#


بیماری ها و درمان آن با طب سنتی

طب سنتی
15 می 2017 بدون نظر 1293 بازدید

بیماری ها و درمان آن با طب سنتی

بیماری ها و درمان آن با طب سنتی

طب سنتی در درمان سینوزیت

وقتی فردی به عفونت ، التهاب و تورم مخاط یک یا تمام سینوس های اطراف بینی دچار شده باشد در واقع به سینوزیت مبتلا گردیده است . باور های غلطی در مورد سینوزیت و درمان آن وجود دارد که از خود بیماری سینوزیت است . با وجود این بر خلاف تصورات عمومی درمان دارویی برای مبتلایان به سینوزیت مزمن چاره ساز نمی باشد .

به طور معنی وار اگر بخواهیم در مورد سینوزیت باید بگوییم که سینوس های شما عفونی و یا ملتهب شده است اما این موضوع فقط کمی از درد و گرفتاری ای را که در این موقعیت تحمل می کنید نشان می دهد . یکی از شایع ترین بیماری های دستگاه تنفس ای که در کل دنیا وجود دارد سینوزیت مزمن است .

با شروع فصل سرما ، سرماخوردگی بین مردم بسیار شایع می شود و در این بین یکی از بیشترین مشکلاتی که برای افراد بسیاری به وجود می آید مشکل سینوزیت است که در برخی اوقات با آلرژی اشتباه گرفته می شود . طب سنتی برای درمان سینوزیت راه کارهای ویژه ای را ارائه داده که چند نمونه از آن را بیان می کنیم .

سینوزیت

سینوزیت

۱- ۱۰گرم جوهر نعناع را به همراه ۲۵ گرم برگ اکالیپتوس و ۵۰ گرم مرزنجوش و ۲۵ گرم رازیانه و ۲۵ گرم تاجریزی را کاملاً سائیده سپس یک قاشق غذا خوری از مخلوط گیاهان را با دو لیوان آب جوشانده و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بخور با دهان باز بدهید .
۲- یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب را با یک لیوان آب بجوشانید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بخور دهید .
۳- یک راه ساده تری هم وجود دارد که فقط یکم باید با احتیاط انجام شود و آن اینکه یک عدد تخم مرغ را آب پز کرده و بدون اینکه پوست آن را جدا کنید تخم مرغ را به آهستگی و به حالت دورانی روی قسمت های سینوسی که دچار التهاب شده اند حرکت دهید . مراقب باشید به اندازه ای تخم مرغ روی پوستتان باشد که آسیبی به پوست نرساند و آن را نسوزاند .
پس از اینکه روی یک قسمت انجام دادید تخم مرغ را دوباره گرم کرده و روی قسمت دیگر هم قرار دهید . این کار را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه این کار را انجام داده و پس از آن تخم مرغ را پوست کنده و آن را میل کنید .

آلرژی و درمان آن در طب سنتی

افرادی که مزاج گرم دارند در اثر بیماری و تغذیه نادرست مزاج کل بدنشان و به طور خاص مزاج گرم آنها به سمت گرمی رفته است بیشتر امکان دارد که دچار آلرژی شوند . طب سنتی راه کارهایی را برای درمان آن ها پیشنهاد می دهد .

علل بروز آلرژی و علائم آن

آلرژی

آلرژی

همزمان با آغاز فصل بهار افراد بسیاری دچار آلرژی و حساسیت می شوند که علائم آن همچون ریزش اشک ، ۀبریزش بینی ، خارش های پوستی و خارش گلو می باشد . البته یکی از علل بروز آلرژی گرده افشانی گل ها و گیاهان است . در کتاب های طب سنتی ایرانی برای پیشگیری و کاهش این بیماری درمان های گوناگونی عنوان شده است .

زکام یا همان نزله گرم به علت ضعف مغز و ریزش فضولات و مواد زائد مغز به سمت بینی به وجود می آید . البته گاهی اوقات ماده این بیماری به پوست هم رسیده و باعث خرش پوست می گردد .

طب سنتی و درمان آلرژی

کاهش غذا یکی از درمان های اصلی و مؤثر در مورد بهبود آلرژی است . افرادی که مستعد بیماری هستند در فصل بهار باید دست از پرخوری کشیده و از مصرف گوشت های سخت هضم و غذاهایی که چرب هستند تا حد امکان اجتناب کنند و به خاطر اینکه ماده ی این بیماری از بدن بیرون رفته و دفع شود و در صورتی که نیاز به مصرف گوشت باشد باید از گوشت کبک و بلدرچین استفاده کنند . باید از خوردن سبزیجاتی هم چون تره ، پیاز ، شاهی و سیر و تنقلاتی مانند گردو و مصرف پنیر اجتناب کنند . عواملی مانند خوردن غذاهای شور وترش و میوه های آبکی باعث تشدید این بیماری می شود .

خوردن آش های ساده با طعم متمایل به ترشی هم چوون آش آلو و آش انار و آش سرکه به صورت هفتگی حداقل دو تا سه وعده پیشنهاد طب سنتی به افرادی است که دچار آلرژی شده اند . مصرف کاهو و سکنجبین که از گذشته تا کنون به عنوان یک سنت بوده می تواند در رفع خشکی و خارش های شدید پوستی مثمر ثمر باشد . در ایامی که دچار آلرژی شده اید سعی کنید از مصرف ادویه جات تند پرهیز کرده و افرادی که دچار خارش مزمن پوست هستند از غذاهایی حاوی کدو و اسفناج استفاده کنند .

آلرژی ای که همراه با خارش است

زمانی که آلرژی با خارش پوستی همراه باشد مصرف غذاهایی مانند سوپ جو ، خاکشیر با سکنجبین می تواند در کاهش خارش بدن مؤثر باشد .

سکنجبین

استفاده کردن از گلاب علاوه بر سکنجبین به صورت موضعی باعث کاهش خارش می شود ولی هرگز نباید فراموش کنیم که استفاده کردن از آب سرد برای اینکه خارش کم شود باعث طولانی تر شدن آلرژی می شود .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *