#


همه آنچه باید درباره کلسیم بدانیم/ کمبود کلسیم مهمترین علت پوکی استخوان

کلسیم
26 ژوئن 2017 بدون نظر 1369 بازدید

همه آنچه باید درباره کلسیم بدانیم/ کمبود کلسیم مهمترین علت پوکی استخوان

همه آنچه باید درباره کلسیم بدانیم/ کمبود کلسیم مهمترین علت پوکی استخوان

کلسیم فراوانترین عنصر کانی موجود در بدن انسان می باشد و مهمترین مصلح سازنده ی استخوانها به شمار میاید و روی همین اصل، شما روزانه به نیم گرم کلسیم احتیاج دارید و الا ممکن است به بیماری نرمی استخوان، عقب ماندگی در رشد و کرم خوردن دندانها مبتلا شوید. شما میتوانید کلسیم را در مرکبات، شیر، سفیده تخم مرغ و چند خوراکی دیگر مثل چغندر، هویج، کلم، گندم، سیب زمینی، اسفناج، تره، یونجه، توت فرنگی، گردو، تره فرنگی، کاهو، غلات، تمشک، نخود تازه، لوبیای تازه، فندق، بادام، پسته، کرفس، پیاز، عدس و انگور پیدا کنید. کلسیم خوراک استخوان، دندان، غضروفها، هسته های سلولی خون، چربی، سلسله اعصاب بوده، برای هضم غذا، برای جذب غذا و همچنین برای سنگربندی آهکی در اطراف میکروبها، مثل: میکروب سل و دمل لازم و ضروری می باشد.

ویتامینها و هورمونها در جذب کلسیم در بدن انسان دخالت مستقیم دارند و چون آفتاب در جذب کلسیم موثرند. عوارض کمبود کلسیم در مناطق گرمسیر کمتر از مناطق معتدله و سردسیر دیده می شود. نور آفتاب یکی از بزرگترین عوامل حیاتی برای جذب کلسیم به شمار میآید، چه ویتامین «د» که در جذب کلسیم دخالت مستقیم دارد به وسیله نور آفتاب ساخته میشود.

در مناطقی که نور آفتاب به حد کافی ندارند، جذب کلسیم به آسانی صورت نمیگیرد و تظاهرات کمبود بیشتر به چشم میخورد و به همین جهت است که ساکنان این نواحی به کلسیم بیشتری احتیاج دارند و می خواهند با خوردن شیر کمبود خود را نسبت به کلسیم برطرف کنند، سخت در اشتباه می باشند. بهترین دلیلی که در رد این دعا میتوان اقامه کرد، این است که مردم آمریکا بیشتر از سایر مناطق جهان، شیر میخورند و بیشتر از سایر ساکنان قاره های جهان دچار کمبود کلسیم هستند.

بیماری نرمی استخوان در کودکان انگلیسی به قدری زیاد است که عدهای این بیماری را مرض انگلیسیها میدانند و برعکس در جنوب ایران و سواحل خلیج فارسی با این که کمتر شیر می خورند و خاکشان از نظر کلسیم فقیر است، کمتر به این مرضی مبتلا می شوند و کمتر دچار کرم خوردگی دندان می شوند.

یکی از بهترین منابع گیاهی کلسیم انگبینهای گیاهی مثل شیرخشت، ترنجبین و گز علفی می باشد. در خوانسار و نواحی اطراف اصفهان که گز علفی زیاد دارند، بیماری نرمی استخوان و کرم خوردگی دندان کمتر دیده می شود و ساکنان فقیر بلوچستان با این که دچار فقر غذایی هستند و به شیر و لبنیات کمتر دسترسی دارند، معذالک از بیماری نرمی استخوان و پوسیدگی دندان معاف میباشند. چه آنها علاوه بر داشتن آفتاب فراوان از سبزیهای صحرایی که غالباً سرشار از کلسیم هستند، تغذیه مینمایند و نان را بیشتر با سبوس که مقدار زیادی کلسیم دارد میل می نمایند.

سیاهپوستان و ساکنان مناطق حاره دندانهایشان به مراتب سفیدتر و محکم تر از سفید پوستان و نان را بیشتر با سبوس که مقدار زیادی کلسیم دارد میل می نمایند. سیاهپوستان و ساکنان مناطق حاره دندانهایشان به مراتب سفیدتر و محکم تر از سفید پوستان میباشد. زیرا آنها از کلسیم موجود در گیاهان و تابش مستقیم آفتاب بیشتر استفاده و بهرهبرداری میکنند، و این یک حقیقت است که سیاه پوستان مقاومت بدنشان در برابر تابش آفتاب زیادتر بوده، می توانند عریان در مزارع کارکنند، بدون آن که تابش آفتاب کوچکترین صدمهای به پوست آنها وارد آورد.

کسانی که به سفر حج رفته اند، به خوبی میدانند که در عرفات سیاه پوستان و ساکنان محل در اظهر تا غروب آفتاب در دامنه ی کوه راحت در برابر تابش نور خورشید می ایستند و هیچ گونه صدمه ای نمیخورند و طبق دستورها و موازین دینی ایستادن ما در آفتاب ممنوع بوده باید در زیر چادرها وقوف نماییم.

حال به خوبی متوجه خواهید شد که چرا با وجود فراوانی کلسیم در مناطق معتدله باز گرسنگی نامرئی کلسیم در این نواحی گرمسیر و استوایی با این که قد و قامت کوتاه داشته، رشد زیاد نمیکنند. استخوان بندی شان درشت ولی پوک تر است و همگی استخوانی ترد و شکننده دارند. این ضعف استخوان در کشورهای مترقی و پیشرفته روز به روز زیادتر می شود.

در آمریکا دانشمندان متوجه شده اند که اسکلت نسل جوان گرچه به ظاهر درشتتر از اسکلت نیاکانشان میباشد، اما در عوض سست و شکننده است و برای نجات از عواقب وخیم آن به همه توصیه می شود تا میتوانند روغن ماهی و ترکیبات دیگری که ویتامین «د» دارند بخورند. چرا اسکیموها با این که کمتر نور آفتاب را میبینند، به بیماری نرمی استخوان مبتلا نشده، از این مرض و کرم خوردگی دندان رنج نمیبرند، و همگی استخوان محکم و دندانهای تیز و برنده سالم دارند. در جواب این سوال دانشمندان اظهار عقیده میکنند که آنها با جویدن استخوان شکار و یا ماهی، کلسیم و ویتامین «د» بدن خود را تامین کرده، بدن آنها سرشار از ویتامین «د» می شود که یکی از یاران کلسیم بوده در جذب کلسیم به شما کمک می کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *