#


آیا صنعت قهوه دومین تجارت پرفروش جهان است ؟

صنعت قهوه
13 آگوست 2017 بدون نظر 1493 بازدید

آیا صنعت قهوه دومین تجارت پرفروش جهان است ؟

خون پر فروش تر از قهوه و گندم ، زود باور نباشید …

به نظر شما چرا بسیاری از دانشگاه ها ، مقاله ها و منبع های مختلف ، حتی سند هایی انتشار یافته در سازمان ملل ، مدعی این هستند که قهوه دومین تجارت پر فروش در کل دنیا است ؟ ما هم جواب این را نمی دانیم اما چیزی که روشن است این است که ، این ادعا هرگز قابل قبول و ثابت شده نیست بلکه از حقیقت بسیار فاصله دارد . علاوه بر این که این ادعا به کل نادرست بوده و جز فریب دادن افکار عمومی کاری از پیش نبرده است بلکه تکرار این ادعای غلط و جاه طلبانه ارزش و جایگاه محبوب و حقیقی این دانه های مفید و پر طرفدار قهوه را پایین می برد .

دو سال پیش ، یعنی سال ۲۰۱۵ میلادی ، سازمان بررسی پیچیدگی های اقتصادی در یکی از دانشگاه های مطرح دنیا ، یعنی MIT گزارشی منتشر کرد ، که در آن ۹۸ مین کالا و تجارت پر فروش جهان ، دانه های قهوه معرفی و ثبت شده است . و هم چنین انواع مختلف قهوه مانند : دانه های سبز قهوه و قهوه برشته به ترتیب در رتبه های ۱۱۴ ام و ۳۰۱ ام پر فروش ترین کالا های جهان قرار گرفته اند .

تقسیم بندی ها دیگر نیز گویا همین هستند …

صنعت قهوه

حتی زمانی که شما اگر لیست مواد خام و کالا ها را مبنا قرار دهید ، دوباره شاهد این خواهید بود که باز هم این دانه های تلخ رتبه ۲ ام را به خود اختصاص نمی دهد و تعداد زیادی از کالا های دیگر بالا تر از قهوه یکه تازی می کنند . حتی قهوه در میان محصولات کشاورزی هم ۲ مین محصول پر فروش در دنیا محسوب نمی شود . چرا که با وجود دانه های سویا و گندم به ترتیب در رتبه های ۵۴ ام و ۷۰ ام پر فروش ترین ها ، قهوه در میان محصولات کشاورزی هم حتی ۳ مین محصول پر فروش در جهان است .

هنوز تمام نشده است ، جالب تر از همه این‌ جا است که حتی خون !!! ، بالا تر از تمام آن محصول های کشاورزی در رتبه ۳۰ ام قرار دارد . البته چندان هم عجیب نیست ، چرا که امروزه کشور های زیادی از جمله خود ایران ، در صنایع پزشکی در زمان های خاصی وادار می شوند تا به واردات خون رو بیاورند .

منشأ این ادعا ها و شایعات غلط در چیست ؟

اما پیدا کردن ریشه‌ و منشأ این اشتباه و ادعای نادرست که میان مردم جا افتاده است و به دفعات تکرار شده است و حتی هم چنان نیز می شود ، کاره راحتی نیست . یکی از دلایل و عوامل اصلی که ممکن است به دنبال آن این باور اشتباه در میان مردم رواج بیابد ، پیش‌ خرید های بی شمار قهوه و امضای قرار داد های عظیم و سود جویانه ای در این صنعت است . این افراد حتی تا جایی پیش می روند که در قرار داد های مذکور حتی به خرید دانه های قهوه حتی قبل از بر داشت آن محصول نیز تعهد می دهند . لذا با این جاه طلبی ها و خود خواهی های عده ای محدود تمام ارزش و اعتبار این صنعت دوست داشتنی و محبوب زیر سوال می رود .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *