#


لبو چه خواص شگفت انگیزی دارد؟

لبو
30 اکتبر 2018 بدون نظر 3193 بازدید

لبو چه خواص شگفت انگیزی دارد؟

فواید و مضرات لبو

در رابطه با خواص لبو و فواید لبو و ضررهای لبو باید بیشتر اطلاع داشته باشید. با خواندن ادامه این مقاله در خصوص فواید مختلف لبو مثل فواید لبو برای کبد و فواید لبو در زمان بارداری و اثر لبو در لاغر شدن بیشتر توضیح خواهیم داد.

اگر علاقه مندید که در رابطه با خواص و فواید لبو و مضرات لبو بیشتر بدانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

«لبو، لبوی داغ و تنوری» عبارتی است که اغلب ما به دفعات در نخستین روزهای سرد پاییز و پس از آن تا آخرین روزهای بهار در کوچه و خیابان های مختلف می ‌شنویم.

این خوراکی فصل پاییز و زمستان نه تنها به عنوان یکی از خوردنی‌ های روزهای سرد محسوب می شود بلکه در موارد دیگری هم مورد استفاده قرار می گیرد؛ به عنوان مثال مصرف آن به عنوان یکی از مخلفات سالاد استفاده می شود. ولی این لبو به چه دلیل تا این اندازه طرفدار دارد؟

بسیاری از مردم چغندر را برابر با لبو می ‌دانند ولی واقعیت این می باشد که این دو با هم متفاوت هستند. گر چه لبو هم ‌خانواده چغندر است ولی از لحاظ مزه و قابلیت های تغذیه ‌ای با چغندر تفاوت‌ هایی دارد.

ولی هر دوی آن ها از یک لحاظ به طور کامل به هم شباهت دارند و آن این است که هر دو جزو «ریشه‌ های مغذی» هستند و از این لحاظ به پسرخاله نارنجی رنگ شان یعنی هویج شبیه هستند. علاوه بر خود لبو، برگ ‌های آن نیز از لحاظ تغذیه ‌ای خیلی مفید است و دم نوش آن به عنوان یک شربت آرام بخش و برگ ‌های پخته آن مانند اسفناج همراه با ماست مورد استفاده قرار می گیرد.

لبو به عنوان یک پاک کننده عالی عمل می کند و می ‌تواند معده را شستشو دهد و حکم مسهل را برای بعضی افراد دارای یبوست دائمی دارد.

پر فایده ترین و مهم ترین قسمت چغندر، برگ آن می باشد و سپس ساقه ‌های آن و به دنبال آن ریشه که پخته آن را لبو می نامند.

قند ریشه چغندر برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند مضر است. خوردن چغندر پخته شده باعث معالجه رعشه می‌ شود. چنانچه برگ قرمز رنگ آن به صورت خام و یا با سرکه و خردل مصرف شود طحال را باز می‌ کند و التهاب آن را فرو می‌ نشاند.

برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است. همین طور از آب برگ چغندر برای درمان درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان ‌درد زیاد استفاده می شود. ضماد برگ با اسید بوریک موجب برطرف شدن کک و مک و طاسی می ‌شود.

لبو به خاطر داشتن فیبر که خاصیت پایین آوردن چربی خون را دارد و همین طور اسید فولیک، می بایست در برنامه غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.

افراد می ‌توانند با مصرف ۱۰۵ گرم چغندر قرمز، ۵۳ درصد اسید فولیک مورد نیاز بدن خود را تأمین نمایند.

فیبر فراوان موجود در چغندر، باعث پایین آمدن میزان کلسترول خون و کاهش خطر به وجود آمدن سکته ‌های قلبی در بیماران است. ناگفته نماند، چغندر قرمز به خاطر داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از به وجود آمدن کم‌ خونی جلوگیری می ‌کند.

چغندر حاوی پروتئین، چربی، ویتامین ‌های A ،B١، B٢، B٣ و C – مواد ازته – مواد قندی و املاح معدنی مانند فسفر، کلسیم و آهن است.

فواید غذایی و دارویی چغندر

طبیعت چغندر گرم و تر می باشد.

استفاده از چغندر باعث درمان بیماری جذام می شود.

چغندر، عقل را زیاد می ‌کند.

شیره چغندر یکی از اصلی ترین شیره ‌های سبزی می باشد که به تولید گلبول ‌های قرمز خون کمک خوبی می ‌کند، باعث تصفیه خون می شود و جریان خون را بهبود می ‌بخشد. به همین ترتیب خوردن چغندر به خانم ‌ها خیلی توصیه می ‌شود.

چغندر قرمز یا لبو به خاطر دارا بودن فیبر زیاد که خاصیت پایین آوردن چربی خون را دارد و همین طور اسید فولیک، بهتر است در رژیم غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.

لبو حاوی مقادیر زیادی آهن به همراه ویتامین ث و اسید فولیک است که از به وجود آمدن کم خونی در افراد به خصوص دختران جوان جلوگیری می ‌کند.

چغندر ملین، نرم ‌کننده و ادرارآور می باشد و در درمان یبوست نقش ویژه ای را ایفا می ‌کند. همین طور اهمیت خیلی زیادی برای دستگاه گوارش دارد.

برطرف کننده تورم مجاری ادرار است. چغندر برای برطرف شدن ورم مثانه، بواسیر و بیماری ‌های پوستی خیلی مفید است. همین طور اشتها را هم بالا می برد.

چغندر هم مثل هویج حاوی کاروتن است که در معده به ویتامین A تبدیل می ‌شود. چغندر، به عنوان اشتها آور و آرام بخش عمل می کند، فعالیت عضلات را تقویت می‌ کند، باعث بند آمدن خون می شود، باعث تقویت معده می شود، اسهال خونی را متوقف می کند.

پیشنهاد می شود آب چغندر خام را بگیرید و با ماست مخلوط نمایید و صبح زود قبل از صبحانه بخورید و هر روز این کار را تکرار نمایید، این کار از سفید شدن موها جلوگیری می‌ کند.

هر شب با آب گرم پخته‌ آن ترک خوردگی روی پوست خود را بشویید. ترک خوردگی‌ های پوست که ناشی از سرماخوردگی باشد را از بین می برد.

آن را خوب پخته و با آب نیم گرم آن تنقیه کنید، این کار باعث می شود که التهاب روده را درمان می ‌کند.

تذکر:

اسراف در خوردن برای معده ضرر دارد، قی آور و باعث سوزاندن خون می شود و دل پیچه هم ایجاد می ‌کند. مصلح آن عدس پخته، خردل و آبغوره است.

ارزش غذایی لبو

یک فنجان لبو تقریباً (به مقدار مورد نیاز روزانه) فراهم می کند:

شصت کیلو کالری

چهار گرم فیبر

۲٫۵ گرم پروتئین

۳۴ درصد فولات

۲۸ درصد منگنز

پانزده درصد پتاسیم

 چهارده درصد مس

ده درصد منیزیم

چغندر کمک کننده کبد

فصل آمدن چغندر در راه است. بی تردید شما هم با شنیدن کلمه چغندر یاد لبوی قرمز شب یلدا می افتید. ولی لازم نیست تا آن زمان صبر کنید. همین که چشمان تان به این سبزی پر خاصیت افتاد آن را بخرید و به خانه ببرید.

مخصوصاً اگر اهل ورزش کردن هم هستید و از مشکلات کبدی رنج می‌ برید. این سبزی به غیر از این که برای ورزشکاران خیلی مفید است تأثیر بالایی در برطرف کردن مشکلات کبدی دارد. متأسفانه این روزها به خاطر سبک زندگی اشتباه و کم ‌تحرکی و … کبد ما در معرض آسیب های جدی است. به همین ترتیب لازم است که بیش از قبل به فکر سلامت این عضو مهم باشیم.

چغندر حاوی مقدار زیادی بتاکاروتن، کاراتنوئیدها و فلاوونوئیدها می باشد که تماماً آنتی‌اکسیدان‌ های قوی به حساب می آیند. به صورت کلی سبزیجات و میوه ‌های رنگی بالاترین میزان آنتی‌ اکسیدان ‌ها را دارند. هر ماده ‌ی غذایی دارای این ترکیبات مغذی برای تصفیه و تمیزی کبد تأثیرگذار بوده و به ویژه برای کسانی که از کبد چرب رنج می‌ برند خیلی مفید است.

بر اساس یافته های یک تحقیق بالینی که در سال۲۰۱۲ میلادی در مجله ‌ی New England Journal of Medicine چاپ شده است مشخص می کند استفاده از آنتی ‌اکسیدان‌ ها موجب کاهش چشمگیر مقدار چربی کبد و ورم آن می‌ شود. این بهبودی خاص مربوط به خاطر وجود نوعی از آنتی‌ اکسیدان ها به نام «بتالائین» می باشد که توانایی بالایی داشته و برای جلوگیری از پیری زودرس خیلی مؤثر است. برای جذب هر چه بالاتر این آنتی اکسیدان ‌ها حتماً چغندر استفاده کنید، به این دلیل که سرشار از این ترکیبات مغذی است.

مهم ترین روش برای استفاده از خاصیت چغندر در روند درمان کبد و تصفیه خون استفاده از آن به صورت خام آن است. به این ترتیب بهتر است که چغندر را به طور رنده شده، درون سالاد و یا به همراه هویج رنده شده استفاده نمایید. می ‌توانید کمی روغن زیتون و لیموترش هم به این سبزی اضافه کنید.

آب چغندر و سیب و هویج

دستور تهیه ‌ی یک نوشیدنی سالم و مغذی برای کبد

مواد لازم

آب یک لیوان (۲۰۰ میلی ‌لیتر)

چغندر متوسط یک عدد

هویج متوسط یک عدد

سیب متوسط یک عدد

روش درست کردن

پیش از هر کاری مواد ذکر شده را به دقت شست و شو دهید و پس از آن به تکه ‌های کوچک‌ تر تقسیم نمایید تا در مخلوط کن بهتر میکس شوند.

چغندر، هویج و سیب باید به صورت خام باشند. مواد را درون مخلوط ‌کن بریزید تا به طور کامل میکس و یکدست شوند.

پس از آن یک لیوان آب به آن اضافه کنید و نوش جان کنید.

می توانید چند قالب یخ هم به نوشیدنی‌ خود اضافه نمایید.

این نوشیدنی را سی دقیقه پیش از خوردن صبحانه میل کنید.

برای تصفیه و پاک سازی کبد تنها کافی است به مدت پنج روز به صورت مرتب روزانه یک لیوان از این نوشیدنی سالم را میل نمایید. پس از آن ده روز فاصله انداخته و مجدد شروع کنید. با همین کار معمولی و آسان از یک گنجینه ‌ی طبیعی و درمانگر بهره ‌مند خواهید شد.

فواید و مضرات لبو در دوران بارداری

  • کاهش ریسک به دنیا آمدن نوزاد زودرس
  • بالا رفتن ایمنی بدن
  • کاهش پوکی استخوان
  • افزایش متابولیسم بدن
  • پیشگیری از درد مفاصل و تورم
  • تصفیه خون
  • پیشگیری از کم خونی
  • کنترل قند خون
  • افزایش رشد مطلوب جنین
  • بهتر شدن هضم غذا
  • منبع مهم آهن و ویتامین c

لبو به خاطر داشتن فیبر زیاد که خاصیت پایین آوردن چربی خون را دارد و همین طور اسید فولیک، بهتر است در رژیم غذایی بیماران قلبی و زنان باردار قرار بگیرد.

مضرات خوردن لبو

قرمز کردن ادرار و مدفوع

احتمال دچار شدن به سنگ کلیه

دورگه شدن صدا

تب و لرز و بثورات

زیاده روی در خوردن لبو برای معده خیلی مضر است و همین طور باعث دل پیچه می شود و برای پختن لبو به هیچ عنوان از ظروف آلومینیومی استفاده نکنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *