#


با التهاب پولپ و آبسه ی دندان دو بیماری مربوط به لثه بیشتر آشنا شوید

2 آوریل 2018 بدون نظر 2245 بازدید

با التهاب پولپ و آبسه ی دندان دو بیماری مربوط به لثه بیشتر آشنا شوید

آشنایی بیشتر با التهاب پولپ و آبسه ی دندان

التهاب پولپ

به قسمت نرم مرکز دندان، اصطلاحا “پولپ “(Pulp) گفته می شود که حاوی اعصاب و رگهای خونی کوچکی می باشد. اگر پوسیدگی دندان بیشتر شود، به تدریج پولپ دندان هم گرفتار شده و باعث التهاب پولپ می شود. به التهاب پولپ اصطلاحا “پولپیت “(Pulpitis) گفته می شود. در صورت شکستگی دندان نیز ممکن است التهاب پولپ ایجاد شود. بعضی از افراد در هنگام خواب دندانهایشان را به هم می مالند (دندان قروچه می کنند) که این کار نیز ممکن است به التهاب پولپ منجر شود.

دو نوع التهاب پولپ وجود دارد: (۱) برگشت پذیر و (۲) برگشت ناپذیر.

در التهاب پولپ برگشت پذیر، پوسیدگی دندان هنوز تمام پولپ را گرفتار نکرده است و قسمتی از بانټ پولی که حاوی اعصاب و رگهای خونی می باشد را هنوز می توان نجات داد. اگر این وضعیت را درمان نکنیم، التهاب برگشت پذیر در نهایت منجر به التهاب برگشت ناپذیر پولپ می شود یعنی پوسیدگی به قدری شدید است که پولپ، اعصاب و رگهای خونی از بین می روند و دندانپزشک مجبور است آنها را بیرون بیاورد. در نهایت رنگ دندان ها ممکن است تغییر نموده و زرد شوند. علامت اصلی التهاب پولب، درد دندان می باشد. اگر درد دندان فقط در هنگام غذا خوردن و یا نوشیدن ایجاد شود، احتمالا التهاب پولپ از نوع برگشت پذیر می باشد. در التهاب پولپ برگشت ناپذیر درد دائمی تر شده و تا وقتی که پولپ بمیرد و از بین برود این درد ادامه می یابد. شما ممکن است به این امر توجه کنید که با زدن انگشت به دندانتان، درد ایجاد می شود. اگر این وضعیت نیز درمان نشود، ممکن است یک آبسه ایجاد گردد.

نحوه ی درمان التهاب پولپ

التهاب برگشت پذیر پولپ را دندانپزشک با بیرون آوردن قسمت های دچار پوسیدگی شده و پر کردن دندان، درمان می کند. اگر التهاب پولب از نوع برگشت ناپذیر بود، احتمالا نیاز به روت کانال (عصب کشی) وجود دارد. در روت کانال، پولپ بیرون آورده می شود و داخل دندان پر می گردد.

آبسه دندان (پیله دندان)

تجمع چرک در داخل یا اطراف ریشه یک دندان باعث بروز وضعیتی می شود که به آن اصطلاحا آبسه دندان گفته می شود. یک آبسه معمولا بر اثر عارضه یک پوسیدگی دندان ایجاد می شود. پوسیدگی دندان که به تدریج لایه مینای دندان و سپس عاج دندان را از بین می برد، به باکتری ها اجازه می دهد که خود را به پولپ با همان بافت نرم وسط دندان برسانند و به آن حمله کنند و در نهایت ایجاد آبسه دندان نمایند. همچنین اگر بر اثر وارد آمدن ضربه ای به دهان، دندان آسیب ببیند، پولپ دندان ممکن است عفونی شود. بر اثر بعضی از انواع بیماری های لثه، ممکن است در نهایت آبسه ایجاد شود. بیماری های لثه معمولا بر اثر تشکیل جرم دندان که از رسوب اجزاء مواد غذایی، بزاق و باکتری ها در حاشیه بین دندان ها و لثه ایجاد می شود به وجود می آیند.

یک آبسه دندان می تواند بسیار دردناک باشد و ممکن است باعث لق شدن دندان شود.

علائم آبسه ی دندان

علایم اصلی یک آبسه دندان به تدریج ایجاد می شوند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدیدی که با دست زدن به دندان و یا غذا خوردن و جویدن ظاهر می شود.
  • شل شدن یا لق شدن دندانی که دچار آبسه شده است.
  • قرمز شدن، حساس شدن و متورم شدن لثه ای که بر روی ریشه دندان قرار دارد.
  • ترشح چرک از آبسه به داخل دهان.

اگر آبسه را درمان نکنیم، عفونت ممکن است کانال یا مجرایی از ریشه دندان تا سطح لنه ایجاد نماید و یک تورم دردناک که اصطلاحا به آن کورک لثه گفته می شود ایجاد گردد. اگر کورک لثه بترکد و پاره شود، چرک بد مزه ای وارد دهان شده و درد کاهش می یابد. در بعضی از موارد، این مجرا ممکن است باقی بماند و منجر به ایجاد یک آبسه مزمن و طولانی مدت شود که به طور متناوب و در بعضی مواقع چرکش را خالی می کند.

اگر عفونت به بافت های اطراف ریشه دندان سرایت کند، صورت ممکن است متورم و دردناک شود و همچنین درجه حرارت بدن نیز بالا رفته و تب ایجاد شود. اگر مشکوک هستید که ممکن است دچار آبسه دندان شده باشید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید. اگر برای رفتن به سراغ دندانپزشک تأخیری وجود دارد می توانید با استفاده از مسکن هایی مثل آسپرین و استامینوفن، درد خود را تا حدودی تسکین دهید. شستن دهان یا غرغره کردن با آب نمک گرم ممکن است به کم شدن درد دندان کمک نماید و باعث ترکیدن کورک له شود. اگر یک کورک لثه ترکید باید با استفاده از آب نمک گرم، دهان را شستشو داده و چرک ها را خارج نمود.

نحوه ی درمان آبسه ی دندان

دندانپزشک بعد از معاینه دندان ها ممکن است یک عکس رادیوگرافی از دهان بیندازد. اگر آبسه بر اثر پوسیدگی دندان ایجاد شده باشد، دندانپزشک ممکن است سعی نماید که دندان را نجات دهد. بعد از تزریق یک آمپول بی حسی، یک سوراخ با استفاده از دریل در بالای دندان ایجاد می شود تا چرک بتواند از آن خارج شده و درد تسکین یابد. اگر یک کورک در لثه ایجاد شده باشد ایجاد یک برش در آن می تواند به تخلیه چرک کمک نماید. سپس حفره ای که ایجاد می شود را با استفاده از محلول های ضد عفونی کننده، تمیز می کنند. یک لوله کوچک ممکن است به مدت چند روز در این محل کار گذاشته شود تا چرک های باقی مانده بتوانند از آن خارج شوند. همچنین دندانپزشک ممکن است یک دوره آنتی بیوتیک برای شما تجویز نماید. وقتی عفونت بطور کامل از بین رفت و پاک شد، احتمالا شما نیاز به انجام روت کانال (عصب کشی) خواهید داشت. اگر نجات دندان ممکن نبود، دندان کشیده می شود.

برای اینکه دندانپزشک یک آبسه دندان که بر اثر بیماری لثه ایجاد شده است را درمان نماید ممکن است با استفاده از وسیله ای مخصوص، جرم هایی که در بین دندان ها و لثه وجود دارد را بیرون آورد. سپس با یک محلول ضد عفونی کننده، این قسمت ها شسته می شوند، در موارد شدید، دندانی که در بالای آبسه قرار دارد ممکن است بیرون آورده شود. درمان آبسه دندان معمولا موفقیت آمیز می باشد اما یک قسمت از عفونت ممکن است باقی بماند و نیاز به درمان بیشتری داشته باشد. برای کمک به جلوگیری از تشکیل یک آبسه دندانی، شما باید دندان هایتان را به طور منظم و به دقت مسواک زده و نخ دندان بکشید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *