#


بزرگی شکم و علل آن

بزرگی شکم
1 ژانویه 2019 بدون نظر 1731 بازدید

بزرگی شکم و علل آن

بزرگی شکم و دلایلی که باعث ایجاد آن می شود

در اطرافیانمان برخی از افراد را دیده ایم که با داشتن اندامی لاغر، با مشکل بزرگی شکم مواجهند.خودشان چربی را علت آن می‌دانند در صورتی که علت آن می‌تواند یک بیماری باشد.

بزرگی شکم همیشه به دلیل چاقی نیست

بیشتر افراد دوست دارند که از اطراف بخش میانی بدن خود وزن کم کنند. چربی دور بدن ما باعث عواقب جدی مربوط به سلامتی می شود چون به اندام های ما نزدیک تر است خطرناک تر از حمله چربی در دیگر مناطق بدن می باشد. بیماری های مزمن زیادی هستند که به وسیله بزرگی شکم ایجاد می شوند و یا اینکه بدتر می گردند.

 چربی که در شکم وجود دارد بسیار متفاوت از دیگر بخش‌های بدن است چرا که بیشتر چربی بدن ما به عنوان چربی زیر جلدی در نظر گرفته می شود این چربی درست زیر سطح پوست قرار گرفته است.

چه بیماری هایی مربوط به شکم بزرگ هستند

چربی موجود در شکم و اطراف شکم هر دو زیر جلدی و چربی امعا و احشاء هستند. چربی ها باعث می شوند تا مشکلات جدی سلامتی ما اتفاق بیفتد از جمله دیابت انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی.

سرطان پستان و مشکلات کیسه صفرا در زنان با چربی ترانس دار افزایش پیدا می کند. اینجا یک سوال مهم پیش می آید و آن این است که علل نگران کننده این چربی اضافه و بزرگی شکم چیست به خصوص زمانی که ما بدن لاغری داریم.

 چربی اضافه و بزرگی شکم

 علت های متعددی برای افراد چاق وجود دارد. وقتی نسبت به سوخت و ساز بدنمان کالری بیشتری داشته باشیم بدن مجبور می شود کالری اضافه را به عنوان چربی ذخیره کند همین طور که در حال افزایش سن هستیم سبب می‌گردد به تدریج توده عضلانی خود را از دست دهیم و چربی به دست آوریم.

علاوه بر این ژنتیک و  خانواده ما نیز نقش مهمی در نوع چاقی که به دست می‌آوریم ایفا می‌کند و همچنین نوشیدن الکل باعث می شود تا شکمی چاق داشته باشید و بسیار خطرناک نیز می باشد.

 عوامل جدی و خطرناک داشتن شکم بزرگ

 زمانی که وزن اضافه نمی کنید اما متوجه می شوید که معده شما بزرگتر می شود ممکن است این به خاطر اسیدیته و یا گاز و نفخ باشد. برخی از دلایل مشترک باد کردن شامل بلعیدن هوا، نوشیدنی های الکلی و برگشت اسید در معده و مصرف بیش از حد کافئین است که باعث می‌شود به شکل نفخ شکم خود را نشان بدهد.

 از آنجایی که وجود اسید در معده به عنوان یک محافظ برای کشتن باکتری ها می باشد اما زمانی که این اسید در فرآیند هضم تداخل پیدا کند و یا اینکه مقدار آن زیادتر از مقدار مورد نیاز باشد می‌تواند سبب برگشت و نفخ شکم گردد.

 سندروم روده تحریک پذیر و یبوست نیز از دلایل اصلی دیگری برای چاقی شکم هستند.

 آیا بیماری باعث می شود شکم بزرگ شود؟

 افسردگی استرس و اضطراب کنترل نشده

 زمانی که ما دارای مسئولیت‌های کاری زیادی باشیم به طور طبیعی استرس افزایش می‌یابد و استرس کنترل نشده می تواند یکی از دلایل اختلالات روده و معده باشد.

 علاوه بر این افسردگی نیز می تواند منجر به رسوب چربی در اطراف شکم شود و در نهایت باعث افزایش وزن می شود چون که در طول زمان ترشح هورمون کورتیزول را که از غده آدرنال ترشح می شود به خطر می اندازد.

 بنابراین داشتن استرس شدید می تواند دلیلی برای اختلالات شکمی شما باشد و اگر فکر می کنید که می توانید آن را برای چند سال دیگر تحمل کنید باید مراقب باشید که وجود استرس برای بدن شما و سلامتی شما بسیار مضر است. از آنجایی که سطح بالای استرس باعث می‌شود تا تجمع کورتیزول در سیستم های بدن ما افزایش یابد در طول زمان این هورمون استرس منجر می‌شود تا چربی شکم داشته باشیم.

پیری و الگوی سبک زندگی

از آنجایی که در مقایسه با سایر بخش های دیگر بدن تمایل دارد تا چربی را به سمت شکم جمع کند این عامل بیشتر منجر به عدم تناسب چربی در بدن می‌شود علاوه بر این سالمندی بر استحکام عضلات و سفتی پوست تاثیر می گذارد و در حالی که ماهیچه ها منقبض می‌شوند و پوست بخاطر از دست دادن کلاژن از بین می رود.

اختلالات هورمونی در زنان

بسیاری از زنان در طول مرحله بعد از یائسگی دچار تغییرات هورمونی می گردند که باعث می شود سطح هورمون زنانه کاهش و تاثیر بر چربی در بدن بشود و این منجر می شود تا چربی در بدن به سمت شکم بیشتر روانه گردد و باعث بزرگ شدن شکم بشود پس اگر شما یک زن میانسال هستید تغییرات هورمونی نیز می تواند دلیلی باشد بر اینکه شکم تان بزرگتر شود و وزن کم نکنید.

علل دیگر بزرگ شدن شکم بدون افزایش وزن

 خوردن مواد غذایی پرچرب چاقی پس از زایمان، ابتلا به بیماری تیروئید، مشکلات گوارشی می توانند سبب نفخ شکمی و بزرگی شکم شوند.

 علاوه بر علتهایی که بیان کردیم عوامل دیگری نیز هستند که بدون افزایش وزن تاثیر دارد از جمله:

 آلرژی های خاص عفونت رشد و یا شرایط دیگر موثر بر گاستریک مجاری ادراری یا سیستم تناسلی می‌تواند سبب این عارضه شود.

 پس زمانی که با بزرگی شکم رو به رشد خود مواجه شدید علائم مرتبط را یادداشت کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *