#


با رعایت یک رژیم غذایی متعادل دیابت را درمان کنید

17 مارس 2018 بدون نظر 1359 بازدید

با رعایت یک رژیم غذایی متعادل دیابت را درمان کنید

درمان بیماری دیابت از طریق رژیم غذایی

هیچگونه درمانی برای دیابت وجود ندارد و برای کنترل بیماری معالجه مادام العمر لازم است . تأثير معالجه بیشتر بستگی به خود فرد دارد زیرا به طور کلی این بیماری نیاز به خود درمانی دارد . به ۳ طریق می توان بیماری دیابت را مهار کرد با مصرف قرص ، با تزریق انسولین و رژیم غذایی . درمان دیابت به وسیله رژیم غذایی به معنی پیروی از یک الگوی سالم غذایی است تا یک رژیم غذایی مشکل و محدود . این الگو بدون توجه به نوع دیابت ، برای هر فرد مبتلا می تواند مورد استفاده قرار گیرد و حتی ممکن است در بعضی افراد برای کنترل NIDDM کفایت کند .

اگر فرد مبتلا به دیابت نوع IDDM باشد لازم است درباره متعادل ساختن میزان مصرف غذا با تزریق انسولین آموزش ببیند تا بهترین کنترل ممکن در مورد سطح گلوکز خون به دست آید . قرص های مختلفی برای کنترل IDDM مورد استفاده قرار می گیرند که بعدا مورد بحث قرار خواهند گرفت .افراد مبتلا به دیابت IDDM ملزم به دریافت انسولین تزریقی هستند اما فقط تعداد کمی از مبتلایان به NIDDM با این روش درمان می شوند .

رژیم غذایی

آن نوع رژیم غذایی که در افراد دیابتی مورد استفاده قرار می گیرد به معنی خودداری از مصرف غذا نمی باشد بلکه به این معنی است که بیشتر باید غذاهایی استفاده شوند که مناسب فرد هستند و غذاهایی که مناسب حال فرد نیستند باید قطع شوند. این الگوی غذایی را کارشناسان برای همه افراد اعم از بیماران دیابتی و افراد سالم توصیه می نمایند . در صورتی که فرد سالم از این الگو استفاده کند باعث سلامتی کلی خود شده است اما در صورت استفاده فرد دیابتی از این الگو ، به دلیل حفظ سلامتی وی ، تأثیر داروی ضددیابت نیز افزایش می یابد و در غیر این صورت دارو تقریبا تأثیر خود را از دست می دهد.

خوردن غذا در وعده های منظم غذایی

نکته دیگری که باید به خاطر سپرد این است که اگر فرد از وعده های غذایی منظم پیروی کند کنترل گلوکز خون آسان تر خواهد بود . در صورتی که فرد از انسولین استفاده کند متخصص تغذیه با پرستاران درباره اهمیت هماهنگی غذا با تزریقات توضیح خواهد داد و فرد به تدریج روش هماهنگ ساختن مصرف مواد غذایی با انرژی را در می یابد .

این برنامه ممکن است برای کسانی که در شیفت های مختلف کاری کاری باشد اما نیم مراقبت دیابت با پزشک می توانند جدول غذایی فرد را تنظیم کنند. اساسن د باید یک غذای قابل توجه استفاده کند و یا اینکه هر سه تا ۴ ساعت یک بار غذای سبک مصرف نماید و در حول و حوش این جدول غذای از دارو هم استفاده کند. زمان در طی شب مشغول به کار باشد نیاز به غذای فراوان یا غذای سبک دارد .

کنترل وزن بدن

به افرادی که اخیرا بیماری دیابت آن ها تشخیص داده شده است ، ممکن است توصیه شود که مقداری از وزن خود را کاهش دهند. و کنترل وزن » احتمالا فرد با برنامه جديد غذایی پی خواهد برد که حفظ یک وزن ثابت کار چندان دشواری نیست اما با این حال می بایست دستورالعمل های ساده غذایی که ارزشمند هستند را نیز بکار گیرد .به خاطر بسپارید که فقط زمانی می توانید وزن خود را کاهش دهید که نسبت به فعالیت های روزانه اتان ( نیاز به مواد غذایی برای فعالیت های روزانه ) مقادیر کمتری غذا استفاده کنید .

برای کاهش وزن این توصیه ها را به کار بگیرید

*مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید .

*پرس های غذایی کوچکتری را مصرف کنید.

* از خوردن تنقلات مانند چیپس و بیسکویت خودداری کنید و به جای آنها از میوه استفاده کنید .

*غذا را در وعده های منظم استفاده کنید

*بیشتر ورزش کنید.

افراد خانواده نیز می توانند از مزایای رژیم غذایی فرد دیابتیک استفاده کنند اما اگر آنها به غذاهای سرخ شده و شیرینی جات علاقه زیادی دارند بهتر است این تغییرات به تدریج و نه به یکباره صورت گیرد .به تدریج متوجه می شوید که میتوانید غذایی را بخورید که طعم آن بسیار شبیه غذاهایی است که به آنها عادت دارید ، اما به دلیل آنکه این غذاها نوع سالم تر غذاهای قبلی هستند ، برای شما بهتر هستند . دستورالعمل غذایی چگونگی انجام این کار را به شما می گوید به صورتی که بتوانید غذاهای لیست شده را جایگزین نمونه های معمولی بنمایید .

حفظ رژیم غذایی متعادل

همانطور که تا به حال متوجه شده اید رژیم غذایی سالم به معنی خوردن ترکیب مناسبی از انواع غذاهای مفید و قطع غذاهای زیان آور می باشد. اگر واقعا درباره الگوی مصرف غذایی اتان نگران و سردرگم هستید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا اطلاعاتی در این زمینه در اختیار شما قرار دهد. زمانی که به برنامه غذایی ما عادت کردید متوجه می شوید که پیروی از این رژیم غذایی کار نسبتا ساده ای می باشد.

در هر وعده غذایی باید سهم هر یک از غذاها به صورت زیر باشد :

*دو پنجم بشقاب بایستی پر از غذاهای نشاسته دار و ترجیحا غذاهای پر فیبر باشد * دو پنجم بشقاب بایستی پر از سبزیجات / سالاد یا میوه باشد.

*یک پنجم باقی مانده باید یک منبع پروتئین مانند گوشت، ماهی ، تخم مرغ ، حبوبات با پنیر باشد .

با اطمینان از اینکه نسبت های غذایی بالا رعایت و حفظ شده اند ، گلوکز خون می باید در محدوده دلخواه قرار گیرد .

مصرف کربوهیدرات های مناسب

این نوع غذاها در بدن تجزیه شده تا گلوکز تولید کنند که به فرد انرژی می بخشد. کربوهیدرات ها دو نوع هستند؛ قندی و نشاسته ای .

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد

باید کربوهیدرات های قندی را از رژیم غذایی حذف کرد زیرا باعث افزایش ناگهانی گلوکز خون می شوند.

ترکیبات قندی : از این ترکیبات می توان به شکر، شیرینی جات ، شکلات ، کیک، بیسکویت ، پودینگ و نوشیدنی های گاز دار اشاره کرد. فرد باید از خوردن اینگونه غذاها خودداری کند چرا که گلوکز سریعا وارد جریان خون شده و باعث افزایش ناگهانی گلوکز خون می شود . به جای قند می توان از شیرین کننده های مصنوعی مانند ساخارین استفاده کرد . بهتر است برای پخت کیک از مقادیر کمتر از حد معمول شکر استفاده کرد و از شکر در پخت غذاهای اصلی استفاده کرد . میزان کالری مناسب که باید به بدن برسد را نباید فراموش کرد .

تركيبات نشاسته ای : به عنوان مثال می توان نان ، سیب زمینی ، ماکارونی ، برنج، غلات و میوه را نام برد . فعالیت این غذاها آهسته بوده و از منابع خوب تولید انرژی به حساب می آیند . باید به طور منظم از آنها استفاده کرد و با سعی کرد آنها را در وعده های اصلی غذایی گنجانید .

مصرف چربیهای مناسب

نوع چربی که می خوریم نیز از اهمیت خاصی برخوردار است . دو نوع مهم چربی ها شامل چربی های اشباع شده و اشباع نشده می باشند .

چربی های اشباع شده : چربی های اشباع شده ( چربی های حیوانی ) در گوشت های پر چربی ، شیر خامه دار ، کره و پی یافت می شوند . این نوع چربیها مشکلاتی را برای گردش خون به وجود می آورند و بنابراین نیاز است تا همه افراد میزان مصرف آنها را کاهش دهند .

چربی های اشباع نشده : این چربیها تا اندازهای بهتر از چربیهای اشباع شده می باشند و به در شکل زیر یافت می شوند : چربی های اشباع نشده چندگانه که در محصولاتی مانند روغن آفتابگردان ، روغن نباتی خالص ، روغن ذرت و مارگارین آفتاب گردان یافت می شوند . چربیهای اشباع نشده یگانه که به عنوان مثال در روغن زیتون یافت می شود . این نوع چربی می تواند به جای چربی های اشباع شده و اشباع نشده چندگانه مورد استفاده قرار گیرد .

به خاطر داشته باشید که چربيها تماما پر کالری هستند و اگر به مقدار زیاد مورد استفاده قرار گیرند اضافه وزن به دنبال خواهند داشت .

مصرف فیبرهای مناسب

فیبرها به دو صورت قابل حل و غیر قابل حل وجود دارند . فیبرهای قابل حل ، در آب حل می شوند و جذب غذا را کند می کنند و فیبرهای غیر قابل حل نیز در آب حل نمی شوند د بنابر این هضم نمی شوند . آنها از این طریق به جلوگیری از پوست کمک می کنند. به هنگام لاغر شدن فیبرهای غیر قابل حل برای لاغری نیز مفید هستند چرا که باعث می شوند تا فرد بدون دریافت مواد غذایی و فقط با خوردن این مواد رفع گرسنگی کند .

افزایش محتوای فیبری ، در رژیم غذایی به معنی خوردن برنج سبوس دار و سبوس با هر چیز دیگر نمی باشد اما بایستی ۳۰ گرم فیبر در روز را مدنظر قرار داد . خوردن این فیبرها به روده کمک می کند که کار خود را به خوبی انجام دهد . بعضی از انواع فیبرها مثل فیبرهای محلول در آب می توانند هم به کاهش قند خون و هم به کاهش کلسترول کمک کند. غذاهایی مانند لوبیای قرمز، نخود فرنگی ، سوپ عدس و غذاهایی که جو در آنها به کار رفته است  حاوی مقادیر زیادی فیبرهای محلول در آب هستند. غذاهایی مانند نان سبوس ، میوه های پوست نکنده و غيره حاوی مقادیر بالایی فیبر غير قابل حل در آب هستند.

مصرف کافی از فیبرها

به مقدار زیاد از میوه های پوست نکنده و نیز سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید تا عملکرد صحیح روده ها حفظ شود .

مصرف پروتئین های مناسب

از آنجائی که این مواد موجب ترمیم بافتها و رشد طبیعی در بچه ها می شوند ، مصرف آنها ضروری می باشد اما مصرف زیاد آنها ضرورتی ندارد و شاید کمتر از آنچه فکرش را بکنید باید از آنها استفاده کنید. حدود ۱۲ تا ۱۵٪ از انرژی روزانه باید از طریق پروتئین تأمین شود . این مواد را با از منابع غله ای ( نان ، غلات ، برنج ، ماکارونی ، آرد ) با منابع جوانی ( گوشت، ماهی ، تخم مرغ و فراورده های لبنی ) می توان به دست آورد. پروتئین های حیوانی دارای چربی و کالری نسبتا بالاتری هستند اما فاقد كربوهيدرات می باشند. بنابراین نیاز است به هنگام طرح رژیم غذایی این نکته را مد نظر قرار داد .

پرهیز از نمک

استفاده ی بیش از حد از نمک برای ما مناسب نیست و می تواند باعث افزایش فشار خون شود. سعی کنید مقدار کمی از آن را در پخت غذا استفاده کنید و در سر میز غذا از آن استفاده نکنید. در صورت نیاز می توان از گیاهان معطر، ادویه جات و فلفل برای افزودن طعم بیشتر به غذا استفاده کرد.

ویتامین ها و مواد معدنی کافی

اگر مطابق یک رژیم غذایی متعادل غذا مصرف کنید، واقعا نیازی به استفاده از مکمل های معدنی و ویتامینی نخواهید داشت. بعضی از محققان بر این عقیده اند که کمبود عناصری مانند کروم و سلنیوم ممکن است در پیدایش بیماری های دیابتیک نقش داشته باشند. به هر حال روشی برای اندازه گیری این مواد در رژیم غذایی یا بدن وجود ندارد. شاید بهترین راه این باشد که تا حد امکان از یک رژیم غذایی متنوع استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که این عناصر را به همراه همه ی مواد مغذی دیگر به اندازه ی کافی به دست آورده ایم.

نکات کلیدی

*به طور منظم غذا بخورید.

*مقداری غذای نشاسته دار(کربوهیدرات) را وارد هر وعده ی غذایی کنید و تا حد امکان غذا های حاوی مقدار زیادی فیبر را انتخاب کنید.

*میزان مصرف چربی را کاهش دهید و به نوع چربی که استفاده می کنید توجه داشته باشید.

*میزان مواد قندی و غذا های قندی را کاهش دهید.

*وزن مطلوب بدن را حفظ کنید و تا حد امکان به طور مرتب ورزش کنید.

*مقدار کمی نمک استفاده کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *