#


ارزش دادن به خود و به دل نگرفتن حرف های دیگران

13 سپتامبر 2018 بدون نظر 2037 بازدید

ارزش دادن به خود و به دل نگرفتن حرف های دیگران

چگون می توان حرف‌ های افراد دیگر را به خود نگیریم؟

ممکن است شما مسائل پیرامون تان را حتی اگر به شما ارتباطی نداشته‌ باشند، تمام و کمال احساس ‌کنید. ممکن است سایرین جلو و یا پشت سر شما بدگویی شما را کنند و یا به نوعی از شما انتقاد کنند، همین موضوع کافی ا‌ست تا احساس کنید برای شما هیچ گونه ارزشی قائل نشده ‌اند. در ادامه قصد داریم به این مسئله به طور کامل بپردازیم که چگونه می توان حرف های افراد دیگر را به خود نگیریم؟

برخی مواقع پیش می آید که بقیه حتی حرفی هم با شما نمی زنند، اما امکان دارد اشاره‌ صورت‌ آن ها را منفی مشاهده نمایید. حتی ممکن است شروع به خیال پردازی کنید و تصور کنید ریزترین صحبت یا رفتار شما آن ها را آزرده خاطر می ‌کند. یکی از اطرافیان من هم صحبت و رفتار دیگران را به خود می‌ گرفت و به اصطلاح خیلی زودرنج و حساس بود.

این خصلت او، سایرین و و حتی خود او را خیلی اذیت می کرد و برای تمام نزدیکانش سوء تفاهم ‌های بسیاری به ‌وجود می ‌آورد. همه ما دیده ایم که بقیه به راحتی بیان می کنن به خود نگیرید، با شما نبودم. با این که در اکثر مواقع حرف‌ شان صحیح است، اما اگر فرد بد قلقی را مشاهده کنند و این حرف را از زبان او بشنوند، باور کردن آن زیاد آسان نیست. از ‌نظرِ فرد حساس می بایست آدم آهنی باشی تا تحت‌ تأثیر سایرین قرار نگیری. اکنون که این گونه است، پس بیایید خود را در معرض این مشکل قرار دهید.

در واقع به این صورت است که احساسات ما، روش برقراری ارتباط ما آدم‌ ها با هم است. این رابطه به خصوص خود را در روابط خانوادگی، فامیلی و دوستی نشان می ‌دهد، به این ترتیب به احساسات‌ خود نمی توانید بی‌ توجه بمانید. برای کنترل نمودن حساسیت ‌مان و به خود نگرفتن موضوعات و رفتار نزدیکان مان، روش های گوناگونی را می ‌توانیم استفاذه کنیم. اگر این عادت بد را در خود داشته باشیم، با به میان آمدن هر موضوعی تا چند روز ناراحتی خواهیم کشید یا در مورد خودمان نظر نامناسبی پیدا خواهیم کرد. برای برطرف کردن عادت حساسیت نسبت به رفتار و حرف سایرین بقیه نکته های زیر را رعایت نمایید:

ارزش خودتان را بشناسید

اگر خودتان را به خوبی می ‌شناسید و به ارزش وجودی‌ خود آگاهی دارید، اکنون می ‌توانید سریع قضاوت کردن در مورد افراد دیگر را متوقف کنید. برای این که خودتان را بهتر بشناسید کمی برای خود وقت بگذارید و با اهمیت ندادن به صحبت مردم و بدون در نظرگرفتن این که در مورد شما چه می‌ گویند و چه فکری می ‌کنند به خودشناسی برسید. چند مورد از خصوصیات شخصیتی خود را که به داشتن آن افتخار می کنید را در یک لیست یادداشت کنید و هر وقت نسبت به رفتار بقیه حساس شدید، آن ها را به خود یادآوری نمایید.

محرک‌ های احساسی خود را بشناسید

در سال های قبل برای بیشتر ما مسائلی اتفاق افتاده که هم اکنون احساسات ‌ما را تحریک می ‌کنند؛ به عنوان مثال دچار هیجان‌ یا عصبانیت می‌ شویم. بعضی از رفتارها به‌ ویژه رفتارهایی که سایرین در گذشته و یا در حال حاضر دارند، ما را به‌ صورتی تحریک می کند که نسبت به موضوع خاصی حساس می ‌شویم. به عنوان مثال اگر پدر شما در گذشته زیاد سخت‌ گیری می کرده، شما همیشه سعی می‌ کردید که بدون ایراد و هیچ نقصی باشید تا او را راضی نگه دارید.

بنابراین، به دنبال این که هر کسی ریز‌ترین اشکالی را از شما بگیرد، باعث می شود که شما نسبت به سایر افراد که در شرایط همانند شما قرار دارند، واکنش تندتری از خود نشان دهید. اگر شرایطی باعث ناراحتی شما شده است، از خودتان سوال کنید که آیا واقعاً ناراحت شدم، یا این هم یکی از مسائلی است که حساسیت من را تحریک کرده‌ است؟

تلاش کنید خودتان باشید

تلاش کنید فکر این که باید به یک شخص دیگری تبدیل شوید را از سر خود بیرون بیاورید. باید چیزی که در حال حاضر هستید را با کمال میل بپذیرید تا به خود واقعی ‌تان برسید. برای این که بتوانید به خودتان برسید، باید همیشه کاری را انجام دهید که به آن علاقه دارید. در هر کاری ابتدا به خود دقت کنید و واقعاً متوجه شوید که انجام چه کاری برای‌ شما مناسب تر است.

از اشتباه کردن ترسی نداشته باشید

به خود اجازه‌ اشتباه کردن را بدهید و توجه داشته باشید که اشتباهات فقط قسمتی از زمینه ای هستند که در راه عوض کردن شخصیت و رسیدن به شخصیت مورد نظرتان باید طی کنید. وقتی که گام اشتباهی برمی ‌دارید، خود را ببخشید. واقعاً خوب می شود که در برابر کارهای تان مسئولیت پذیری داشته باشید، اما اگر فردی با شما مخالف نمود، خود را بیش‌تر از اندازه مجازات نکنید. این را قبول کنید که بدون عیب و نقص نیستید و فراموش نکنید، چنانچه از اشتباهات خخود درس بگیرید دیگر مانند گذشته بزرگ جلوه نمی ‌کنند.

برای روابط مرز مشخص کنید

مشخص نمودن مرز و خط قرمزی مناسب در رابطه‌ها به شما کمک می‌ کند تا کمتر رفتار بقیه را به خود بگیرید. زمانی که همه کارهای خود را با هدف راضی کردن سایرین انجام می ‌دهید، اگر آن ها کاری انجام دهند که باعث را ناراحتی شما شود، واکنش غیرعادی‌ ای از خود نشان می ‌دهید.

فراموش کنید

از تجربه‌ سختی که در گذشته آن را پشت سر گذاشته‌ اید استفاده نمایید و شخصیت حال حاضرتان را شکل دهید. تمامی ما در گذشته موضوع آزار دهنده ‌ای را پشت سر گذاشته ‌ایم. از آن برای قدرت‌ گرفتن و دوباره بلند شدن، زنده کردن احساس همدردی و فرم دادن به شخصیت‌ تان استفاده کنید. اجازه ندهید این تجربه خودِ کنونی ‌تان را تشکیل دهد. در مقابل از آن برای بهتر شدن و افتخار کردن به خودتان استفاده کنید.

مهربانی مجوز پذیرش دیگران نیست

گاهی اوقات فکر می ‌کنیم اگر به همه مهربانی کنیم و زیاد برای آن ها وقت بگذاریم، آن ها هم وظیفه دارند به همان نوع با ما رفتار کنند. در واقع اگر مهربان بودن موجب محبوبیت پیش دیگران نمی ‌شود و باعث نمی ‌شود پذیرش دیگران را بخریم. بهتر است اگر برای خود و دیگران کاری را انجام می دهیم به این دلیل باشد که خودمان این‌ گونه خواسته ایم؛ نه به ‌خاطر توقعی که برای جبران کردن و رفتار متقابل از آن ها داریم.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *