#


آشنایی با راههای درمان دندان قروچه

13 آوریل 2018 بدون نظر 1405 بازدید

آشنایی با راههای درمان دندان قروچه

آیا راهی برای درمان دندان قروچه وجود دارد؟

اکثر افراد احتمالا در زمان هایی از زندگی شان دندان هایشان را به هم سائیده و دندان قروچه می کنند. دندان قروچه های گاه گاهی معمولا باعث صدمه دیدن دندان ها نمی شوند اما اگر این عمل بصورت عادت و بطور دائم تکرار شود می تواند باعث آسیب دیدن دندان ها و بروز مشکلات شود. گر چه فشار دادن دندان ها و سائیدن آن ها بر روی هم می تواند بر اثر استرس و اضطراب باشد اما اغلب دندان قروچه هایی که در هنگام خواب رخ می دهد بر اثر نامنظم بودن و کج بودن دندان ها اتفاق می افتد. در اغلب موارد، خود فردی که در هنگام خواب دندان قروچه می کند از این عمل خود اطلاعی ندارد. اینگونه افراد از یک سردرد دائمی و درد مفصل فکشان شاکی هستند و نمی دانند که علت این مشکلاتشان، دندان قروچه کردن در هنگام خواب می باشد.

در بعضی موارد دندان قروچه مزمن، سائیدن دندان ها بر روی هم می تواند باعث شکستگی و افتادن دندان شود. دندان قروچه های مزمن ممکن است باعث سائیدگی دندان ها به میزان زیادی شود. وقتی چنین وضعیتی رخ دهد باید از روکش دندان، بریج، کاشتن دندان و با حتی دندان مصنوعی استفاده نمود. دندان قروچه نه تنها باعث صدمه به دندان ها و در نتیجه از دست دادن آن ها می شود بلکه می تواند بر روی یک اثر گذاشته و باعث کاهش شنوایی، بیماری مفصل فک و حتی تغییر در قیافه شخص شود.

نحوه درمان دندان قروچه

دندانپزشک می تواند یک محافظ دهان مناسب دهانتان به شما بدهد تا در حین خواب از دندان هایتان محافظت کند و جلوی سائیده شدن آن ها را بگیرد. اگر استرس باعث دندان قروچه شما می شود باید با اقداماتی از استرس خود کم نمایید. برای این کار می توانید اقدام به انجام تمرینات ورزش نموده و یا با یک روانشناس در این مورد مشورت نمایید. همچنین می تواند برایتان دارو های شل کننده عضلات تجویز نماید تا از فشار دندان هایتان بر روی هم کاسته شود. سایر اقداماتی که می توانید برای متوقف کردن دندان قروچه تان انجام دهید عبارتند از:

*از مصرف الکل پرهیز نمایید. بعد از مصرف الکل، شدت دندان قروچه بیشتر می شود.

*ته مداد یا خودکار و یا هر چیز دیگری که غذا نمی باشد را نجوید. از جویدن آدامس پرهیز کنید زیرا  جویدن آدامس باعث می شود که عضلات فکتان بیشتر برای فشار آوردن استفاده شوند .

*اگر در طی روز دندان قروچه می کنید به خودتان یاد دهید که این کار را نکنید. قرار دادن زبانتان در بین دندان ها باعث می شود که عضلات فکتان یاد بگیرند که در حالت شل قرار بگیرند.

*شب ها با قراردادن یک لیف حوله ای گرم در جلوی گوش و بر روی گونه هایتان، باعث شل شدن عضلات فک شوید.

دندان قروچه در کودکان

مشکل دندان قروچه فقط محدود به بزرگسالان نمی باشد. تقریبا ۱۵ تا ۳۳ درصد کودکان در آمریکا دچار دندان قروچه هستند. دندان قروچه در کودکان در دو زمان شایعتر می باشد: ۱) هنگامی که دندان های شیری بیرون می آیند ۲) زمانی که دندان های دائمی بیرون می آیند. اکثر کودکان بعد از سپری شدن این دو مرحله، عادت دندان قروچه کردن را ترک می کنند. کودکان بیشتر در شب ها و موقع خواب دچار دندان قروچه می شوند. هنوز هیچ کس دقیقا نمی داند که علت دندان قروچه کودکان چه می باشد اما علل احتمالی بروز این وضعیت عبارتند از: نامنظم بودن و کج بودن دندان ها، وجود بیماری هایی مثل سوء تغذیه و کمبود بعضی از مواد غذایی، آلرژی ها، کرمک، اختلالات غدد درون ریز و نیز عوامل روانی مثل اضطراب و استرس.

دندان قروچه کردن کودکان به ندرت باعث بروز مشکلاتی می شود. با این حال دندان قروچه می تواند سبب درد گرفتن فک، سردرد، سایش دندان ها و بیماری مفصل فک شود. اقداماتی که ، می توانید برای متوقف نمودن دندان قروچه کودکتان انجام دهید عبارتند از:

* استرس و اضطراب کودکتان را کم نماید (بخصوص قبل از اینکه به بستر برود).

* از ماساژ و ورزش های کششی برای شل کردن عضلات استفاده نمایید.

* مطمئن شوید که کودکتان مقادیر زیادی آب می خورد. کم آبی ممکن است باعث دندان قروچه شود.

* با دندانپزشکتان در این مورد مشورت نمایید. .

برای کودکانی که در سنین قبل از دبستان هستند هیچ وسیله خاصی نیاز نمی باشد. با این حال در کودکان بزرگتر می توان از محافظ دندان که در شب و هنگام خواب در بین دندان ها گذاشته می شود استفاده کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *