#


بیماری خناق یا خروسک و روش های درمانی آن

14 جولای 2018 بدون نظر 1333 بازدید

بیماری خناق یا خروسک و روش های درمانی آن

بیماری خروسک

خروسك – خناق کلمه ایست که معمولا برای انواع تورم و التهابات حنجره در اطفال بکار میرود. تورم حنجره معمولا بايك نوع سرفه خشك، خشن و صدادار (که بسرفه خناقی معروف است) و تنگی نفس همراه میباشد.

فراوانترین و خفیف ترین نوع خناق، خروسك (با خناق انقباضی بدون تبه) است که ناگهان در اواخر شب پیدا میشود . طفل در طی روز ممکن است کاملا سالم با نتط مبتلا بسرماخوردگی بسیار خفیف بدون سرفه باشد . طفل ناگهان با يك حمله شدید سرفه های خنانی از خواب میپرد، صدایش گرفته و خفه است و نفسش تنگی میکند. طفل برای نفس کشیدن شدت تقلا میکند و از جا میپرد. دیدن این منظره برای اولین بار بسیار وحشت انگیز و ترسناك است ولی خطر واقعی آن آنقدرها که بنظر میرسد نیست. البته شما باید برای هر نوع خناقی فورا طبیب را مطلع کنید و از او استمداد بنمائید.

درمان فوری خناق ، قبل از رسیدن طبیب، عبارت از بخار آب (یا بخور) است. استفاده از يك اطاق کوچک برای اینکار مناسب تر است زیرا می توان بسرعت آنرا از بخار آب اشباع کرد . اگر لوله کشی آب گرم داشته باشید و آب آن کاملا داغ باشد ، طفل را بحمام ببرید و شير آب گرم را در وان باز کنید ( اینکار برای ایجاد بخار آب در فضای حمام است ، نه گذاشتن طفل در وان). اگر دوش داشته باشید ، باز کردن آن ( برای ایجاد بخار در حمام) از همه چیز بهتر است. اگر آب لوله داغ نباشد، بوسیله یکدستگاه الکتریکی تهیه بخار یا بوسیله جوشاندن يك لكن آب در روی اجاق با بخاری برقی می توانید بخار آب تولید کنید . تا وقتی تمام فضای اطاق از بخار آب اشباع گردد، طفل را نزديك منبع تولید بخار آب نگاه دارید. اگر در لوله ها آب داغ وجود ندارد و دستگاه تهیه بخار و اجاق برقی ندارید ، بوسیله اجاق گاز در آشپزخانه لكن آب را جوش آورید و طفل را نزديك آن بگيريد. يك چتر باز شده که هم روی سر طفل وهم روی لكن آب را بپوشاند می تواند مقدار زیادی بخار آب را در اطراف طفل متراکم کند.

موقعی که طفل بخار آبرا تنفس میکند ، خروسك معمولا بسرعت رو ببهبود میرود ضمنا در این مدت ، هوای اطاقی که قرار است طفل در آنجا بخوابد باید از بخار آب اشباع گردد، مادامیکه علائم و آثاری از خروسك خناق) در طفل وجود دارد شخص بزر کی باید در اطاق طفل بیدار بماند و تا سه شب متوالی در همان اطاق نزد طفل بخوابد و حتی بعد از بهبود خناق هر دو سه ساعت یکبار از خواب بیدار شود تا مطمئن گردد که طفل براحتی تنفس میکند.

خروسك معمولا يك با دو شب بعد مجددا عود میکند. برای جلوگیری از برگشت خروسك، اطاق طفل را تا سه شب متوالية از بخار آب اشباع نمائید. این نوع خناق ظاهر از تجمع سه علت باهم: یعنی سرماخوردگی، داشتن حنجرهای حساس و هوای خشك، در طفل بوجود می آید.

خناق شدید توام با تب (لارنگو برونشیت) يك نوع خناق شدید تری است که معمولا با سرماخوردگی حقیقی سینه همراه است. سرفه خناقی و تنگی نفس ممکن است بتدریج یا بطور ناگهان در هر موقع شب با روز طفل را دچار سازد. بخور دادن فقط تا اندازه ای باعث تسكين آن میشود. اگر فرزند شما دچار گرفتگی صدا و تب یا تنگی نفس و تب شده است، باید بدون تأخير او را تحت نظر دقیق و مداوم طبيب قرار دهید. اگر نمی توانید بطبيب خود فورا دسترسی پیدا کنید ، بطبيب دیگری مراجعه کنید. اگر اگر آمدن طبیب میسر نیست، طفل را فورا به بیمارستان ببرید.

دیفتری حنجره هنوز یکی از علل خناق میباشد .گرفتگی و خشونت تدریجی صدا ، سرفه و تنگی نفس و تاب مختصر ، از علائم آنست . اگر طفل قبلا بر ضد دیفتری واکسینه شده باشد ، خطر پیدایش کسالت تقریبا از بین خواهد رفت.

در هر حال، در هر نوع خناق، طفل باید فورا توسط طبيب مورد معاینه قرار گیرد. اگر گرفتگی صدا و تنگی نفس ولو بطور خفيف مشاهده شود و اگر تب ۵/۳۸ درجه با بیشتر باشد، فوریت معاینه طبيب بحد اعلی خواهد بود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *