#


امراض دهان و چشم

13 جولای 2018 بدون نظر 1381 بازدید

امراض دهان و چشم

امراض دهان و چشم

برفك – برفك عبارت از عفونت قارچی خفیف دهان است که شبیه ذرات شیر دلمه شده است که روی زبان ، لثه ها ، گونه ها و سقف کاسه دهان چسبیده باشد ولی بر خلاف ذرات شیر، بسهولت کنده و پاك نميشود . اگر با فشار آنرا از روی زبان بکنید ، از جای آن خون جاری میشود و ملتهب بنظر میرسد . برفك باعث درد و ناراحتی دهان طفل . مخصوصا در موقع مکیدن شیر میشود . برفك غالبأ ناشی از عدم مراقبت و نظافت گولزنك و سر پستانك میباشد ولی معذلك در بعضی از بچه هائیکه مراقبت و پرستاری آنها بحد كمال است نیز دیده میشود. معالجة برفك باید توسط طبيب انجام شود ولی بهر حال اگر بطبيب دسترسی ندارید، بعد از شیر دادن طفل ، ممکن است در حدود چند قاشق مرباخوری آب به طفل بدهید تا بقایای شیر را از داخل دهان طفل بشوید و پاك كند و باین ترتیب فرصتی برای رشد و نمو قارچ باقی نماند.

توجه داشته باشید که سطح داخلی لثه های طفل در محلی که قرار است دندانهای آسیای فوقانی بروید معمولا رنگ پریده یا سفید رنگ است لذا آنرا نباید با برفك اشتباه کرد .

کیست لثه ها – در بعضی از اطفال شیر خوار در نزديك لبه لثه ها، یکی دو لکه سفید صدفی رنگی دیده میشود که گاهی با جوانه دندان کودک اشتباه میگردد. ولی این لکه خیلی گرد بوده بعلاوه با کشیدن قاشق روی آن صدای جسم سخنی مانند دندانرا نمیدهد. بهر حال اهمیتی ندارد و خود بخود بعد از چندی از بین میرود.

اشك ریزی و ترشح چشم – بسیاری از نوزادان چند روز بعد از تولد ، دچار التهاب خفیف چشم (چشم درد) میباشند که ناشی از چکاندن دارو در چشم نوزاد ( برای جلوگیری از عفونت) بلافاصله بعد از تولد است.

اگر هر وقت سفید: چشم ( صلبه ) طفل قرمز یا صورتی رنگ بشود ، دلیل وجود عفونت در چشم است و باید بلافاصله با طبیب در باره آن مشورت کنید.

نوع دیگر چشم درد خفیف ، نوع مزمنی است که در خیلی از اطفال شیر خوار در ماههای اول مشاهده می شود و اكثر يك چشم را فقط مبتلا می سازد . چشم ، بخصوص در موقعی که نسیم میوزد آبریزی و اشگریزی زیادی پیدا می کند و ترشحات سفید رنگی در گوشیهای چشم و روی لبه های پلك جمع میشود. این ترشحات ممکن است باعث چسبندگی پلكهای چشم ، در هنگامیکه طفل از خواب بر می خیزد بشود . این کسالت بعلت انسداد مجرای اشکی است . مجاری اشکی از کنار: پلكهای چشم شروع شده پس از عبور از گوشه چشم، وارد حفره بینی می گردد وقتی این مجرای اشکی مسدود شود ، اشگ بسرعتی که ترشح می شود، از چشم ها نمی تواند خارج شده وارد حفره بینی گردد و بالنتيجه اشک از داخل چشم روی گونه ها جاری میگردد. در اینصورت چون چشم بقدر کافی بوسیله ترشحات انگی پاك نميشود ، ممکن است بان عفونت اضافه شود . بهر حال طبيب باید چشمها را معاینه کند و کسالت را تشخیص دهد.

در مورد این عارضه ، این نکته را باید تذکر داد که اولا این عارضه خیلی شایع است ثانية خطرناك نيست و باعث ناراحتی های شدید چشمی نمی شود بعلاوه ممکن است چندین ماه طول بکشد ولی مالا حتی بدون درمان هم خوب می شود . بهر حال اگر تا یکسالگی بهبود نیافت ، چشم پزشك باطريقه ساده ای ، مجرا را باز خواهد کرد . در موقعی که بلكهای چشم بهم میچسبند ، باید با پنبه استریلی که به محلول اسید بوريك آغشته شده باشد، چشم ها را بخوبی شستشو داد، گاهی اوقات اطباء ماساژ مجرای اشکی را توصیه میکنند، ولی این کار بدون دستور و راهنمائی طبیب نباید انجام شود . انسداد مجرای اشکی، معمولا باعث التهاب سفیدی چشم (صلبیه) نمیشود لذا اگر سفیدی چشم قرمز وملتهب گردد، دلیل عارضه دیگری است که باید طبيب آنرا تشخیص دهد و درمان نماید .

چپ چشمی (اصول) – در خیلی از کودکان ، چپ چشمی موقتی، بطرف داخل یا خارج ، در ماه های اولیه بعد از تولد نسبة شایع است . در خیلی از این اطفال شیر خوار ” بتدریج بعد از مدتی چشمها راست و طبیعی می شود. اگر بهر حال، چپ چشمی همیشه یا در غالب اوقات ثابت باشد (حتی در ماههای اولیه) و یا تا سه ماهگی بهبود نیابد ، باید انرا بچشم پزشك نشان داد . گاهی اوقات بعضی از مادران اشتباها چشم های طفل را با وجودیکه حقبقنا راست و طبیعی است ، چپ تصور می کنند و این بعلت آنست که فاصله بین دو چشم (یعنی ریشه بینی در نوزادان و شیر خوران نسبتا پهن تر از همان فاصله در اشخاص بزرگی است.

بعضی از مادران سؤال می کنند که آویزان کردن اسباب بازیها در گهواره یا تخت طفل کار صحیح و درستی است یا خیر ، چون کودک برای دیدن آنها، چشم های خود را بناچار چپ میکند . اسباب بازی ها را بهیچوجه کاملا بالای سر و بینی طفل آویزان نکنید بلکه بهتر است آنها را قدری جلوتر در محلی که دستهای طفل بآنها برسد آویزان نمائید.

يك نكته را بخاطر بسپرید و آن اینست که وقتی كودك بچیزی که در دست دارد نگاه می کند، ناچار است چشم های خود را قدری بیشتر از شخص بزرگی به طرف داخل متقارب کند . چون دستهای طفل کوتاه تر است، لذا تقارب چشمهایش نسبت به اشخاص بزرگی باید بیشتر باشد. بهر حال نگران نباشید زیرا چشم هایش بهمان حالت نخواهدماند. در بعضی اطفال شیر خوار پلك يك چشم ممکن است کمی پائین تر و افتاده تر از پلك چشم دیگر باشد ، لذا آن چشم کوچکتر از این چشم بنظر میرسد. در اغلب موارد این اختلاف بندریج از بین خواهد رفت.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *