#


آیا ایران در گروه 60کشور تشنه قرار می گیرد؟

17 ژانویه 2018 بدون نظر 1079 بازدید

آیا ایران در گروه 60کشور تشنه قرار می گیرد؟

آیا ایران در گروه ۶۰کشور تشنه قرار می گیرد؟

در دنیای امروزی تقریبا ۱۴۰میلیون نفر گرفتار بحران آب می باشند. شصت کشور دنیا با جمعیت حدود ۸۲۰میلیون نفر تا سال ۲۰۲۵میلادی به خطر تشنگی و خشکسالی دچار می شوند. این خبر یکی از ده ها تخمینی می باشد که موسسات بین المللی زده است. هنوز صدای زنگ این تحلیل به تعداد زیادی از افراد نرسیده است.

به گزارش ازمن بپرس، یکی از مهم ترین خطراتی که برای محیط زیست آینده وجود دارد رو به رو شدن با خطر کمبود آب می باشد، خطری سنگین برای دریافت امتیازات از جوامع تشنه. در این شرایط شرکت هایی که در دنیا چند ملیتی هستند در صدد تجاری کردن این ماده حیاتی می باشند.

کشور ما بعد از انقلاب و مخصوصا در دهه هفتاد به عنوان یکی از نواحی خشک و کم آب محسوب می شد که با یک برنامه سریع شروع به ساخت ده ها سد برای ذخیر آب کردند. این برنامه هیجانی و بدون بررسی توانست تا در کوتاه ترین مدت در برابر بحران کم آبی پیروز شود. این برنامه برای ذخیره منابع آب ایران در چندین سال خشکسالی و کم آبی در دنیا بوده است که در حال حاضر به عنوان یک بلای جان برای کشور یاران به حساب می آید.

مصرف آب به صورت بی قاعده در صنعت، کشاورزی و ساخت بی حساب سدها باعث شد تا در سال ۱۹۹۸میلادی، ۲۸کشور در سراسر دنیا با مشکل مواجه شوند. واضح ترین اثر مخربی که این مشکل به همراه داشت از بین رفتن اکولوژیکی طبیعت و کم شدن پوشش گیاهی به طور جدی و بارش بارن می باشد.

هر ساله کاهش ذخیره آب به میزان کمتر از هزار متر مکعب برای هر نفر علائمی از بحران جدی آب می باشد. در سال۱۴۰۰ میانگین آب مصرفی برای هر نفر در ایران تقریبا هزار متر مکعب می باشد و منظور از این مسئله این است که با یک فاجعه بزرگ مواجه هستیم.

به همین دلیل به طور رسمی اعلام می شود که ۹۰درصد آب برای کشاورزی با کمترین استفاده بیهوده اسراف شده است و همچنان مجوز تولید نیروگاه های سیکل ترکیبی هم به عنوان از بین برنده منابع آب صدور می کنند. بانک جهانی تا به این زمان با اعمال طرح های آب، بیشتر از بیست میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. معامله ای که ارزش آن هزار میلیارد دلار می باشد که به عنوان سودآورترین تجارت آینده و بسیار دندان گیر است.

در چندین سال آینده کشورهایی که کم آب هستند برای این که خود را سیراب کنند باید هر چیزی که بانک جهانی تجویز می کند را قبول کنند. آیا نام ایران در چندین سال آینده با صد میلیون جمعیت و نیاز به دوازده میلیارد متر مکعب آب شیرین در لیست شصت کشور کم آب جهان قرار می گیرد؟

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *