#


با نحوه ی کاشت دندان و انجام ارتودنسی بیشتر آشنا شوید

27 مارس 2018 بدون نظر 1639 بازدید

با نحوه ی کاشت دندان و انجام ارتودنسی بیشتر آشنا شوید

کاشتن دندان (ایمپلنت)

با این که پیشرفت هایی  در زمینه ی بهداشت و مراقبت از دهان و دندان ایجاد شده است، میلیونها نفر از مردم دنیا دچار بی دندانی و از دست دادن دندانهایشان هستند که بیشتر آنها به خاطر پوسیدگی دندان، التهاب لنه (ژنژیویت) و یا صدمات وارده به دندان ها می باشد. برای سالیان دراز، تنها درمان افرادی که دندانشان را از دست داده بودند قرار دادن بریج و با گذاشتن دندان مصنوعی بود. اما امروزه کاشتن دندان (ایمپلنت) هم در دسترس افراد بوده و می توانند از آن استفاده نمایند.

ایمپلنت ها را بجای ریشه دندان ها قرار می دهند. ایمپلنت ها یک پایه قوی برای دندان های ثابت با قابل برداشت هستند که این دندانها شبیه دندان های طبیعی می باشند. ایمپلنت ها دارای مزایای زیادی می باشند که بعضی از این مزایا عبارتند از:

  • پیدا کردن یک ظاهر خوب: ایمپلنت ها این احساس را به شما می دهند که انگار این دندان طبیعی خود شما می باشد و از آنجایی که این دندان ها طوری کاشته می شوند که به استخوان فک جوش می خورند بطور دائم همراه شما خواهند بود.
  • باعث بهتر صحبت کردن شما می شوند: دندان های مصنوعی که خوب اندازه نیستند باعث می شوند که در دهان لغزیده و باعث بد حرف زدن شما می شوند. دندان های کاشتنی به شما این اجازه را می دهند که بدون نگرانی از اینکه دندانتان بلغزد صحبت کنید.
  • راحتی بیشتر: از آنجایی که دندان های کاشتنی قسمتی از بدن شما می شوند، ناراحتی و برداشتن دندان که در دندان های مصنوعی وجود دارد در آنها دیده نمی شود.
  • غذا خوردن راحت تر: لغزیدن دندان های مصنوعی در دهان می تواند باعث شود که جویدن غذا مشکل شود. دندان های کاشتنی همچون دندان های طبیعی خود شما عمل می کنند و به شما این امکان را می دهند که غذاهای مورد علاقه خود را با اطمینان و بدون هیچگونه دردی میل نمایید.
  • افزایش اعتماد به نفس: دندان های کاشتنی می توانند باعث شوند که لبخند به شما باز گردد و به شما کمک می نماید که احساس بهتری در مورد خودتان داشته باشید.
  • بهبود بهداشت دهان: برای داشتن دندان های کاشتنی (ایمپلنت ها) نیازی نیست که همانند گذاشتن بریج، دندانهای مجاور را خراب نماییم.
  • دوام طولانی مدت: دندان های کاشتنی مدت زمان خیلی زیادی دوام پیدا می کنند و اگر از آنها خوب مراقبت شود، تا آخر عمر می توانند به شما خدمت کنند. میزان موفقیت در کاشتن دندان تا حدود ۹۷ درصد می باشد که اگر خوب از آن مراقبت شود تا آخر عمر می تواند همراه ما باشد.

آیا هر کسی می تواند از دندان های کاشتی استفاده نماید؟

در بیشتر موارد، هر کسی که بدنش آنقدر سلامت داشته باشد که بتواند یک دندان کشیدن معمولی و یا یک جراحی دهان را تحمل نماید می تواند به فکر کاشتن دندان هم باشد. این افراد باید لثه های سالم داشته و به اندازه کافی استخوان داشته باشند که دندان در آن کاشته شود. آنها همچنین باید متعهد شوند که بعد از کاشتن دندان، رعایت بهداشت دهان را نموده و بطور منظم برای معاینه به دندانپزشک مراجعه نمایند. افرادی که خیلی زیاد سیگار می کشند، بیمارانی که دچار بیماری مزمن کنترل نشده هستند (مثل مرض قند کنترل نشده و بیماری قلبی) یا بیمارانی که تحت رادیوتراپی سر و گردن قرار گرفته اند را باید قبل از کاشتن دندان، تحت بررسی های دقیق قرار داد. اگر شما قصد کاشتن دندان دارید، با دندانپزشکتان مشورت نمایید تا بیبینید که این کار مناسب شما می باشد با خیر.

نحوه ی کاشت دندان

میله ای فلزی و پیچ مانند از جنس تیتانیوم به داخل لثه فرو می کنند تا وارد استخوان فک شود. پس از مدتی استخوان فک شروع به ترمیم در اطراف این فلز نموده و کاملا به آن می چسبد. مدت این زمان از ۶ هفته تا ۱۲ هفته طول می کشد. این فلز به عنوان پایه ای برای قرار دادن یک تاج دندانی بکار می رود.

وقتی پایه در داخل استخوان فک جوش خورد یک تکیه گاه کوچک (Abutment) به این پایه متصل می گردد تا دندانی که می خواهیم بر روی آن قرار دهیم را بخوبی نگهداری نماید. سپس بر اساس نوع و رنگ سایر دندان هایتان، یک دندان بر روی این تکیه گاه نصب می گردد. از آنجایی که پا به این دندان در استخوان فک جوش خورده است، شما احساس خواهید نمود که این دندان واقعا دندان طبیعی خودتان می باشد. نحوه مراقبت از این دندان کاملا مثل دندان های طبیعی می باشد و باید بطور مرتب آن را مسواک زد و از نخ دندان برای تمیز کردن آن استفاده نمود.

روکش و بریج دندان

جنس روکش دندان ها می تواند از فلز، سرامیک و یا ترکیبی از هر دوی آنها باشد. از روکش دندان برای دوباره ساخته شدن تاج دندان استفاده می شود. یک روکش دندان خوب روکشی است که شبیه دندانی باشد که بجای . آن قرار گرفته است. برای ساختن روکش، ابتدا از دندان ها قالب گرفته می شود. سپس در لابراتوار دندان سازی از این قالب، روکش دندان مناسب با آن ساخته می شود. سپس این روکش بر روی دندان خراب تنظیم شده و چسبیده می شود تا همانند یک دندان سالم عمل خود را انجام دهد.

بریج

برای جانشین کردن یک یا دو دندان که جای آنها خالی می باشد از بریج (Bridge) استفاده می شود. دندان های دو طرف بریج باید روکش کشیده شوند تا بتوانند از دندان بریج محافظت کنند.

اورتودنسی

به اصلاح و منظم کردن ردیف دندان ها اصطلاحا اورتودنسی (orthodontics) گفته می شود. درمان ارتودنسی معمولا در کودکان بزرگتر و در نوجوانان که دندان هایشان هنوز در حال رشد می باشد انجام می شود، گرچه بزرگسالان نیز می توانند از این درمان استفاده کنند. قبل از اینکه سیم های مخصوص اورتودنسی بر روی دندان ها نصب شوند تا بطور تدریجی باعث صاف شدن دندان ها شود از دندان ها یک قالب گرفته می شود. در بعضی موارد، لازم است که یک یا چند دندان کشیده شود تا فضای کافی برای ردیف و منظم قرارگرفتن سایر دندان ها ایجاد شود. برای کامل شدن این درمان، معمولا چند ماه یا چند سال وقت نیاز می باشد و در طی این مدت باید بطور منظم به دندانپزشک مراجعه شود تا وضعیت دندان ها بررسی گردد.

وسایل اورتودنسی به دو نوع می باشند: ۱) ثابت ۲) متحرک و قابل برداشت.

وسایل ثابت (Fixed) اورتودنسی شامل سیم ها و فنرهایی هستند که توسط گیره هایی با چسب مخصوص به دندان متصل می شوند. این وسایل ثابت بیشتر از نوع متحرک و قابل برداشت می توانند فشار وارد کرده و دندان را به حالت صاف در بیاورند. وسایل متحرک و قابل برداشت (removable) شامل یک صفحه ی پلاستیکی هستند که در سقف دهان جای گرفته و گیره هایی آن را نگه می دارند. سیم ها و فنر های این وسیله بر روی دندان ها فشار وارد نموده و آن ها را صاف می کنند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *