#


ایدز چه اندام هایی از بدن انسان را درگیر خواهد کرد؟

17 مارس 2018 بدون نظر 1307 بازدید

ایدز چه اندام هایی از بدن انسان را درگیر خواهد کرد؟

بیماری های اندام های مختلف در ارتباط با ایدز

تقریبا چه به دنبال عفونت مستقیم با اچ آی وی و چه در اثر عفونت با سرطان ، فرد مبتلا به بیماری ایدز مستعد به بیماریهای دیگر نیز می باشد . با این وجود برخی موارد فرد دچار مشکلی می شود که برای آن هیچ گونه بیماریزای واضحی یافت نمی شود . در زیر به تعدادی از این بیماری ها اشاره می کنیم :

بیماری ریوی : تقریبا در هر بیمار مبتلا به HIV بیماری ریوی مشاهده می شود . شایع ترین تظاهرات بیماری ریوی در افراد مبتلا به ایدز ذات الریه است که به علل مختلف به وجود می آید . علاوه بر ذات الریه ، سینوزیت نیز عارضه شايع دستگاه تنفس با عفونت اچ آی وی بوده و در تمامی مراحل بیماری دیده میشود . سینوزیت با تب ، گرفتگی بینی و سردرد ظاهر شده و بهترین راه تشخیص آن اسکن CT یا MRI است.

بیماری گوارشی : بیماری گوارشی مشخصه شایع عفونت با HIV بوده و بیش از همه بر اثر عفونت ایجاد می گردد . قابل توجه ترین مشکلات گوارشی بیماران مبتلا به ایدز ، عفونت روده کوچک و بزرگ می باشد . این موارد غالبا با اسهال ، درد شکم ، گاهی تب و در موارد شدید کاهش وزن ظاهر می گردند . بیماران مبتلا به عفونت HIV ممکن است اسهال های مزمنی را تجربه نمایند که جهت آن به جزاچ آی وی هیچ عاملی را نمی توان یافت . به این حالت عموما انتروپاتی ایدز می گویند. این وضعیت به احتمال زیاد ناشی از عفونت مستقیم مجرای گوارش با اچ آی وی است.

در بیماران مبتلا به عفونت HIV ، ضایعات راست روده ای به خصوص زخم های دور مقعدی و خوردگی های ناشی از فعالیت مجدد ویروس هرپس سیمپلکس شایع می باشد .در بیماران مبتلا به عفونت HIV أشكال مختلفی از بیماری کبدی و صفراوی روی می دهد . بسته به نوع عامل ایجاد کننده انواع مختلفی از بیماریهای کبدی یا صفراوی دیده می شود . مثلا هپاتیت ویروسی می تواند باعث سرطان کبد شود یا در اثر یک عفونت می تواند در کبد آبسه ایجاد گردد . صدمه به پانکراس که در این افراد دیده می شود اکثرا به علت مسمومیت دارویی است .

بیماریهای خونی : در سیر عفونت با اچ آی وی بیماریهای خونی شایع می باشد که ممکن است نتیجه عفونت با HIV به صورت مستقیم ، عفونت با سایر میکروبها ، سرطانها یا عوارض جانبی درمان باشد .

بیماری کلیوی : ممکن است با عفونت اچ آی وی بیماری کلیوی همراه گردد . با اینکه بیماری کلیوی غالبأ ناشی از داروها است ، اما بخش قابل توجهی از بیماران مبتلا به ایدز بر اثر پیامد مستقیم عفونت اچ آی وی دچار بیماری کلیوی می شوند که به آن نفروپاتی همراه با ایدز می گویند . یکی از اثرات داروها ایجاد سنگ کلیه می باشد . در بعضی موارد در اثر عوارض دار و کلیه از کار می افتد . جهت نفروپاتی همراه با ایدز درمان موفقیت آمیزی وجود ندارد .

بیماریهای پوستی : در بیماران مبتلا به اچ آی وی بیماریهای پوستی شایع می باشد. برخی از این علایم پوستی نشانگر سرطان هستند مثل آنچه در سارکوم کاپوسی دیده می شود ، به دلیل کاهش ایمنی در افراد مبتلا به HIV و عفونت قارچی فرصت طلب ناشی از آن نیز مشکلات پوستی می تواند ایجاد شود .

بیماری قلبی : در عفونت اچ آی وی انواع مختلفی از مشکلات قلبی رخ می دهد . عفونت های فرصت طلب که قلب را درگیر کرده اند ، سرطان سارکوم کاپوسی که قلب را درگیر کرده است ، مصرف داروها همه و همه موجب بروز اختلالات قلبی می شوند .

مشکلات چشمی : در بیش از ۵۰٪ افراد مبتلا به اچ آی وی مشکلات چشمی مشاهده می شود . در معاینه ته چشم ، شایع ترین بافته غیر طبیعی وجود لکه های نخی – پشمی میباشد . همچنین در افراد مبتلا به عفونت اچ آی وی ویروس سایتومگالوویروس می تواند باعث التهاب شبکیه شود . عفونت چشم با بسیاری از عوامل میکروبی دیگر که در نتیجه عفونت به اچ آی وی نادر به ایجاد بیماری در بدن هستند ، نیز می تواند به وجود آید .

ضعف عمومی : ضعف عمومی که به صورت کاهش وزن غیر ارادی به همراه تب متناوب یا ثابت و اسهال مزمن یا خستگی به مدت بیش از ۳۰ روز در غیاب علتی مشخص به جز عفونت با اچ آی وی دیده می شود ، ناشی از ایدز است.

بیماری عصبی : در درصد بالایی از بیماران مبتلا به عفونت اچ آی وی ، بیماری عصبی مسئول بیماری زایی قابل توجهی می باشد . مشکلات عصبی افراد آلوده به HIV ممکن است ناشی از فرایند عفونت با HIV بوده و یا اینکه ناشی از عفونت با اچ آی وی نبوده و در اثر عفونت های فرصت طلب و سرطانها به وجود آمده باشد . در زیر به برخی از مشکلاتی که در اثر درگیر شدن سیستم عصبی مرکزی به وجود می آید اشاره می شود :

الف ) مننژيت : مننژ پرده پوشاننده مغز است که می تواند عفونی شود که به آن مننژیت گفته می شود.

ب) انسفالوپاتی ناشی ازاچ آی وی: انسفالوپاتی اچ آی وی که زوال عقل همراه با  HIV یا کمپلکس زوال عقل ایدز نیز نامید می شود ، مجموعه ای از علایم و نشانه های بیماری سیستم عصبی است که معمولا در اواخر سير عفونت با اچ آی وی روی می دهد . نمای اصلی انسفالوپاتی HIV یا زوال عقل همراه با اچ آی وی همان ظهور زوال عقل است . این حالت با اختلال در توانایی تمرکز ، افزایش فراموشی، دشواری در مطالعه و یا دشواری در انجام امور ظاهر می شود . بیمار مبتلا به انسفالوپاتی HIV ، علاوه بر زوال عقل ممکن است دچار اختلال حرکتی و رفتاری نیز شود . از مشکلات حرکتی می توان به عدم تعادل در راه رفتن ، لرزش و اشکال در انجام حرکات متناوب و سریع اشاره کرد . به عنوان عارضه ای از سیستم عصبی مرکزی ممکن است فرد دچار بی اختیاری ادراری و روده ای شود. همچنین برخی دچار جنون خفیفی می شوند . با کاهش عملکرد سیستم ایمنی خطر بروز و شدت انسفالوپاتی اچ آی وی افزایش می یابد .

ج) تشنج : تشنج ها یکی از عوارض نسبتا شایع عفونت با اچ آی وی بوده و ممکن است پیامد عفونت های فرصت طلب ، سرطانها و یا انسفالوپاتی اچ آی وی باشند.

د) بیماری طناب نخاع : بیماری طناب نخاع در ۲۰٪ مبتلایان به اچ آی وی دیده می شوند .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *