#


با کمک نوشتن و صحبت کردن هیجانات را تخلیه کنید

11 ژانویه 2018 بدون نظر 2133 بازدید

با کمک نوشتن و صحبت کردن هیجانات را تخلیه کنید

با کمک نوشتن و صحبت کردن هیجانات را تخلیه کنید

بر اساس گفته عطیه رضایی، روانشناسی بالینی روش مناسب دیگری که برای کنترل هیجانات منفی مانند خشم وجود دارد، تخلیه هیجانات از طریق خط خطی کردن، نوشتن و حرف زدن در خصوص احساساتمان با سایر افراد می باشد.

این روانشناس بالینی بیان کرد: ریشه اکثر نزاع ها  و درگیری هایی که عاقبت بسیاری از آن ها خوش آیند نمی باشد خشم و پرخاشگری است. تمام مردم این را خوب می دانند که ایجاد خشم در بسیاری از مواقع باعث می شود که وضع بدتر شود و نشان دادن خشم شیوه مناسبی برای کاهش انرژی آن ها به حساب نمی آید ولی بسیاری از کسانی که مخصوصا در دعواها خشم شان را نشان می دهند احساس از دست دادن کنترل و شرمندگی می کنند. بنابر این بهتر است که راه حل بهتری را برای این هیجان تخریب کننده پیدا کنیم. طوری که نه مجبور باشیم آن را فرو ببریم و یا این که به خودمان آسیب وارد کنیم و نه با نشان دادن آن ها باعث آسیب رسیدن به سایر افراد شویم. در ادامه برای این که بتوانیم از بسیاری از این اتفاقات جلوگیری کنیم، یعنی خشم خود را به ویژه در زمان های دعوا اختلاف و درگیری ها کنترل کنیم پیشنهاداتی را در اختیارتان قرار داده ایم.

رضایی در ادامه بیان کرد: به آگاهی ما از این که در یک شرایط عصبانی قرار داریم “خود آگاهی هیجانی” گفته می شود. به بیان دیگر، خودآگاهی هیجانی به معنی این است که فرد به احساسات و هیجاناتی که در مواقع گوناگون رخ می دهد آگاهی داشته باشد. این آگاهی باعث می شود که به کنترل هیجانات و احساسات ما کمک کند.

وی تصریح کرد: به طور مثال با گفتن برخی از جملات به خودتان می توانید خشم تان را کنترل کنید مانند «من در حال حاضر عصبانی هستم» و «احساس خشم می کنم».

خشممان را از پیش شناسایی کنیم

این روانشناس بالینی در ادامه افزود: با توجه به تجربه هایی که در مورد عصبانیت ها در گذشته داشته ایم می تواند به ما کمک کند که بودن با بعضی از افراد و یا حضور در برخی شرایط ها در اکثر موارد باعث ایجاد عصبانیت در ما می شود. به طور مثال اگر می دانید که با شخصی اگر به سینما بروید باعث بروز خشم در شما می شود می توانید با او به سینما نروید. یا این که باید در جلسه ای شرکت کنید که در ارتباط با کارتان است و در آن همکار و یا رئیس تان درباره ی عملکردتان غیر منصافنه است باید در این موقعیت از پیش بدانید که باید به راه کارهایی مانند مذاکره و یا تن آرامی به آن جلسه مجهز باشید. اگر همیشه مجهز باشید به شما کمک می کند که خشم تان را بهتر کنترل کنید.

رضایی با اشاره به این که نفس عمیق می تواند بر روی ضربان قلب و فشار خون تاثیر گذار باشد بیان کرد: به این ترتیب می توان با کمک نفس عمیق از بالا رفتن فعالیت اجزای حسمانی خشم جلوگیری کنید و به خنثی کردن آن کمک کنید.

حواسمان را پرت کنیم

عطیه رضایی خاطر نشان کرد: منطق کمک گرفتن از شیوه های حواس پرتی در این است که ذهن ما دارای این خصوصیت می باشد که قادر نیست در آن واحد به دو مسئله فکر کند. زمانی که در هنگام خشم حواس تان را به سمت موضوعات حاشیه ای معطوف می کنید حواس بر روی ذهن تاثیر می گذارد و به این ترتیب فکر کردن و پر و بال دادن بیشتر به خشم را از خود دور می کنیم. هر راهی که از نظر روانی شما را می تواند از شرایط دور و حواس تان را به جای دیگری مشغول کند به عنوان یک شیوه حواس پرتی به حساب می آید. به طور مثال شمردن اعداد به طور معکوس، به یاد آوردن یک تصویر و یا خاطره خوشایند آن، به یاد آوردن شعر، تماشای فیلم و…

طبق گفته ی این روانشناس بالینی یکی دیگر از روش های مناسبی که برای کنترل هیجانات منفی مانند خشم، این است که برای تخلیه هیجانات از نوشتن، حرف زدن با دیگران در مورد احساساتمان و خط خطی کردن استفاده کنیم.

وی در پایان افزود: شاید در برخی از موارد روش های قبلی به دردمان نخورد و ما ضرورتاً در شرایط آغاز تجربه خشم قرار بگیریم. در چنین مواردی بهترین راهی که می توانید داشته باشید این است که برای این که هیجاناتمان را کاهش دهیم باید موقعیت را ترک کنید. ولی این را بدانید که ترک موقعیت نباید زیادی از حد طول بکشد و زمانی که حس کردید آرام شدید باید به موقعیت بازگردید و حتما در زمانی مناسب در مورد موضوع پیش آمده گفت و گو کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *