#


بهترین تغذیه برای دوران سالمندی

سبک زندگی سالمندان
14 سپتامبر 2018 بدون نظر 923 بازدید

بهترین تغذیه برای دوران سالمندی

تغذیه مناسب برای دوران سالمندی

سالمندی دوره­ای است که با کم شدن فعالیت­های فیزیکی و افزایش بیماری ها مختلف همراه است و توجه به رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد. سوءتغذیه یکی از معضلاتی است که اغلب سالمندان با آن مواجه هستند. پیامدهای سوءتغذیه برای سالمندان، پوکی استخوان، ابتلا به بیماری استئوپنی و بسیاری از بیماری­های دیگر است که می­تواند عاملی برای مرگ و میر آن­ها نیز باشد. تغذیه در دوران سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است و هر یک از سالمندان باید تحت نظر پزشک متخصص باشند تا دوران سالمندی خود را با کمترین مشکلات سپری کنند.

از جمله مواردی که کمک می­کند تا سالمندان، این دوره از زندگی خود را به بهترین حالت سپری کنند استفاده از مکمل­هایی است که سرشار از زیرمغذی­ها هستند. دریافت این مکمل­ها کمک می­کند تا گروه­های سنی بالاتر بتوانند دوران سالمندی بهتری را سپری کنند. کم­غذایی سالمندان موجب می­شود تا نتوانند ریزمغذی­های لازم را دریافت کنند و این مسئله تاثیر بسزایی در بیمارشدن آن­ها خواهد داشت. وجود ویتامین­هایی همچون B6 و ویتامین E و روی، از مهمترین ریزمغزی­های هستند که باید در دوران سالمندی استفاده شود.

افرادی که دارای سن بالایی هستند برای اینکه دوران سالمندی سالم­تری داشته باشند باید درکنار مکمل­های ریزمغذی از رژیم غذایی متعادلی نیز برخوردار باشند. زمانی که سن افراد افزایش می­یابد آب بدن به میزان محسوسی کاهش و درمقابل چربی بدن افزایش پیدا می­کند. در این حالت انرژی متابولیسم پایه که تحت عنوان BMR شناخته می­شود رو به کاهش است. برای داشتن سالمند سالم­تر افراد باید به ورزش­های ملایم روی بیاورند تا به وسیله آن بتوانند بافت­های بدون چربی بدن خود را حفظ کنند.

با افزایش سن و در دوران سالمندی اسید معده نیز به میزان کمی ترشح خواهد داشت و معده قدرت حرکتی خود را به میزان قابل توجهی از دست می­دهد. این امر باعث می­شود تا ویتامین B12 و ویتامین D و همچنین کلسیم کمتری جذب بدن شود. عوامل بسیار دیگری نیز هستند که منجر به کاهش توانایی در دوران سالمندی خواهد شد که از مهم­ترین این عوامل تغییرات ایجاد شده در سیکل خواب است.

توجه به تغذیه در دوران سالمندی به افراد مسن کمک می­کند تا در برابر بیماری­هایی همچون آب مروارید و التهاب مفاصل و یا حتی بیماری آلزایمر مقاومت بیشتری داشته باشند. کاهش فعالیت­های فیزیکی به همراه افزایش ابتلا به بیماریه­های مزمن همراه با دوران سالمندی است. بهبود برنامه­های تغذیه در دوران سالمندی می­تواند از بروز مشکلات و بیماری­های فوق جلوگیری به عمل آورد. انتخاب صحیح مواد غذایی کمک می­کند تا افراد مسن دوران سالمندی سالم­تری داشته باشند.

اهمیت تغذیه در دوران سالمندی

از آنجایی که برنامه­های غذایی در دوران سالمندی تغییر پیدا می­کند باید به تغذیه در این دوران نیز توجه کافی داشت. یکی از مهم­ترین موارد در دوران سالمندی رعایت اصول تغذیه است که سلامتی و نشاط و تندرستی بیشتری را برای سالمندان به­دنبال خواهد داشت. اگر اصول تغذیه درست رعایت شود فشارخون بالا و چربی خون بالا و یا حتی بیماری­هایی همچون دیابت و پوکی استخوان به سراغ سالمندان نخواهد آمد.

موارد بسیاری وجود دارد که در تغذیه سالمندان تاثیر خواهد داشت که در این بین می­توان به عوامل جسمانی همچون ابتلا به بیماری­های مزمن، تغییر حس چشایی، بی­تحرکی و وجود مشکلات گوارشی اشاره کرد. درآمد کم و نداشتن امکانات لازم جهت تهیه غذای سالم و یا زندگی در آسایشگاه سالمندان از دیگر مواردی است که بر روی تغذیه در دوران سالمندی تاثیر دارد. دراین حالت سالمندان امکان برخورداری از مکمل­های غذایی و برنامه تغذیه­ای سالم را نداشته و دچار بیماری­های بسیاری می­شوند.

استفاده از مایعات بسیار و مصرف روزانه شیر و لبنیات در تغذیه سالمندان نقش کلیدی دارد. برخی از سالمندان ملزم به استفاده از دندان­های مصنوعی هستند که در برنامه غذایی آن­ها باید برنج به­صورت کته و گوشت­هایی قرار داده شود که بسیار نرم و نازک هستند و برای پخت نیز آب­پز شده­اند. استفاده از سبزیجات پخته و تخم­مرغ، میوه و آب­میوه­های تازه و غلات موجب می­شود تا ریزمغذی­های لازم وارد بدن سالمندان شود.

سالمندان باید توجه داشته باشند که به همراه فیبرهایی که در طول روز دریافت می­کنند بهتر است حدود ۶ تا ۸ لیوان از مایعات نیز استفاده کنند. چنانچه فرد سالمندی به بی­خوابی دچار شده باشد بهتر است مصرف چای و قهوه را از برنامه غذایی خود حذف کند و شیر ولرم را جایگزین آن­ها کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *