#


آنچه باید درباره ی دندان های عقل و دندان های پنهان بدانیم

13 آوریل 2018 بدون نظر 1611 بازدید

آنچه باید درباره ی دندان های عقل و دندان های پنهان بدانیم

اطلاعاتی در مورد دندان های عقل و دندان های نهفته

دندان های نهفته

به عدم درآمدن کامل دندان ها از زیر لثه و عدم رشد آنها در وضعیت طبیعی شان که معمولا به علت نبودن جای کافی برای آنها رخ می دهد اصطلاحا “دندان های نهفته گفته می شود. دندانهای نهفته ممکن است کاملا در استخوان فک باقی بمانند و هیچ گونه مشکلی را ایجاد نکنند و یا اینکه فقط قسمتی از آنها از لثه بیرون بزند. همچنین ممکن است به علت رشد یک دندان در جهت اشتباه، جلوی بیرون آمدن بقیه دندان ها گرفته شود. شایعترین دندان هایی که احتمال نهفته باقی ماندن آنها وجود دارد، دندانهای عقل و پس از آن، دندان های نیش می باشند. این دندانها بعد از سایر دندان ها و در سنین بالاتری بیرون می آیند و به همین علت نیز اغلب جای کافی برای بیرون آمدن آنها وجود ندارد. دندان های نهفته بیشتر در نوجوانان و جوانان که هنوز دندان های آنها در حال بیرون آمدن هستند دیده میشود. دندانهای نهفته ممکن است باعث بروز درد و التهاب شوند. دندانی که قسمتی از آن بیرون آمده است ممکن است توسط زبانهای از لثه پوشیده شود و زیر آن جرم دندان جمع شود و منجر به التهاب لثه و پوسیدگی تدریجی دندان گردد.

نحوه ی درمان

دندانپزشک ممکن است با گرفتن عکس رادیولوژی از دندان ها، دندانهایی که هنوز از لثه بیرون نیامده اند را مشاهده نماید. برای اینکه اجازه دهیم که دندان ها بیرون بیایند ممکن است لازم باشد که یک یا چند دندان کشیده شود تا فضای کافی برای بیرون آمدن دندانها وجود داشته باشد. همچنین شما ممکن است برای صاف و ردیف شدن دندانهایتان نیاز به درمان اورتودنسی داشته باشید.

دندانهای عقل که احتمال زیادی دارد که در زیر لثه نهفته باشند را اغلب می کشند تا از بروز عوارض آن جلوگیری شود. اگر دندان های نیش نهفته باشند، می توان با برداشتن بافت لثه از روی آنها، کاری کرد که دندان بیرون بیاید. سپس با استفاده از یک وسیله اورتودنسی، این دندان در وضعیت صحیح خود قرار می گیرد.

دندان های عقل

دندان های عقل، سومین و آخرین دندان های آسیای بزرگ می باشند که اکثر افراد در اواخر دوره نوجوانی و اوایل دوره جوانی (بیست و چند سالگی) آنها را بدست می آوردند. اگر این دندان ها بصورت صحیح و منظمی دردهان واقع شوند، دندان های با ارزشی خواهند بود اما در اغلب موارد، دندانهای عقل بصورت کج و نامنظم بیرون آمده و لازم است که کشیده شوند. .

دندان های عقل اگر به سمت دندان های دوم آسیای بزرگ خمیده شوند باعث می شوند که این دندان ها مستعد پوسیدگی شوند زیرا خرده های غذاها و جرم های دندان در بین آن ها گیر می افتد. بعلاوه، دندانهای عقل می توانند بطور کامل در زیر بافت لثه و یا استخوان فک به دام بیفتند و نتوانند بیرون بیایند و یا اینکه فقط قسمتی از دندان از لثه بیرون بزند. به این دندانها اصطلاحا دندانهای نهفته (Impacted) گفته می شود. دندان های عقلی که فقط قسمتی از آنها از لثه بیرون می آید، محلی را برای ورود باکتری ها فراهم می کند که بتوانند از اطراف دندان وارد لثه شده و ایجاد عفونت کنند که این عفونت منجر به درد، تورم، سفت شدن فک و بیماری عمومی می شود. این گونه دندانها که فقط قسمتی از آنها از لثه بیرون آمده است همچنین بیشتر مستعد پوسیدگی و ایجاد بیماری لثه هستند زیرا محل آن ها طوری است که نمی توان بخوبی آن ها را مسواک زد و با اینکه با نخ دندان  آنها را تمیز نمود.

کشیدن دندان عقل معمولا در موارد زیر توصیه می شود:

*وقتی که فقط قسمتی از لثه بیرون آمده است و بقیه آن در زیر لثه گیر کرده است.

*وقتی که این احتمال وجود دارد که کج در آمدن دندان عقل باعث آسیب دیدن دندان های مجاورش شود.

* وقتی که یک کیست تشکیل شده باشد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *