همچنین باعث تحریک ترشح معده می شود.

دیگر غذاهایی که باعث شل شدن اسفنکتر مری می شوند و باید برای جلوگیری از ترش کردن ، از مصرف آنها خودداری کرد شامل آب جو ، شراب و دیگر مشروبات الکلی و گوجه می باشد.

مصرف کافئین را محدود کنید .

نوشیدنیهای کافئین دار نظیر قهوه و چای ، مری ملتهب را حساس تر و آزرده تر می کند. کافئین همچنین باعث شلی اسفنکتر مری می شود.

از بدترین دسر دنیا پرهیز کنید .

بدترین غذای تحریک کنندهٔ ترش کردن معده چیست ؟ شکلات ؛ این ماده شیرین از دو راه باعث بدتر شدن سوزش معده میشود. اول این که این ماده همه اش چربی است و در ضمن حاوی کافئین است .

هوا را پاک نگه دارید .

مهم نیست که شما سیگار می کشید و یا دود سیگار فرد دیگری به شما میرسد؛ به هر حال از دود سیگار اجتناب کنید. دود سیگار باعث شل شدن اسفنکتر و افزایش تولید اسید می شود.

قسم بخورید دیگر نوشیدنیهای گازدار مصرف نکنید.

از مریک نیویورک» میگوید: حبابهای موجود در این دکتر لری گود « متخصص معده و روده زیادخوردن را روی اسفنکتر مری بگذارد. نوشیدنی ها میتواند باعث اتساع معده تان شود و همان اثر زیاد خوردن را روی اسفنکتر مری بگذارد.

همبرگر را به سگ بدهید.

اگر چیزبرگر سه لایه با سیب زمینی سرخ کرده و شیر بستنی خوردهاید، دلیل درد معده تان مشخص است . غذاهای چرب و سرخ کرده مدت زیادتری در معده می مانند و در نتیجه باعث تولید اسید بیشتری می شوند. از مصرف گوشت های چربی دار و فرآوردههای شیری پرهیز کنید تا به طور مشخص تعداد حملات اسیدی کاهش یابد.

اندازه کمر خود را کنترل کنید.

معده شما مثل تیوپ خمیر دندان است. اگر شما تیوپ را از وسط فشار دهید، خمیر دندان از سر آن بیرون می آید. یک توده چربی که در اطراف معده تان قرار گرفته مثل فشار به لوله خمیر دندان عمل می کند. اما آنچه که شما به دست می آورید، اسید معده است.

کمربند خود را شل کنید.

به تیوپ خمیر دندان فکر کنید . خیلی از مردم می توانند برای تسکین دردشان از بندهای شلوار که روی شانه می آید، به جای کمربند استفاده کنند.

هنگام بلند شدن ، از زانو خم شوید.

اگر از شکم خم شوید به معده تان فشار وارد می شود. از زانو خم شوید زیرا هم برای معده تان سودمند است و هم کمرتان را سالم تر نگه می دارد.

کمد داروی خود را کنترل کنید.

ممکن است درد شما از آنجا منشأ گرفته باشد. بعضی از داروها نظیر آرام بخش ها و داروهای ضد افسردگی میتوانند باعث ترش کردن شوند. اگر دچار سوزش معده هستید و دارو مصرف می کنید آن را با پزشک خود چک کنید.

منطقی فکر کلید ، ادویه جات همیشه خوب نیستند.

فلفل و دیگر ادوبه جات مشابه آن، میتوانند یکی از علل ترش کردن معده باشند. خیلی از بیماران این غذاهای پرادویه را بدون هیچ گونه مشکلی میخورند و بعضی ها برعکس ، نمی توانند.

محتاط باشید ولی نترسید.

غذاهای اسیدی نظیر پرتقال و لیمو، ممکن است مشکلزا باشند ولی اسید آنها نسبت به تولید اسید معده ناچیز است . دکتر کلنکر توصیه می کند: بگذارید در مورد این غذاها، معده خودتان تصمیم بگیرد.

سعی کنید فردا شب شام را زودتر بخورید.

دکتر کلنکر میگوید: هرگز در طول ۲/۵ ساعت قبل از خواب ، غذا نخورید. یک شکم برآمده و جاذبهٔ زمین دست به دست هم می دهند و راه مطمئنی را فراهم می کنند تا اسید معده به داخل مری رانده شود .

بیماری شما میتواند زخم معده باشد.

دکتر ساموئل کلین میگوید : اگر شما به طور منظم دچار ترش کردن و سوزش معده بدون هیچ دلیل خاصی می شوید، باید به پزشک مراجعه کنید. به چه تعداد ؟ با یک حساب سر انگشتی : دو یا سه بار در هفته به مدت بیش از یک ماه . اگرچه ترش کردن در اثر به جریان افتادن دوباره اسید معده ایجاد می شود، اما میتواند نشانهٔ زخم معده باشد .

سوزش معده ای که همراه هر کدام از علایم زیر باشد باید به وسیله پزشک بررسی شود:

سختی و درد در هنگام بلع

استفراغ همراه خون

مدفوع سیاه یا خونی

تنگی نفس

گیجی یا سبکی سر

دردی که به شانه و گردن بزند.

به علاوه، سوزش معده ای که به علت تراوش ساده اسید معده ایجاد می شود. معمولاً بعد اگر سوزش معده شما قبل .۳ وعده های غذاست ، می تواند نشانهٔ از غذا خوردن عود می کند .زخم معده باشد.

زندگی را آسانتر بگیرید.

دکتر کلین میگوید : استرس ممکن است باعث تولید اسید معده شود.

ترش کردن

آنتی اسیدها میتوانند کمک کنند.

داروهای کمک کننده به هضم غذا معمولا مؤثر و بی خطرند. در این میان ، داروهای ضد اسید آشناترین داروهای گوارشی می باشند. همهٔ آنها از مخلوط منیزیم هیدروکساید و آلومینیم هیدروکساید درست شده اند. ( یکی یبوست زاست و دیگری باعث تحریک اسهال می شود. آنها اثرات هم را خنثی می کنند).

اگرچه ترکیب این دو به طور نسبی اثرات خاصی ندارد، ولی با این حال عاقلانه نیست که بیش از یک یا دو ماه از این دارو استفاده کرد . این دارو بسیار قوی میباشد . متخصصان ما موافقند که نوع مایع آنتی اسید، اگرچه به راحتی مصرف قرص نیست، معمولا کارآمدتر می باشد.

درمانهای گیاهی

در فروشگاه بهداشتی مورد علاقه خود قدم بزنید تا چندین گیاه دارویی را بیابید که استفاده از آنها برای ترش کردن معده معمول است. دانیل موری روانشناس و داروسازی که ۱۵ سال دربارهٔ داروهای گیاهی مطالعه کرده به این نتیجه رسیده که بعضی از درمانهای گیاهی باعث تسکین ترش کردن و یا جلوگیری از آن می شوند.

ریشهٔ زنجبیل : دکتر موری میگوید زنجبیل مؤثرترین گیاه است . من در بسیاری موارد دیده ام که این گیاه بسیار مؤثر است. البته مطمئن نیستیم که این گیاه چطور عمل می کند اما به نظر میرسد که اسید معده را جذب کرده و اثر ثانویه بر آرامش اعصاب دارد. با خوردن دو کپسول شروع کنید و تا آنجا که لازم است ، مقدار آن را افزایش دهید تا کم کم به مزه آن عادت کنید.

اروماتیک ها : گیاهان آروماتیک نظیر رازیانه نیز در درمان ترش کردن معده معروف هستند؛ اما تحقیقات کمی در مورد آنها صورت گرفته است.

سرکه سیب : به جز گیاهان دارویی ، یک درمان معروف ترش کردن معده ریختن یک قاشق چایخوری از سرکه سیب در نصف لیوان آب و خوردن آن در طول وعده های غذایی است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *