#


آسیب هایی که با شغل نامناسب به بدن وارد می شود

17 اکتبر 2018 بدون نظر 1381 بازدید

آسیب هایی که با شغل نامناسب به بدن وارد می شود

آسیب رسیدن به بدن از طریق شغل نامناسب

کار کردن مزایای بسیاری دارد، از به وجود آمدن استعدادها و نشاط روانی گرفته تا برخوردار شدن از استقلال مالی و خیلی فواید دیگر. ولی وقتی می توانید از این مزایا برخوردار گردید که دارای شغل خوبی باشید. شغل نامناسب ضربه های روحی بدی را به شما وارد می کند.

به همین ترتیب باید از مشکلات و اثرات شغل خود بر سلامت روحی و جسمی تان مطلع باشید. قصد ما این است تا در ادامه به شما بگوییم شغل نامناسب به چه صورت برای سلامت ما زیان آفرین است.

شما را درگیر اضطراب مزمن می کند

چنانچه واقعاً به شغلی که دارید علاقه مند نیستید، هر روزی که در محل کار حاضر می شوید متحمل اضطراب ناشی از شاد نبودن می شوید. اضطراب داشتن به مدت صدمات مهم زیادی را به سلامتی شما وارد می آورد. درگیری مکرر با رئیس خود یا نگرانی های به وجود آمده از حجم زیاد کار، باعث فعال شدن سیستم مربوط به اضطراب در مغز می شود. با فعال شدن این سیستم، هورمون هایی مانند کورتیزول و نورپینفرین داخل خون و سپس در تمامی بدن تان جریان پیدا می کنند که به روح و جسم شما آسیب وارد می کند.

سلامت قلب شما را به خطر می اندازد

هورمون های اضطراب موجب کوچک شدن رگ های خونی می شوند که این موضوع باعث بالا رفتن فشار خون می شود. همین طور این هورمون ها مقدار گردش کلسترول داخل رگ های خونی قلب را بالا می برند و در نهایت روند مبتلا شدن به بیماری قلبی تصلب شرایین (سفت شدن عروق خونی) سرعت پیدا می کند. بررسی ها مشخص کرده است فشارهای شغلی مانند اضطراب شغلی و زیاد بودن ساعت کار، به اندازه ده تا چهل درصد در بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری قلبی سرخرگ کرونری و اتفاق افتادن سکته ی مغزی نقش دارد.

سیستم ایمنی بدن تان را ضعیف می کند

هورمون های اضطراب اثر بسیار زیادی در توانایی بدن در غلبه بر بیماری ها دارند. این هورمون ها باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شوند و در نهایت در مقابل عفونت ها ضعیف و آسیب پذیر می شوید. با توجه به این، اخیراً طراحی بیشتر دفاتر کاری به صورتی شده است که هیچ دیوار یا مانع دیگری برای جدا کردن میزهای کارمندان وجود ندارد و بر اساس تحقیقات همین موضوع شما را بیشتر در معرض میکروب ها قرار می دهد.

هرمون های اضطراب همین طور کارکرد سیستم ایمنی بدن را دستخوش تغییرات می کنند به صورتی که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های خود ایمنی قرار خخواهید گرفت مانند بیماری کرون (نوعی بیماری التهاب روده)، کولیت زخمی (نوعی بیماری التهاب روده)، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و بیماری پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی).

شما را درگیر دردهای ناشی از پشت میزنشینی می کند

بر اساس تحقیقات انجام شده تقریباً دو سوم کارکنان اداری از درد کمر، گردن، کتف و مچ دست رنج می برند که به خاطر خخصوصیت های شغل های پشت میزی می باشند، مانند نشستن به صورت طولانی مدت، خم شدن روی کیبورد و خیره شدن به صفحه مانیتور. اغلب کارمندان بیشتر وقت ساعات کاری خود را پشت میز می گذرانند، یعنی قسمت قابل ملاحظه ای از عمر خود را نشسته می گذرانند. این موضوع برای سلامتی خیلی ضرر دارد زیرا می تواند باعث بالا رفتن وزن و سفت شدن عضلات شود.

اثرات منفی آن تا ساعات غیر کاری تان ادامه پیدا می کند

اضطراب و افسردگی به وجود آمده از کار بر جنبه های دیگر زندگی هم اثر منفی می گذارد. پس از اتمام ساعت کاری، نباید مسائل مربوط به شغل تان را از محل کار بیرون ببرید. برخی افراد توانایی انجام این کار را دارند ولی برخی دیگر با شرایط روانی نامناسبی از محل کار بیرون می روند و این اضطراب را به سایرین هم انتقال می دهند.

این موضوع محدود به مشاجره با افراد خانواده نمی شود. تصادف کردن در هنگام رانندگی پس از ساعات کاری هم می توانند به خاطر اضطراب شغلی باشند زیرا فرد به اندازه ای درگیر موضوع کاری خود است که هیچ توجهی به رانندگی اش ندارد.

شما را منزوی می کند

زیاده روی در کار می تواند شما را از سایر کارهای زندگی تان باز دارد. کسانی که وقت زیادی را برای شغل خود می گذارند به نگاه کردن به تلویزیون اعتیاد پیدا می کنند و تنهایی را بیشتر ترجیح می دهند. این افراد خورد و خوراک و خواب درستی هم ندارند و در روابط عاطفی خود نیز دچار مشکل می شوند. اعتیاد به کار که بیشتر از پنجاه ساعت کار در هفته تعریف شده است، به سلامت روانی آسیب های زیادی وارد می آورد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *