#


اصلی ترین دلیل بروز زلزله چیست؟

1 ژانویه 2018 بدون نظر 903 بازدید

اصلی ترین دلیل بروز زلزله چیست؟

اصلی ترین دلیل بروز زلزله چیست؟

برای اینکه بتوانیم هر پدیده ای را در دنیای واقعیت بشناسیم باید اول  از همه در مورد آن تعریف مناسب و نسبتا جامعی داشته باشیم. چون اگر تعریف مناسبی را از آن ندانیم نمی توانیم که آن را به خوبی درک کنیم.

زلزله چیست؟

زمانی که پوسته های جامد زمین به طور اتفاقی به لرزه در می آیند به آن زلزله و یا زمین لرزه می گویند. اصلی ترین دلیلی که می تواند زلزله را به وجود بیاورد زیاد شدن فشار بیش از حد داخل سنگ ها و طبقات درونی زمین می باشد. این فشار به اندازه ای است که در سنگ گسستگی به وجود می آورد و دو قطعه سنگ  در راستای سطح سطح شکستگی نسبت به هم به جرکت در می آیند. به سطح شکستگی که همراه با جابه جایی می باشد گسل می گویند. زمانی که سنگ دچار شکستگی می شود، میزان انرژی که در دراز مدت در مقابل شکستگی حالت های گوناگونی را برای آزادسازی انرژی پنهان شده است ایجاد می کند.

به گونه ای که در ابتدا فشار و نیروهای درونی که به وجود می آید احتمال دارد باعث به وجود آمدن یکسری لرزه های کوچک و خفیف در سنگ ها شود که به آن ها پیش لرزه می گویند. پس از اینکه فشار درونی بر مقاومت سنگ ها غلبه کرد انرژی که پنهان شده است آزاد می شود و باعث بروز زلزله اصلی نیز می شود. البته نباید لرزش های کوچکی که پس از زمین لرزه اصلی به وجود می آید که به آن پس لرزه می گویند را نادیده گرفت. لزه، پیش لرزه، لرزه اصلی و پس لرزه در مجموع یک زمین لرزه را نشان می دهند.

این را باید بدانید که تمام زلزله هایی که رخ می دهد همراه با پیش لرزه نمی باشد و همچنین یکپیش لرزه را نمی توان مقدمه ی یک زلزله ی بزرگ تر دانست؛ چرا که در اغلب موارد یک زلزله مخرب، خود یک پیش لرزه بسیار مخربی بوده است که در تعقیب آن رخ داده است. علاوه بر این در اکثر زمین لرزه ها زلزله ی اصلی بدون هیچ لرزه قبلی و به طور ناگهانی رخ می دهد، زمین لرزه هایی هم ناشی از سایر عوامل مانند ریزش ها و یا در برخی از موارد فعالیت های آتشفشانی نیز ایجاد می شود که میزان و شدت آن ها کمتر می باشد.

چرا زلزله به وجود می آید؟

هنوز دلیلی وجود ندارد که نشان دهد که چرا زلزله رخ می دهد. ولی همان گونه که در قسمت قبل گفتیم جمع شدن انرژی در داخل زمین از یک طرف و بالا رفتن نیروی زیاد در داخل زمین و عدن تحمل طبقات زمین برای نگه داشتن این انرژی از سوی دیگر باعث می شود که زمین در برخی از نقاط دچار شکستگی شود و این انرژی از محل شکسته ده آزاد می شود. این شکستگی ها که در بسیاری از مواقع با جابه جا شدن زمین همراه است موجب خطرات و ایجاد لرزش در زمین می شود که به آن زلزله می گویند.

خطر زلزله در تهران

این احتمال می رود که روزی در تهران زلزله ی شدیدی اتفاق بیفتد و این شهر زیبا با ساختمان های عظیم و با شکوهش را به یک قبرستان و خرابه ای تبدیل کند. ۹۹درصد این ساختمان ها بر روی اهالی می ریزد و تعداد بسیاری جان شان را از دست می دهند. البته این احتمال وجود دارد که این حادثه در تهران بعد از چند سال و یا پس از قرنی رخ ندهد و خود ما شاهد این آوارگی و خرابی نباشیم و امکان دارد که در زمان نزدیکی و شاید در هنگام خواندن این مطلب این اتفاق بیفتد. این متن توسط آبرالیان، زمین شناس معروف ایران در سال ۱۳۳۰هجری شمسی نوشته است و این طور که نشان می دهد طرح موضوع زلزله در پایتخت مربوط به زمان حال نیست و تازگی ندارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *