#


بهترین جایگزین شیر گاو چیست؟

11 فوریه 2018 بدون نظر 1559 بازدید

بهترین جایگزین شیر گاو چیست؟

به جای شیر گاو از این ماده گیاهی استفاده کنید

با این که نزدیک ‌ترین گزینه به شیر گاو، شیر سویا است، ولی به معنای آن نیست که بهترین گزینه برای تمام موارد به حساب می آید.

به گزارش ازمن بپرس، چنانچه مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می باشید، به شیر حساسیت دارید و یا یک رژیم غذایی بدون لبنیات را استفاده می کنید، شاید جایگزین های گوناگونی را برای شیر امتحان کرده باشید. ولی چنانچه برای فراهم مواد مغذی، مثل کلسیم و پروتئین به شیر وابسته هستید، باید به طور هوشمندانه جایگزین گیاهی آن را برگزینید.

بر اساس گزارش “پریونشن”، در وضعیتی که جایگزین های شیر اکثرا به عنوان معادلی مناسب برای شیر گاو فروخته می شوند، ولی تمام آن ها از محتوای درشت مغذی های یکسان برخوردار نیستند. برای دسترسی به این نتیجه ها محققان در دانشگاه مک گیل کانادا فرم تغذیه ای نمونه های شیرین نشده شیرهای سویا، برنج ، بادام و نارگیل را مورد سنجش قرار دادند. در نتیجه، آن ها به این نتیجه رسیدند که شیر سویا بیشترین شباهت تغذیه ای را به شیر گاو دارد و دارای نسبت ایده آل پروتئین ها، چربی ها و کربوهیدارت ها می باشد.

با این که شیر سویا نزدیک‌ ترین گزینه به شیر گاو می باشد، ولی به معنای آن نیست که بهترین انتخاب  برای همه به شمار می رود.

شیر سویا از لحاظ تغذیه ای نزدیک‌ ترین گزینه به شیر گاو می باشد. یک فنجان از این فرآورده دارای مواد مغذی ضروری و حدودا میزان مشابه پروتئین با یک فنجان شیر گاو می باشد. ولی همان طور که تعداد زیادی از متخصصان تغذیه هشدار می دهند که یک شیر جایگزین واحد که سالم ‌ترین انتخاب برای همه باشد، وجود ندارد.

هنگامی که می خواهید میان شیر گاو و یا یک شیر غیر لبنی انتخابی داشته باشید، باید به این که کدام فرآورده با رژیم غذایی کلی، نیازها، و ذائقه شما سازگارتر است، دقت کنید.

آیا حساسیت دارید؟

شیر سویا برای کسانی که به پروتئین شیر و یا سویا حساسیت دارند، مناسب نمی باشد. بدن انسان پروتئین های شیر و سویا را در یک قالب در نظر می گیرد.

آیا به شیر برای تامین پروتئین و کلسیم وابسته هستید؟

شیر سویا در مقایسه با سایر جایگزین های شیر از محتوای پروتئین بیشتری برخوردار است، ولی تمام برندها با کلسیم غنی نمی شوند، به همین دلیل قبل از خرید برچسب محصول را بخوانید. چنانچه به دوز مصرفی هر روزه برای فراهم مواد معدنی استخوان ساز وابسته می باشید و یا به صورت مرتب از شیر به عنوان اساس میان وعده و یا وعده غذایی خود مصرف می کنید، توجه به مقدار پروتئین و کلسیم دارای اهمیت می باشد.

چنانچه به دنبال جایگزین های حاوی پروتئین و یا کلسیم نیستید، چون این مواد مقوی را از سایر منابع فراهم می کنید، شیر شیرین نشده نارگیل و یا بادام هم گزینه های خوبی برای شما به شمار می روند.

آیا تنها کمی شیر به قهوه خود اضافه می کنید؟

چنانچه برای تغییر در طعم قهوه صبحگاهی فقط کمی شیر به آن بیافزایید، این که از چه شیری مصرف کنید خیلی اهمیت نخواهد داشت. در خصوص شیر غیر لبنی، انتخاب نمونه های شیرین نشده، بدون شیرین کننده های مصنوعی، و دارای کمی پروتئین و یا چربی سالم باشد، کافی است. حتی اگر حساسیت ندارید می توانید از شیر گاو مصرف کنید.

 

آیا فقط به خاطر عدم تحمل لاکتوز از شیر گاو خودداری می کنید؟

احتمال دارد به این کار نیازی نباشد. اشخاص زیادی خود را مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می پندارند، در وضعیتی که در حقیقت این طور نیست. موضوع این جاست که آن ها قادر نیستند یک نوع پروتئین کازئین در شیر به نام A1 را تحمل کنند. یکی دیگر از انواع پروتئین کازئین در شیر به نام A2 اکثرا بدون بروز عوارض جانبی قابل تحمل می باشد. شاید تفاوت کمی در ساختار آمینو اسید پروتئین ها علت این مسئله باشد.

بر اساس گفته محققان، شیر گاو در بین شیرهای موجود در بازار دارای بهترین ترکیب مواد مغذی برای انسان می باشد و نزدیک‌ ترین گزینه به شیر مادر به حساب می آید. علاوه بر این ، محققان به این نکته اشاره داشته اند که تحقیق های بسیاری در زمینه اثرات کلسیم اضافه شده بر بدن انسان باید صورت گیرد. در نهایت، کسب مواد مقوی به شیوه طبیعی به جای منابع غنی شده و یا مکمل ها بهترین گزینه می باشد و شیر گاو می تواند این هدف را محقق سازد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *