#


بیماری های جلدی را بیشتر بشناسیم

14 جولای 2018 بدون نظر 2343 بازدید

بیماری های جلدی را بیشتر بشناسیم

بیماری جلدی

تشخیص انواع شایع بثورات پوستی- به منظور از این مبحث آن نیست که شما را برای تشخیص امراض تربیت نمایم. اگر روی پوست بدن فرزند شما دانه هائی بیرون زده است، بدون شك محتاج مشاوره باطبیب خود میباشید. شکل بثورات پوستی مرض معینی در اشخاص مختلف آنچنان تفاوت میکند که گاهی اوقات حتى طبيب متخصص پوست هم باشكال موفق بتشخیص آنها میشود. بنابراین اشخاص کم تجربه در اینکار بیشتر گیج وحيران میشوند . منظور از این مبحث آنست که در باره بثورات شایع پوستی فرزند شما، اطلاعات عمومی مختصری در اختیار شما گذاشته شود که فکر شما را تا رسیدن بطبيب آسوده و آرام نگاه دارد .

سرخك – تب وعلائمی شبیه علائم سرماخوردگی دارد که سه الی چهار روز قبل از بیرون زدن دانه های سرخکی شروع میشود. این دانه ها مسطح وصورتی رنگ میباشد که ابتدا از پشت کرنها شروع بپاشیدن میکند و به تدریج به تنه سپس بدستها و پاها برسد . قبل از بیرون زدن دانه ها تب فوق العاده شدید است.

سرخجه – دانه های آن مسلح و صورتی رنگ و غالبا خفیف است که بسرعت در تمام بدن منتشر میشود ، تب مختصر و پا اساسا وجود ندارد . علائم سرماخوردگی در کار نیست ولی غدد لنفاوی پشت سر و گردن متورم میشود.

آبله مرغان . دانه های آبله مرغان جوشهای برجسته جدا جدائی است که در تولد بعضی از آنها تاول بسیار ریز ظر بفید پرند که پس از چند ساعت باره میشود و دلمه نازکی بر جای می گذارد جوشهای آبله مرغان ابتدا از تنه با صورت با سر شروع میشود و دسته دسته بیرون میزند . طبیب برای تشخیص کسالت ، در میان تمام جوشهای دلمه بسنه دنبال چند دوشی میگردد که هنوز تاولهایشان ترکیده باشد.

مخملك . طفل یکروز قبل از ظهور بثورات بشدت ناخوش و مبتلا بسردرد ، تبه استفراغ و گلو درد میباشد . بثورات مخملگی که بصورت قرمز بك نواختی است ، ابتدا از نواحی گرم و مرطوب بدن یعنی زیر بغل ، کشاله ران و ناحیه پشت شروع میشود.

عرقجوش (عرق سوز) عرق جوش در شروع فصل گرما در اطفال شروع میگردد . ابتدا از ناحیه گردن و شانه ها شروع میکند . دانه های عرق جوش عبارت از دسنجانی از جوشهای بسیار ریز است که بر نگ صورتی تیره میباشد.

سوختگی رانها محدود بناحبه ایست که از ادرار طفل خیس میشود و عبارت از جوش های صورتی یا قرمز رنگی است که باندازه های مختلف با بصورت قطعات و تکههای زبر و قرمز رنگ روی پوست می باشد.

اگزما – صفحات قرمز و زبری است که در اوایل متواليا خوب شده مجددا بیرون میزند . اکز ماهای شدید ، خارش داشته ، پوسته پوسته میشود و روی آنها دلمه می بندد. در اطفال شیر خوار غالبا از گونه ها شروع میشود و در طی سال اول به تنه میرسد . بعد از سال اول ، اکزمای چین های آرنج و پشت زانو از نقاط دیگر فراوانتر است.

کھیر ۔ صفحات برجسته ایست که بطور یکنواخت در سراسر بدن پراکنده میشود و بشدت میخارد.

گزیدگی حشرات- به محل گزیدگی حشرات باشكال مختلف ، از تورم وسبع و بزرگ باندازه يك بكتومانی فلزی گرفته تا جوش کوچکی که آلوده بخون دلمه شده بدون تورمی است، ممکن است دیده شود. ولی اغلب گزیدگیهای حشرات دارای دو مفت مشخص میباشد: اولا در وسط محل گزیدگی پائی جائی که نیش حشره داخل پوست گشته است سوراخ بسیار ریز یا بر آمد کی بسیار ظریفی ديده می شود. ثانيا گزیدگی در غالب موارد در نواحی غیر پوشیده بدن اتفاق میافتد.

هر گزیدگی که خارش ( مانند گزیدگی پشه ) و یا سوزش داشته باشد ممکن است با استعمال خمیری که از چند قطره آب و يك قاشق مربا خوری جوش شيران تشکیل میشود آنرا تا حدی تسکین داد . در مورد گزیدگی زنبور عسل ، ترش را اگر دیده میشود بیرون آورید و جای آن محلول جوش شیرین بمالید. برای تسکین درد و سوزش گزیدگی زنبورهای درشت و قرمزرنگ ، ماليدن يك قطره سر که در نقطه گزیدگی مؤثرتر است.

جرب به عبارت از دستجات جوشهائی است که در نوك آنها پوسته های دیده می شود و با خراشیدگی های زیادی که ناشی از خارش شدید و لاينقطع آنها است همراه میباشد. جرب در نقاطی از بدن که بیشتر دستکاری و دستمالی میشود از قبیل پشت دستهای مچ دستها، آلت تناسلی و شکم پیدا میشود. پشت تنها معمولا مبتلا می شود. این مرض مسری است و باید معالجه شود.

کچلی- لکه های حلقوی توام با زبری و خشونت پوست است که غالبا بقدر يك دو ریالی فلزی میباشد. لبه خارجی آن از برآمدگی کوچکی تشکیل یافته است . کچلی سر عبارت از لکه های گرد پوسته پوسته ای است که موی سر در آن شکسته شده است. کچلی بعلت قارچی است که واگیر دارد و باید مورد معالجه قرار گیرد.

زرده زخم – زرده زخم (بعد از دو سالگی) عبارت از پوسته نازك یا دلمه هائی است که رنگ قهوه ای متمایل بزرد عسلی دارد. هر زخم دلمه داری که روی صورت پیدا شود ابتدا باید گمان کرد که زرده زخم است . زرده زخم ابتدا جوش کوچکی است که نوك آن تاول زرد یا سفید رنگی میزند و غالبا در صورت پیدا میشود ولی تاول در اثر خارش یا دستمالی بزودی پاره میشود و پوسته نازکی بجای میگذارد با دلمه ناز کی روی آن می بندد. بتدریج جوشهای دیگری روی صورت و یا هر نقطه دیگری از بدن که دستها بتوانند عفونت را منتقل نمایند پیدا میشود. برای تشخیص و درمان باید آنرا بطبيب نشان دهید. اگر اهمال شود عفونت بسهولت منتشر میشود و ممکن است بدیگران هم سرایت نماید.

زرده زخم در اطفال نوزاد متفاوت است. این عفونت نزد نوزادان معمولا از يك تاول بسیار کوچکی شروع میشود که حامل مایع زرد رنگ یا چرك سفیدی است و پوست اطراف آن بصورت هاله قرمز رنگی در می آید. این تاول بسهولت پاره شده پوسته بسیار نازك قرمز رنگی در زیر آن نمایان میشود . بر خلاف اطفال بزرگتر، دلمه ضخیمی روی آن نمی بندد. این عنونت غالبا در نقاط مرطوب بدن نوزاد از قبیل کنارههای قنداق ، زیر بغل و کشاله ران شروع میشود . تاولهای جدید هم ممکن است مرتبا پیدا شود . این عفونت باید فورا بوسیله طبیب مورد معالجه قرار گیرد . اگر بطبيب دسترسی ندارید ، بهترین طریقه برای درمان آن اینست که با یک تکه پنبه هیدروفیل تاول ها را بدقت پاك کنید (تا چرك زبر آن بنواحی اطراف پوست سرایت نکند)، سپس پوسته های نازك وقرمزرنگی که در زیر آنها نمایان میشود در معرض هوا قرار دهید . طوری لباسهای طفل را بپوشانید که جوشهای زرد زخم پوشانده نشود و در صورت لزوم اطاق را گرمتر از معمول نگاهدارید تا طفل احتیاج بپوشیدن لباس زیاد نداشته باشد. در موقع بروز زرده زخم باید کهنههای طفل ، ملافه ها، زیر لباسیها، پیژاما، حوله و سایر پوشاک و البسه طفل را جوشاند.

حساسیت نسبت به بعضى از گیاهان- دستجات تاولهای کوچک و بزرگی است که پوست زیر آن قرمز و درخشنده میباشد و در فصول بهار و تابستان در نقاط غیر پوشیده بدن پیدا میشود و بشدت میخارد. برای درمان آن بطبيب خود مراجعه کنید.

شپشك سر – پیدا کردن رشكهای آن سهل تر از خود شپش میباشد این رشكها اجسام ریز و سفید رنگ و بیضی شکلی است که هريك از آنها محكم بيك تار مو چسبیده است. در کنار موهای پشت کردن ممکن است جوشهای قرمز رنگی که خارش دارد دیده شود .

خال و ماه گرفتگی- بسیاری از نوزادان موقع تولد دانه های قرمز رنگی پشت گردن خود دارند. گاهی اوقات این دانه ها در ناحیه بین دو ابرو و ناحیه پلکهای فوقانی طفل نیز دیده میشود . این لکه ها در غالب موارد بتدریج برطرف میشود و احتباج بدرمانی هم ندارد.

لکه هائی که بنام دلكه های شرابی رنگ معروف است قسمتهایی از پوست میباشد که برنگ قرمز سیر ومسطح میباشد. این لکه ها خیلی شبیه لکه های قرمز رنگی است که در پشت کردن و پلكهای فوقانی ایجاد میشود (که در فوق بأنها اشاره شد، ولی این لکهها در سایر نقاط بدن نیز پیدا میشود و ممکن است بزرگتر ، قرمزتر و دائمی باشد. بعضی از آنها، بخصوص آنهائی که کم رنگ تر است ، ممکن است خود بخود از بین برود. درمان آنها چندان آسان نیست

لکه هائیکه شبیه و دانه های توت فرنگی ، است نسبتأ فراوان میباشد . این لکهها برجسته و بر نگ قرمز تند است که خیلی شبیه سطح خارجی توت فرنگی میباشد. این لکه ها در موقع تولد ممکن است بسیار کوچک بوده و بعد بتدریج بزرگتر شود، یا ممکن است ابتدا اصلا وجود نداشته باشد ولی بعد ظاهر شود. این لکه ها غالبا تا مدتی بزرگی میشود و بعد رشد آنها متوقف میگردد. بعضی از آنها خود بخود و بدون درمان مجددا كوچك شده بکلی از بین میرود . اگر طبیب ضرور بداند می توان آنها را درمان کرد.

غارهای خونی لکه های نسبت بزرگی و قرمز آبی رنگی است که بعلت انبساط دسته ای از وریدهای عمقی پوست ایجاد میشود. اگر این لکه ها مخل زیبائی باشد می توان گاهی آنها را عمل کرد.

خال ممکن است باندازه های مختلف ، صاف یا مودار باشد . در صورتیکه این خالها مخل زیبائی باشد و یا در نتیجه اصطكاك با لباس تحريك شود می توان آنها را با عمل جراحی بیرون آورد.

زگیل – انواع معمولی زگیل ممکن است در دستها، کف پاها وصورت بیرون بزند . زگیل تا حدی واگیر دارد و باید طبيب آنرا ببیند. بعلاوه نوع مخصوصی از زگیل وجود دارد که بنام دزگیل مسری، معروف است. این نوع زگیل ابتدا کرد ، صاف و درخشان و باندازه ته سنجاق و برنگ سفید یا صورتی است و بتدریج زیاد شده بزرگی میشود و در مرکز آن فرورفتگی ایجاد میگردد . برای جلوگیری از انتشار باید آن را معالجه کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *