#


با خواص درمانی شگفت انگیز شنبلیله بیشتر آشنا شوید

شنبلیله
4 اکتبر 2017 بدون نظر 1625 بازدید

با خواص درمانی شگفت انگیز شنبلیله بیشتر آشنا شوید

با خواص درمانی شگفت انگیز شنبلیله بیشتر آشنا شوید

یکی از مواد اصلی معالجه لاغری است که اشخاص لاغر را چاق میکند، در تونس تخم شنبلیله را که آرد شده باشد، با سه قاشق سوپ خوری روغن زیتون و دو قاشق سوپ خوری شکر مخلوط کرده، هر روز صبح ناشتا یک قاشق سوپخوری از آن را می خورند. تخم شنبلیله دارای فسفات های آلی، لیستین و نوکلئو آلبومین است.

مصرف آن در مورد نقرس و دیابت، راشیتیسم، کم خونی، خنازیر، لنفاویسم، لاغری مصرف میگردد و باید آن را آرد کرده استعمال نمود، مقدار استعمال ان یک قاشق قهوه خوری است که باید در یک فنجان آب جوشانید و مصرف کرد، چون گرد تخم شنبلیله دارای بوی مهوعی است، باید آن را مخلوط با گیاهان معطر دیگر مصرف نمود.

آرد تخم شنبلیله برای ضماد روی دمل و زخم های دیگر عالیتر از آرد تخم کتان است. ریموند دکسترت در کتاب «معالجه گیاهی» در باره خواص تخم شنبلیله مینویسد: تخم شنبلیله غده لوزالمعده را تقویت میکند و اختلالات حاصله از کم غذایی را درمان می کند، تخم شنبلیله یکی از بهترین درمان های دیابت (مرض قند) است.

در معالجه سل و لاغری نیز توصیه و تجویز میشود. از لحاظ خواص تقویت کننده ای که دارد جانشین روغن کبد ماهی میگردد، برای مصرف داخلی باید یک قاشق سوپ خوری تخم شنبلیله را در دو فنجان آب آنقدر جوشانید تا یک فنجان آن باقی بماند و بقیه بخار شود، و هر روز صبح ناشتا مدت یک هفته آن را سر بکشید و دو هفته آن را تعطیل کنید، دوباره یک هفته ادامه دهید تا بهبودی حاصل شود.

شنبلیله

شنبلیله

آرد تخم شنبلیله در مصارف خارجی نیز به صورت ضماد برای رساندن انواع دمل، «تومور عقربک انگشت» و غیر آن استعمال میگردد. در ایران گیاه شنبلیله را خشک میکنند و جزء سبزیهای معطر برای اغذیه، مخصوصا قرمه سبزی مصرف میکنند و در بعضی از شهرستانها آن را می پزند، تخم آن با فوائد و خواص شفابخشی که دارد به طور عموم شاید تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

در شیراز به شنبلیله، سنبیلز گویند. در گیلان و اعراب حلبه می گویند. با برگ خشک شده آن اشکنه و سوپ تهیه می کنند، خواص برگ آن کمی ملین بوده اشتها را زیاد میکند و در ضمن ادرار را هم زیاد می کند، عادت ماهیانه زنان را باز میکند، ضماد برگ آن برای تقویت مو بسیار نافع است، چنانچه زنان آبستن هنگام بارداری از برگ شنبلیله زیاد بخورند، بچه شان دارای موی زیاد خواهد شد.

جوشانده برگ و دانه های شنبلیله زایمان را آسان میکند. عده ای از دانشمندان در روی دانه های آن مطالعه کرده اند، آنها را مورد آزمایش قرار داده، در آن مواد صمغی و مواد مازویی، یک نوع روغن، مواد سفیده ای و املاح معدنی و چند عامل دارویی پیدا کرده اند، ولی خواص این عوامل را داروسازان سنتی ایران قبلا در دانه های آن پیدا کرده بودند و در کتابهای قدیم نوشته اند، دانه های شنبلیله ملین بوده، به هضم غذا کمک میکند، محرک شهوت و باز کننده عادت ماهانه زنان است، مقوی ریه بوده همراه با عسل، سینه را باز و خالی میکند.

 روغن دانه های شنبلیله به علت داشتن ویتامینهای (آ) و (د) همانند روغن ماهی است. ضد شبکوری و درمان نرمی استخوان میباشد، خوردن برگ و تخم برای کسانی که در جاهای مرطوب و کم آفتاب زندگانی میکنند، غذای بسیار مقوی و مفید است. اگر دانه های شنبلیله را با تمرهندی و هم وزن آن مویز و انجیر جوشانده، پس از صاف کردن آب آن را به قوام آورند، جهت تنگ نفس و تصفیه آواز و باز شدن سینه های خسته و درمان زخم سینه و درد آن مفید است، حتی اگر مزمن شده باشد، پخته دانه های شنبلیله با پرسیاوشان نیز جهت موارد بالا نافع است و همچنین نشستن در آب پخته برگ و دانه های شنبلیله زایمان را آسان میکند، خوردن آن به طور مرتب برای چاق شدن اشخاص لاغر وضعیف البنیه سودمند است.

شنبلیله

شنبلیله

 برای رفع بوی بد مدفوع، خوردن برگ و دانه های آن توصیه میشود. ضماد برگ و دانه آن جهت ورمهای جلدی و درمان سوختگی به کار میرود. برای رفع ترکیدن ناخن به علت داشتن ویتامین (د) مفید میباشد و برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن میتوان از این ضماد بهره مند شد، شستشوی چشم با آب برگ و دانه های شنبلیله جهت درمان تراخم، آبریزش و رفع قرمزی چشم و ورم پلک مفید است.

 از روغن دانه های شنبلیله برای درمان سخت شدن پوست بدن و رفع زبری و پوسته پوسته شدن آن و حتی برای نرم کردن مو و جوش های صورت استفاده می شود، روغن دانه های آن با موم جهت درمان ترکیدن پوست و جهت پاک کردن کک و مک و نیکویی رخسار و خوردن یک قاشق مربا خوری از دانه های آن محرک اشتها بود، نیروی جسمی و روحی را زیاد میکند. آرد دانه اش برای جلوگیری از لاغر شدن و مبتلایان به سل و مرض قند تجویز می شود. پودر کوبیده آن اگر مدتی بماند بد بو می شود، ولی تازه اش این عیب را ندارد، خلاصه شنبلیله به علت داشتن مواد آهنی، مقدار زیادی فسفر و هورمون های گیاهی در ردیف یکی از مفید ترین سبزی هاست.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *