#


اطلاعاتی در مورد مرگ و میر های ناشی از چاقی و اضافه وزن در جهان

25 ژانویه 2018 بدون نظر 1451 بازدید

اطلاعاتی در مورد مرگ و میر های ناشی از چاقی و اضافه وزن در جهان

اطلاعاتی در مورد مرگ و میر های ناشی از چاقی و اضافه وزن در جهان

اکثر پزشکان بر این باورند که اضافه وزن و ابتلا به چاقی سبب بروز بیماری های گوناگون در بدن خواهد شد و به اصطلاح چاقی مادر بیشتر بیماری ها است، این امر باعث شده است که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های غیر واگیردار از قبیل چاقی روز به روز بیشتر شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه ی خبر، به گفته ی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه ی جامعه ی وزارت بهداشت: به این دلیل می گویند که تغذیه افراد اهمیت بسیاری دارد که دارای نقش پیگیری کنددگی در برابر بیماری ها دارد، مطالعات جدیدی که در این زمینه انجام شده نشان دهنده ی این است که چنانچه فردی از رژیم غذایی سالم استفاده کند تا پنجاه درصد می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی در امان بماند و این نشان دهنده ی اهمیت زیاد تغذیه بیشتر از قبل می باشد.

همچنین عبدالهی در ادامه خاطر نشان کرد: بیشتر مرگ  میر ها در کشور به خاطر ابتلا به بیماری های غیر واگیردار است و در حدود هفتاد درصد آمار مرگ و میر در کشور به همین دلیل می باشد، تغییراتی ک در الگوی مصرف به وجود آمده سبب بروز چاقی و اضافه وزن شده تا جایی که حداقل پنجاه درصد از جمعیت افرادی که در سنین بالای هجده سال هستند از چاقی رنج می برند.

وی همچنین افزود: آماری که از چاقی کودکان در یک دوره ی ده ساله به دست آمده این را نشان می دهد که این میزان چاقی تقریبا به دو برابر رسیده است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: به تغذیه ای سالم می گویند که در آن از هر جهت اعتدال رعایت شود، بیشتر مردم در برنامه ی غذایی خود از روغن، نمک و شکر به میزان زیاد مصرف می کنند، این در حالی است که این فاکتور ها جزو عوامل خیلی خطرناک برای سلامتی به شمار می روند.

همچنین عبدالهی در ادامه گفت: بیشتر مردم به طور روزانه ۶۶گرم قند و شکر مصرف می کنند که این آمار شامل انواع گوناگون مواد قندی و نیز نوشیدنی ه می باشد که واقعا نگران کننده است به این دلیل که میزان استاندارد مصرف این نوع مواد غذایی تنها ۲۲گرم در طول روز می باشد.

وی گفت: آماری که از میزان مصرف نمک و روغن به دست آمده به همین میزان نگران کننده می باشد. باید بدانید که مواد چربی پر کالری بوده ولی در برابر منابع فیبری که برای بدن مفید تر می باشند کم تر استفاده می شوند، به همین دلیل است که روند چاقی و اضافه وزن در کشور ما رو به افزایش است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین در ادامه می گوید: برای این که بتوان ریز مغزی ها را کنترل کرد باید مجموعه ای از روش ها را به کار برد، یکی از راه هایی که می توان از آن بهره برد غنی سازی آرد با آهن می باشد که در یک دوره ده ساله آمار کمبود آهن از ۲۵تا ۵۰درصد کاهش داشته است که پیشرفت خوبی در این زمینه به شمار می رود. وی ادامه داد: روش دیگری که می توان از آن استفاده کرد مصرف مکمل های غذایی از قبیل قرص آهن و یا مکمل ویتامین دی می باشد.

عبدالهی در ادامه گفت: هم اکنون طرح غنی سازی آرد با ویتامین دی نیز در حال بررسی می باشد که احتمالا در سال آینده در یک استان به شکل پایلوت اجرایی خواهد شد، راه دیگری که ما مد نظر داریم این است که به روغن ها ویتامین دی افزوده شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین خاطر نشان می کند: اضافه وزن  چاقی افراد یکی از مهم ترین مشکلات در تمامی جهان به شمار می رود و در حدود دو میلیارد نفر در سراسر دنیا از ابتلا به چاقی و اضافه وزن بالا رنج می برندکه چنانچه این روند به همین روال ادامه داشته باشد تا سال ۲۰۳۰تقریبا نصف مردم دنیا به عنوان چاق مفرط به حساب می آیند که این خود زمینه ساز ابتلا به بیماری های غیر واگیردار و همچنین رشد مخارج درمان و جامعه را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه در مورد غذا هایی که با قیمت ارزان ارائه می شوند افزود: اغذیه هایی که با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می گیرند چاق کننده می باشند به این دلیل که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. از طرف دیگر میزان تحرک افراد نیز از موارد بسیار مهم به شمار می رود، و عامل کم تحرکی خود به تنهایی یکی از عوامل اصلی برای اضافه وزن و چاقی افراد به حساب می آید.

یکی از متخصصان تغذیه و رژیم درمانی به نام نیستانی در این باره می گوید:  هم اکنون و طبق آخرین تحقیقات علمی انجام شده مهم ترین قاعده برای سلامتی اشخاص داشتن تناسب بین قد و وزن می باشد به همین خاطر برای داشتن یک زندگی سالم تناسب بین قد و وزن بسیار با اهمیت می باشد. وی گفت: تغذیه ی سالم نیازمند استفاده از غذای سالم است ولی غذای سالم پیش نیاز تغذیه ی سالم خواهد بود.

بر اساس گفته ی این متخصص تغذیه و رژیم درمانی: رایج ترین ریز مغزی ها  ویتامین دی است، منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید بوده که به علت شیوه ی زندگی نادرست از آن بهره مند نمی شویم.  به غیر از این ویتامین کمبود آهن، روی، ویتامین آ نیز شایع است که یکی از علل این کمبود ها شیوه ی زندگی و علت دیگر نوع رژیم غذایی می باشد.

در ادامه وی خاطر نشان کرد: هر زمان بیشتر از حد نیاز بدن مواد غذایی دریافت شود فرد به چاقی مبتلا خواهد شد، در میان ثروتمندان کمبود تحرک و نیز خوردن زیاد باعث ابتلا به چاقی می شود و در قشر کم درآمد جامعه چگالی ریز مغزی ها بسیار پایین می باشد بدین معنی که غذایی که استفاده می کنند حجیم و خیلی چرب است ولی دارای مواد مغذی کمی می باشد و همین علتی است برای ابتلا به اضافه وزن و چاق شدن.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *